۰
plusresetminus
قسمت بالاي ضريح تربتخانه امامزاده سَیّد محّمد (ع) و در قسمت بالاي ضريح بافت قديم در حال ريزش است و تا به حال چندين بار نامه کتبي و شفاهي به حضورشان ارسال نموده ايم که متاسفانه هيچگونه اقدامي صورت نگرفته و بارها شده که زائرين به ما مراجعه نموده و درخواست مرمت و بازسازي، براي حفظ امنيت زائرين داشته اند، اما هنوز هيچ گونه اقدامي صورت نگرفته است.
ادامه بي توجهي مسئولان ميراث فرهنگي، تخريب بافت فرسوده امامزاده سَیّد محّمد بارده
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  خبرنگار  زنگ خبر زيارتگاه امامزاده سَیّد محّمد (ع) روستاي بارده که در ضلع شرقي روستاي بارده از توابع شهرستان بن در استان چهارمحال و بختياري (در 48 کيلومتري جنوب غربي شهرکرد، مرکز استان) قرار گرفته است.

  بقعه متبرکه حضرت امامزاده سيد محمد ابن حمزه (مکني به ابوالقاسم) بن علي ابن حسين بن احمد بن محمد بن اسماعيل بن ابراهيم الاصغر (ملقب به مرتضي) بن حضرت باب الحوائج؛ امام موسي اين جعفر الکاظم (ع) ميان دو کوه نسه و برآفتاب، واقع شده و باتوجه به مناظر بسيار زيبا و دلنواز کوهستاني و چشمه هاي خنک اطراف و آب و هواي مطلوب منطقه، سالانه پذيراي هزاران زائر و گردشگر از نقاط مختلف است.
 

اين امامزاده فرزند بلافصل امام موسي کاظم (ع) است و  شجره نامه  اين امامزاده که اصل آن بر روي پوست آهو و به املاء شيخ طوسي و ممهور به مهر شيخ بهايي بوده است  و تاييديه  و معرفي اين امامزاده به تائيديه آستان قدس رضوي رسيده است.

 
وضعيت بيروني و داخلي امامزاده در شرايط نامناسبي قرار داشت

ابولقاسم کريمزاده عضو هيئت امناي امامزاده سَیّد محّمد (ع) روستاي بارده در گفت و گو با خبرنگار زنگ خبر با  بيان اينکه خوشبختانه طي دو سال اخير اقدامات خوبي در راستاي معرفي امامزاده سَیّد محّمد عليه السلام  صورت گرفته است، اظهار کرد: باتوجه به اقدامات صورت گرفته در راستاي معرفي اين بقعه متبرکه، اميد است جهت شناخت اين نوادگان پيامبر (ص) تلاش‌هاي تخصصي‌تري انجام شود.


وي تاکيد کرد: وضعيت بيروني و  داخلي امامزاده نيز در شرايط نامناسبي قرار داشت که در اين راستا با هزينه‌ي 700 ميليون توماني کف امامزاده، ديوارهاي امامزاده و ايوان بيروني امامزاده سنگ‌فرش و کاشي کاری شده اند و همچنين جداکننده بين زنان و مردان  نيز نصب شد و تقريبا 110 ميليون تومان هنوز به استاد کاشي کار بدهکار هستيم.
 

کريمزاده  در ادامه گفت:  اقداماتی که در اطراف امامزاده سَیّد محّمد (ع) روستاي بارده در سال 95 انجام شده است، درخت کاري حدود 700  اصله نهال در تپه مجاور امامزاده که نهال ها را منابع طبيعي شهرستان بن بدون دريافت هزينه اهدا نموده است.
 

عضو هيئت امناي امامزاده سَیّد محّمد عليه السلام گفت: طي سال 94 و 95 آسفالت ريزي  محوطه امامزاده تقريبا 8 هزار مترمربع و حدود 700 عدد سکو  جهت رفاه حال زائرين محترم در جوار امامزاده اجرا شده است.

امامزاده سيد محمد احتياج مبرم به يک زائرسرا يا شبستان دارد 

وي افزود: در ايام عيد امامزاده بيش از  11 هزار زائر داشته که از تمام امکانات امامزاده براي پذيرايي از آن ها استفاده شد  و در حال حاضر امامزاده سيد محمد احتياج مبرم به يک زائرسرا يا شبستان دارد چراکه در هوا هاي سرد و باراني زائران در مضيقه قرار مي گيرند و به ما مراجعه مي کنند و ماهم شرمنده آن ها مي شويم؛در ايام تعطيلات هم همه روزه در امامزاده سيدمحمدنماز جماعت برگزار مي گردد و کساني هم که سوالات شرعي داشته باشند هميشه روحاني براي پاسخگويي حاضر است.

