۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۳۰۹۲۸
کارشناس مسائل سياسي:

قراردادهاي نفتي مثل برجام معامله برد- برد نيست/ ipc پای شرکت های با شناسنامه استعماری را به کشور باز می کند

کارشناس مسائل سياسي گفت: بازي جديد که در قالب قراردادهاي IPC طراحي شده هم معامله برد-برد وجود ندارد و قواره جديد قراردادهاي نفتي به گونه اي بسته شده اند که فقط براي طرف مقابل جذابيت دارد.
قراردادهاي نفتي مثل برجام معامله برد- برد نيست/ ipc پای شرکت های با شناسنامه استعماری را به کشور باز می کند
به گزارش جهانبین نیوز؛ عباس اسلامي در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري تحليلي پيرغار اظهار کرد: IPC  کلمه اي که اين روزها زياد به گوش مي رسد، مدل جديد قراردادهاي نفتي در دوران پسابرجام است که از سال گذشته بحث ها و حواشي را در رسانه ها، کارشناسان و افکار عمومي در سطح کشور به خود اختصاص داده و هنوز هم اين قصه پر غصه ادامه دارد.

ipc پای شرکت های با شناسنامه استعماری را به کشور باز می کند 


وي تصريح کرد: ما نفت و صنعت نفت را در کشور با اين هدف ملي کرديم که دست بيگانگان و شرکت هاي وابسته به آنها را از دامان ميادين نفتي خود کوتاه کنيم و متخصصين داخلي، با تکيه بر توان خود، نفت را از ميادين نفتي استخراج کنند. اما چه شد که امروز بعد از سال ها افتخار به تاريخ ملي شدن صنعت نفت، بار ديگر شاهديم که شرکت هاي نفتي خارجي سعي بر تسلط بر صنعت نفت ايران عزيز را در قالب قراردادهاي نفتي جديد تحت عنوان IPC  دارند و امروز منتقدان ادعا دارند که اين قراردادها استقلال ما را در حوزه ميادين نفتي با مشکل مواجه مي کند و دوباره پاي شرکت هاي با شناسنامه و سوابق استعماري را به داخل کشور باز مي کنيم.

وي اظهار داشت: در بررسي قراردادهاي نفتي جديد در ستاد اقتصاد مقاومتي 500 اشکال به آنها گرفته شده است. مقام معظم رهبري با ورود به موضوع قراردادهاي نفتي و 15 محوري که مطرح نمودند هنوز برخي از ايرادات بر طرف نشده است چرا امروز هر اتفاقي که در اين دولت در حال وقوع است، برجام گونه در حال وقوع است چرا با موضوعات به اين مهمي با شتاب زدگي غير معمول برخورد مي شود.

در قراردادهای نفتی معامله برد-برد معنایی ندارد


امروز که در کشور عده اي زياد صحبت از بازي برد-برد مي کنند، اين موضوع که در برجام بي خاصيت بودن خود را نشان داد و بايد اين موضوع را در قراردادهاي نفتي هم به مسئولان دولتي گوشزد کرد که در اين بازي جديد که در قالب قراردادهاي IPC طراحي شده هم معامله برد-برد وجود ندارد و قواره جديد قراردادهاي نفتي به گونه اي بسته شده اند که فقط براي طرف مقابل جذابيت دارد.

وي در ادامه تاکيد کرد: در الگوي جديد قراردادهاي نفتي اگر طرف خارجي به ميدان نفتي لطمه زد، جريمه نمي شود و کل هزينه هاي ترميم مخزن را هم بايد جمهوري اسلامي بپردازد.

ipc نکبت ترین نوع قرارداد در تاریخ کشور است

متاسفانه در اين قراردادها اقتصاد مقاومتي مدنظر رهبري معظم انقلاب در نظر گرفته نشده و به مدت 32 سال قرارداد سقف باز با حق توليد، بهره برداري، اکتشاف به دولت هاي خارجي داده مي شود.

لذا به قول يکي از اعضاي کمسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي اين نوع قراردادها جديد نفتي در تاريخ ايران بي سابقه است و در حقيقت نکبت ترين قرارداد نفتي ايران بوده و يک قرارداد خائنانه است.

وي در پايان گفت: نبايد فراموش کرد با قرار دادن الگوي اقتصاد مقاومتي که امام مسلمين هر روز بر اجرايي شدن آن فرياد مي زند و داشتن برنامه مدون و مديريت منسجم است که مي توانيم در حوزه هاي مختلف شاهد شکوفايي و پيشرفت باشيم و همه تصميم گيران و تصميم سازان بايد 5 رويکرد اصلي سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي يعني:درون زدايي،برون گرايي،مردمي بود،عدالت بنيان،و دانش بنيان بودن را در تمامي بخش ها به خصوص صنعت نفت کشور اجرايي نمايند تا شاهد رشد و شکوفايي اقتصاد باشيم.

انشالله

انتهای پیام1026ج /590پ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۴۹:۵۰

14 Jan 2020