۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۳۱۴۶۸

بیماری VHS در کمین مزارع ماهی چهارمحال و بختیاری

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در کمین بودن بیماری های ویروسی و باکتریایی در مزارع پرورش ماهی استان بخصوص بیماری VHS باعث تلفات سنگین به مزارع می شود.
بیماری VHS  در کمین مزارع ماهی چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز، بیماری VHS (خونریزی پوزه در آبزیان) از بیماری‌های ویروسی در ماهیان است.

—این بیماری توسط ویروس VHSV در ماهی ها به وجود می آید که از نوع ویروس های RNA دار بوده و به شکل گلوله تفنگ است؛ عامل بیماری یک "رابدوویروس" است و به شدت به حرارت حساسیت دارد.

این ویروس در دمای ۶۰ درجه سانتی گراد در عرض 15 دقیقه از بین می رود و در دمای صفر درجه سانتی گراد به مدت ۲۴ ساعت ولی در ۲۰ – درجه سانتی گراد به مدت طولانی زنده می ماند.

ویروس VHS دارای چهار نوع ژنوتیپی شامل ژنوتیپ های ۱ و ۲ و ۳ که عمدتا در اروپا و آسیا یافته شده و باعث یک بیماری شدید در ماهی های قزل آلای رنگین کمان می شوند و ژنوتیپ نوع ۴ که نژاد آمریکای شمالی هم نامیده می شود در ماهی های وحشی در غرب و شرق کرانه های امریکای شمالی یافته شده است و اخیرا در ابخیز دریاچه های بزرگ نیز یافته شده است. بیماری خون‌ریزی پوزه (VHS) یک بیماری فصلی است که شدیدترین اپیدمی آن در اواخر زمستان و اوایل بهار زمانی که درجه آب بالا می‌رود، دیده می‌شود.

این بیماری از بسیاری از کشورهای غرب و شرق اروپا، شوروی، آمریکا و خلیج آلاسکا گزارش شده که در صد ابتلا به تلفات بسیار بالا است و معمولا منجر به مرگ و میر قابل توجهی در ماهیان می گردد.

قزل آلای رنگین کمان در تمامی سنین حساس است با این حال در ماهیان کمتر از ۶ ماه بیماری شدیدتر بوده و مرگ و میر شدید تری ایجاد می کند.

VHS یک بیماری تقریبا فصلی است و بیشتر در زمستان و در دمای ۱۰درجه سانتی گراد اتفاق می افتد.

در بهار تلفات آن کمتر است و در تابستان و پائیز تقریبا قطع می شود.

انتقال بیماری عمدتا توسط آب آلوده به ویروس صورت می گیرد؛ انتقال از طریق سطوح تخم های آلوده ممکن است صورت بگیرد اما انتقال عمودی و ورود ویروس به داخل تخم به اثبات نرسیده است.

VHS باعث تلفات سنگین به مزارع می شود

دکترعبدالمحمد نجاتی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز، اظهار کرد: در کمین بودن بیماری های ویروسی و باکتریایی در مزارع پرورش ماهی استان بخصوص بیماری VHS باعث تلفات سنگین به مزارع می شود.

وی گفت: در استان چهار محال و بختیاری بالغ بر ۳۷۰ مزرعه پرورش ماهی وجود دارد که در صورتی که تمهیدات بهداشتی دامپزشکی از جمله مکانیزه کردن مزارع انجام شود بیشتر مشکلات پرورش دهندگان از بین رفته و تولید بالاتری نیز خواهیم داشت.

نجاتی بر ضدعفونی آب قبل از ورود به استخرهای پرورشی تاکید و گفت: برقرار کردن اشعه UV و ازن می تواند به مقدار بسیار قابل توجهی در ضد عفونی آب موثر باشد.

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۱۸:۵۴

1 Feb 2020