۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۳۳۶۲۸

نمايش"مادر"، روايتي از مظلوميت حضرت زهرا (س)

نمايش «مادر» به همت هيئت محبان فاطمه الزهرا (س) شهر بن با استفاده از زبان هنر مظلوميت حضرت زهرا (س) را به روايت نمايش براي مخاطبان به تصوير کشيده است.
نمايش"مادر"، روايتي از مظلوميت حضرت زهرا (س)
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از زنگ خبر؛  نمايش "مادر" به همت هيئت محبان فاطمه الزهرا (س) شهر بن و  به کارگرداني محمدحسن سليمي با استفاده از زبان هنر مظلوميت حضرت زهرا سلام االله عليها، مشکلات منطقه اي، وحدت ميان شيعه و سني و توطئه گري هاي وهابيت را به روايت نوا و نمايش براي مخاطبان به تصوير کشيده است.

محمدحسن سليمي مسئول هيئت محبان فاطمه الزهرا (س) شهر بن در گفت‌وگو با خبرنگار زنگ خبر اظهار کرد: زبان هنر در عصر اطلاعات و ارتباطات  يکي از شيوه‌هاي بارز و تاثيرگذار در انتقال مفاهيم و پيام ها محسوب مي شود و در هياهوي پرطمطراق ابرغول هاي رسانه اي جهان که در جهت استعمار فرهنگي جوامع و تغيير نگرش و سبک زندگي آن‌ها مي کوشند، نحوه و چگونگي انتقال داده ها به مخاطب از اساسي‌ترين فرايندهاي مورد توجه و بحث است.

وي افزود: به راستي در تزاحم و برخورد تمدن ها که سخت افزارهاي مبتني‌بر فرهنگ محسوب مي شود و فناوري هاي تکنولوژيک که همگي ماهيت فرهنگي داشته و اثر انديشه هاي انسان ها در فرهنگ هاي جوامع مختلف هستند، براي مصونيت فرهنگي جامعه چه بايد کرد؟ آيا اتکا به شيوه هاي سنتي در انتقال مفاهيم در مقابل يورش سيل آساي فرهنگ بيگانه طرفي خواهد بست؟

سليمي با بيان اينکه با سيري در کلام و سيره معصومين عليهم صلوات الله متوجه خواهيم شد که منبعي غني از مباني فرهنگي و فطري که منجر به سعادت بشريت مي شوند در اختيار ماست تاکید کرد: امام رضا عليه السلام فرموده اند: "اگر مردم زيبايي هاي  سخنان ما را مي دانستند قطعا از ما پيروي مي کردند– معاني الاخبار ص 180"


وي  با شاره به تنها راه برون رفت از بحران هاي فرهنگي بسياري که امروزه دست به گريبان جوامع است افزود: تمسک به سيره اهل بيت (س) تنها راه برون رفت است، اما يقينا در شرايط کنوني مهم ترين اصل  در  اين عرصه چگونگي بيان و انتقال اين مفاهيم مي باشد.

وي افزود:نمايش ترکيبي مادر که در ايام شهادت حضرت زهرا (س) در شهرستان بن به روي صحنه آمد، نمونه بارز نقل و روايت هنري از زندگي حضرت زهرا (س) بود که کاملا هدفمند، پيام هاي بسيار پرکاربردي در حوزه سبک زندگي فاطمي، بي آنکه مستقيم مخاطب را در مواجهه با بيان نصيحت گونه و خطابه اي قرار دهد، را منتقل مي کند.


سليمي گفت : ميزان استقبال و رضايت مخاطبان حاکي از ان است که اتخاذ چنين شيوه اي قطعا در جنگ فرهنگي و جذب مخاطب موثر و حائز اهميت است.


وي با اشاره به مدت زمان آماده سازي اين نمايش خاطرنشان کرد: مدت زمان اين نمايش که با فعاليت دو ماهه حدود 100 نفر در قالب 35 روز تمرين و 25 روز پيش توليد به روي صحنه رفت، برگرفته از زندگي گهربار حضرت صديقه طاهره سلام الله عليها است و در روايتي هنري، با تکيد بر سبک زندگي فاطمي، از تولد تا شهادت حضرت را در 150 دقيه به روي صحنه آورد.


سليمي بيان کرد: براي اجراي اين نمايش در پروسه اي يک ماهه متن نهايي پس از مراجعه به منابع گوناگون و معتبر نوشته شد و حدود پنج روز طراحي و اجراي صحنه و دکور به طول انجاميد و ضبط ديالوگ ها، نريشن ها، صداگذاري و... نيز حدود ده روز طول کشيد. 35 جلسه نيز تمرين بازيگران زمان برد تا دو بخش اين نمايش آماده اجرا شود.


وي با بيان اينکه اين نمايش در دو بخش اجرا شد افزود: در بخش اول کليه صداها شامل ديالوگ ها و افکت ها و موسيقي به صورت ضبطي و پلي بک اجرا شد و در بخش دوم کليه موارد مذکر به صورت زنده و سر صحنه انجام شد.


در مجموع با توجه به ميزان استقبال و بررسي ميداني بازخورد آن در ميان مخاطبين مي توان براي اين اثر نمره قبولي را اخذ نمود.


سليمي در پايان افزود: چنانکه امروزه بيشترين توليدات رسانه ها در تخريب فرهنگ هاي جوامع توليدات هنري هستند و انتظار مي ورد اين فعاليت ها با حمايت بيشتر مسئولين امر گسترش بيشاري يافته و منشا اثر خير در جامعه باشد.

انتهاي پيام1026ج /520ز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۳۱:۴۲

28 Dec 2019