۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۸
کد مطلب : ۱۸۸۷۸

اختراع دستگاه رفع نقص فرش توسط دانشجوي دانشگاه شهركرد

مجيد اكبري دانشجوي رشته‌ي فرش دانشگاه شهركرد موفق به ساخت دستگاه هم‌پهنا، براي رفع نقص فرش دست‌بافت شد.
اختراع دستگاه رفع نقص فرش توسط دانشجوي دانشگاه شهركرد
به گزارش جهان بین نیوز به نقل از روابط عمومي دانشگاه شهركرد، مجيد اكبري دانشجوي رشته‌ي فرش دانشكده‌ي هنر فارسان دانشگاه شهركرد موفق به اختراع دستگاه "هم‌پهنا"، نخستين دستگاه رفع نقص فرش شد، اين دستگاه یکی از جدیدترین وسایل کاربردی در کارگاه‌های تولیدی و آموزشی فرش دست‌باف است كه با رفع جمعي از عیوب اساسي حادث در فرآيند بافت فرش، موجب بالا رفتن كيفيت فرش شده، افزايش فروش و صادرات فرش دست‌بافت را به همراه دارد.

اين دستگاه با عملكردي ساده روی شیرازه‌های دو طرف فرش و در عرض مشخص قرار مي‌گيرد لذا بافت با همان عرض تنظیم شده‌ی اولیه بالا می‌رود. همچنین بر اساس رج شمار محاسبه شده توسط دستگاه هم‌پهنا، هر ده رج بافت اندازه‌گیری شده تا از بالا و پایین زدگی فرش جلوگیری شود. از قسمت تراز دستگاه هم جهت صاف بودن سطح بافت استفاده مي‌شود.

رفع سردار شدن، شانه دار شدن، شمشیری شدن، بالا و پایین زدگی، جمع و باز شدگی فرش در حین بافت، تنظیم نبودن سطح بافت، عدم کنترل رج شمار و هم اندازه نبودن حاشیه‌های دو طرف در انواع بافته‌هاي داري آموزشي و تجاري آكادميكي از جمله مهمترين نقوص قابل رفع با دستگاه هم‌پهنا مي‌باشند.

گفتني است اين اختراع با عنوان "دستگاه رفع جمع‌شدگي و بازشدگي انواع بافته‌هاي داري آموزشي و تجاري آكادميكي و كنترل اندازه‌ي بالازدگي و پائين‌زدگي فرش" با شماره ثبت ۸۳۴۶۶ در اداره‌ي ثبت اختراع سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسيده است و همچنين با دارا بودن قابليت ساخت و استفاده، گامي خلاقانه در راستاي ارتقاي كيفيت فرش در سطح جهان مي‌باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۱۹:۰۰

28 Dec 2019