وي ضمن اشاره به مبلغ جمع آوري شده از داخل ضريح مطهر امامزاده  اظهار کرد: نذورات جمع‌آوري شده از امام‌زاده‌ها در مسير هزينه‌هاي عمراني و جاري خود امام‌زاده هزينه مي شود و  کمک هاي مردمي که سال گذشته از داخل ضريح جمع آوري شده است در حدود 170 ميليون تومان بوده است.
 

اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم 50 نفر در غرفه های امامزاده بارده

کريمزاده با اشاره به اشتغالزايي توسط غرفه هاي مجاور امامزاده بیان داشت: از طريق غرفه هاي موجود در اطراف امامزاده و با اجاره دادن اين غرفه ها به جوانان روستا بطور مستقيم باعث اشتغال زايي 10 نفرشده و بطور غيرمستقيم براي 40 نفر به صورت فصلي اشتغالزايي کرده است و با همکاري و همراهي هاي خادمين امامزاده سيد محمد بارده که دو نفر هستند امامزاده همواره به صورت شبانه روزي براي زيارت زائرين عزيز باز است.

وي ضمن ابراز ناراحتي از ميراث فرهنگي استان افزود: قسمت بالاي ضريح تربتخانه امامزاده سَیّد محّمد (ع) و در قسمت بالاي ضريح بافت قديم در حال ريزش است و تا به حال چندين بار نامه کتبي و شفاهي به حضورشان ارسال نموده ايم که متاسفانه هيچگونه اقدامي صورت نگرفته و بارها شده است که زائرين به ما مراجعه نموده و درخواست مرمت و بازسازي، براي حفظ امنيت زائرين داشته اند،  اما هنوز هيچ گونه اقدامي صورت نگرفته است.
 



وضعیت فعلی گنبد امامزاده ناراحت کننده است

عضو هيئت امناي امامزاده سَیّد محّمد (ع) با اشاره به هزينه زياد ساخت گنبد و گلدسته هاي امامزاده گفت: وضعيت گنبد و گلدسته ها به اين صورت کمي ناراحت کننده است و اين گنبد از ورقه هايي که از همان قديم قرار گرفته ساخته  و تا به حال تعويض نشده  و گلدسته هم تيرآهن هاي آن کار گذاشته شده، اما پولي وجود ندارد که خود گلدسته هم ساخته شود و پولي در اختيار ما نيست و هزينه  برآوردي براي تکميل گنبد و گلدسته 600 ميليون تومان است.


وي با تاکيد بر اينکه در راستاي مرمت يا ساخت و ساز در امام‌زادگان هيچگونه بودجه‌ دولتي صرف نمي‌شود، تاکيد کرد: باتوجه به اينکه امام‌زادگان بودجه‌ دولتي ندارند و تنها از طريق نذورات مردمي مورد مرمت و ساخت‌ و ساز قرار مي‌گيرند، از اين رو مجبور هستيم که به تدريج اقدام به ساخت و ساز و مرمت امامزاده کنيم.


کريمزاده  با اشاره به اهميت حضور مسئولان در آستان مقدس امامزاده سَیّد محّمد (ع) خاطرنشان کرد: مسئولان با حضور در امام‌زاده‌ها از نزديک با مشکلات و مسائل موجود در امام‌زاده‌ها و مسير رفت و آمد زائران آشنا شده و مي توانند موارد را در حيطه کاري خود و يا به مسئولان ديگر برسانند.
 
وي افزود: بنده نيز به نوبه خود از زحمات استاندارمحترم، فرماندار شهرستان بن، فرماندهي  نيروي انتظامي، رئيس دادگستري شهرستان، اداره منابع طبيعي شهرستان، اداره اوقاف شهرستان شهرکرد و تمامي افراد و اداراتي که در راستاي هرچه بهتر و زيباتر شدن اين امامزاده تلاش کرده اند، تقدیر و تشکر مي کنم.
 
وي در پايان ضمن اشاره به حضور نيروي انتظامي در ايام تعطيلات تاکید کرد: هيئت امناي امامزاده هم کمال تقدير و تشکر را از نيروي انتظامي دارد  که امنيت را بطور کامل برقرار است.
 
روستاي بارده در47 كيلومتري شهركرد و 25 كيلومتري شهر بِن قرار دارد و امامزاده سيد محمد نيزدر مجاورت همين روستا واقع شده است.
 
انتهاي پيام1026ج /520ز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۰۵:۲۳

8 Jan 2020