۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۷
کد مطلب : ۱۰۸۰۳

16 آذر تبلور آرمان خواهی در عمل گرایی

آرمان گرایی دانشجو تنها در شعار گرایی تجلی نمی کند و در مرحله ذهن و خیال و باور باقی نمی ماند بلکه برای دستیابی به اهداف و برای تحقق آرمانها با تدبیر و عقلانیت و توجه به مقتضیات زمان و ضرورت ها و واقعیت های جامعه برنامه ریزی و تلاش می کند.
16 آذر تبلور آرمان خواهی در عمل گرایی



۱۶ آذر در کشور ما به عنوان روز دانشجو شناخته می شود که علت این نامگذاری شهادت سه تن از دانشجویان بصیر دانشگاه تهران است و ماجرا به این شرح می باشد:

در ۲۴ آبان ۱۳۳۲ اعلام شد نیکسون معاون رئیس جمهور امریکا از طرف آیزن هاور به ایران می آید تا نتایج "پیروزی سیاسی امید بخشی که در ایران نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده است" را ببیند.

در مقابل دانشجویان مبارز دانشگاه نیز تصمیم گرفتند در فضای حکومت نظامی بعد از ۲۸ مرداد هنگام ورود نیکسون نفرت و انزجار خود را به دستگاه کودتا نشان دهند دو روز قبل از ۱۶ آذر زاهدی تجدید رابطه با انگلستان را رسماً اعلام کرد و قرار شد دنیس رایت کاردار سفارت انگلستان چند روز بعد به ایران بیاید.

از همان روز تظاهراتی در گوشه و کنار به وقوع پیوست که در نتیجه در بازار و دانشگاه عده ای دستگیر شدند این وضع در روز ۱۵ آذر هم ادامه داشت بیشتر اعتراضها از دانشکده پزشکی و داروسازی و حقوق و علوم آغاز شد.

صبح ۱۶ آذر هنگام ورود به دانشگاه دانشجویان متوجه تجهیزات فوق العاده سربازان و اوضاع غیر عادی اطراف دانشگاه شدند و وقوع حادثه ای را پیش بینی می کردند فضا به شدت آبستن حوادث و درگیری بود بعد از گذشت مدتی برای جلوگیری از تنش و درگیری در چندین دانشکده تعطیلی اعلام شد و در ادامه سراسر دانشگاه به دستور رئیس تعطیل گردید.

به دنیال ورود پلیس به یکی از کلاسها و دستگیری چند تن از دانشجویان در کلاس ها دانشجویان اعتراض می کنند نهایتاً دانشکده فنی به هم می ریزد و در محاصره کامل نظامیان قرار می گیرد به یکباره فرمان آتش صادر شده و دانشجویان در صحن طبقه اول به خون می غلتند عده ای زخمی می شوند و در این میان سه دانشجو به نام های قندچی، بزرگ نیا و شریعت رضوی به شهادت رسیدند.

خوب حال با علت این نامگذاری آشنا شدیم شاید برای ما این سوال پیش بیاید که چرا ما از این روز تصور حرکات رادیکالی، شتاب زا و نو اندیش و یا حتی ساختار شکن را داشته ایم؟ حرکتی از دانشجویان دل خسته از ظلم و بیداد پهلوی در سایه حمایت امریکا و انگلستان که نهایتاً به تقدیم خون خود توانستد در عمل نشان دهند که آرمان خواهی بهایی دارد و این بها می تواند مهمترین سرمایه یک انسان یعنی جانش باشد اما بایستی توجه داشته باشیم که فعالیتهای دانشجویی دارای یکسری الزاماتی می باشد که در این مختصر به تعدادی از آنها اشاره می شود.

۱- آرمان خواهی توام با عمل گرایی : دانشجو آرمان گراست و به دنبال تحقق آرمان ها در جامعه است دانشجو به وضع موجود قانع نیست و تلاش دارد تا با حرکتی اصلاحی جامعه سیاسی و محیط اجتماعی خود را اصلاح نماید این تحول خواهی و آرمان گرایی موتور حرکت در جامعه بوده و تفکر رو به رشد و رو به جلو بودن را بر پیکره جامعه می دهد.

البته آرمان گرایی دانشجو تنها در شعار گرایی تجلی نمی کند و در مرحله ذهن و خیال و باور باقی نمی ماند بلکه برای دستیابی به اهداف و برای تحقق آرمانها با تدبیر و عقلانیت و توجه به مقتضیات زمان و ضرورت ها و واقعیت های جامعه برنامه ریزی و تلاش می کند.

۲- ولایت پذیری: یکی از ویزگی هایکلیدی مشی دانشجو ولایت پذیری و تبعیت از فرامین و رهنمودهای ولی فقیه زمان است. باورهای جنبش دانشجویی برگرفته از فرامین و دستورات الهی است که نسل به نسل از پیامبر خاتم(ص) به ائمه و علما و امام(ره) و امروز مقام معظم رهبری به دست ما رسیده است.

۳- پیشرو بودن و خط شکنی: دانشجو به دلیل نداشتن برخی از حصارها و حریت از قید و بندهای روزمره می تواند راحت حرف خود را بزند و مثل عزیزانی که در اردوهای جهادی فعالیت می کنند جرات و جسارت حضور در عرصه هایی را داشته باشد که تا به حال کسی به آن وارد نشده است با نگاهی به خدماتی که توسط اردوهای جهادی بسیج انجام شده است می توان متوجه شد که چه هجم عظیمی از خدمت در کشور انجام شده که کسی حتی سراغی هم از آنها نگرفته است.

۴- بصیرت مندی: مولفه دیگر دانشجو این است که اهل فهم و صاحب بصیرت است به معنای آن که وضعیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود را می شناسد و با تکیه بر شاخصه ها و آموزه های اسلامی می تواند پدیده های سیاسی و اجتماعی را فهم کند و مورد ارزیابی قرار دهد بصیرت مطلوب دانشجو از ایمان وی حاصل شده است دانشجو نه به پول وابسته است و نه به عنوان و جاه و جلال وابسته است و نه به دستور بالا وابسته است معیار دانشجو بصیرت است و ایمان. ایمان از دل او می جوشد او را به کار وادار می کند بصیرت هم به او تفهیم می کند که چگونه حرکت کند معیارها را چگونه تشخیص دهد و راه را چگونه طی کند.

۵- دشمن شناسی: دانشجو به دشمن و ترفندهای او بیش از دیگران حساس است او با چشمانی باز و با هوشیاری تمام از دشمن غفلت نورزیده و خشم و کینه انقلابی خود را برای مقابله با آن در سینه نگه داشته است و همین رویکرد است که دانشجوی آگاه را به خاری در چشم دشمن بدل ساخته است. چنانچه مقام معظم رهبری در تعریف دانشجویان بسیجی می فرماید: دانشجوی بسیجی کسی است که دشمن کمین گرفته را از یاد نمی برد و غافلانه خود و دانشگاه و کشورش را به دشمن نمی سپرد(۱۴/۷/۷۷)

با این ویژگی ها که بیان شد به راحتی می توانیم در حرکتهای دانشجویی مسیر درست را از مسیر غلط شناخته، اعتدال را از افراط و تفریط تشخیص داده و راه آبادسازی میهن اسلامیمان را از آرمان ذهنی به واقعیتی عینی مبدل نماییم.

مجتبی صالحی فر- کارشناس مسائل سیاسی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۴۰:۵۴

26 Dec 2019