۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۳۴۳۹۳
با آغاز فصل گرما در چهارمحال و بختیاری

هشدار مدیرکل دامپزشکی در خصوص بیماری کریمه کنگو/تب خونریزی‌دهنده مبتلایان را تا مرگ پیش می‌برد

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از راه‌های انتقال بیماری را نیش کنه آلوده، تماس با ترشحات کنه‌های له شده، تماس با خون و مواد آلوده فرد مبتلا و تماس با خون و مواد آلوده کننده دام مبتلا عنوان کرد و از دامداران خواست با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها دام‌ها و اماکن دامی را با سم ضدکنه سمپاشی نمایند، از لباس کار، دستکش، چکمه استفاده نمایند، گوشت قرمز سالم و بهداشتی را از مراکز مجاز تهیه نمایند.
هشدار مدیرکل دامپزشکی در خصوص بیماری کریمه کنگو/تب خونریزی‌دهنده مبتلایان را تا مرگ پیش می‌برد
به گزارش جهانبین نیوز؛ تب خونریزی‌دهنده کریمه، کنگو به‌عنوان بیماری ویروسی قابل انتقال بین انسان و حیوان مطرح است که از طریق کنه‌های آلوده به ویروس قابل انتقال است، در كشور ما نيز ديده مي­‌شود، آلودگي با اين ويروس در دام‌­ها بيماري باليني ايجاد نمي­‌كند با اين همه ممكن است در انسان باعث مرگ شود.

ايجاد خونريزي در بافت‌­هاي بدن يكي از نشانه‌­هاي بيماري در انسان است كه در مراحل آخر بيماري اتفاق مي‌افتد.

اين بيماري به صورت معمول از طريق گزش كنه‌­هاي آلوده و يا از طريق تماس انسان با بافت­‌هاي دام‌­هاي آلوده در زمان كشتار دام به انسان منتقل مي­‌شود.
 

تعدادي از حيوانات وحشي و اهلي مانند گاو، بز، گوسفند و خرگوش ميزبانان تكثيركننده اين ويروس هستند و كنه‌هايي كه از اين دام­‌ها خونخواري مي­‌كنند مي­‌توانند آلوده شده و آلودگي را به نوزادان خود منتقل نمايند. بافت‌هاي مختلف اين دام­‌ها ازجمله خون و گوشت آلوده هستند و مي­‌توانند ويروس را در محيط منتشر كنند و يا در صورت تماس به انسان منتقل نمايند. بنابراين كشتار دام­‌ها در كشتارگاه و رعايت اصول بهداشتي در هنگام كشتار نقش بسيار مهمي در پيشگيري از بيماري دارد.

عبدالمحمد نجاتی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از راه‌های انتقال بیماری را نیش کنه آلوده، تماس با ترشحات کنه‌های له شده، تماس با خون و مواد آلوده فرد مبتلا و تماس با خون و مواد آلوده کننده دام مبتلا عنوان کرد.


وی یادآور شد: متاسفانه بیماری در دام علائم درمانگاهی مشخص ندارد و فقط زمانی که ویروس در خون دام وجود دارد تب زودگذر و خفیفی ایجاد می‌کند و در انسان علائمی مشابه با آنفلوآنزا ایجاد می‌کند که شامل تب، سردرد شدید، سختی گردن، درد شکم، درد عضلانی، درد کمر، سوزش چشم و حساسیت به نور است.

نجاتی اضافه کرد: در این بیماری بعد از سه تا پنج روز ظهور علائم با خونریزی که به صورت تکه‌های قرمز یا بنفش روی پوست، داخل دهان و گلو است بروز می کند و به تدریج وسیع‌تر می‌شود.

وی از دامداران خواست با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها دام‌ها و اماکن دامی را با سم ضدکنه سمپاشی نمایند، از لباس کار، دستکش، چکمه استفاده نمایند، گوشت قرمز سالم و بهداشتی را از مراکز مجاز تهیه نمایند.

نجاتی گفت: در کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه ۲۴ ساعت در دمای ۴-۰ درجه نگهداری می‌شود، از نقل و انتقال و کشتار دام‌های مشکوک خودداری شود، وسایل و لوازم کار را با شوینده‌ها ضدعفونی نمایند و از له کردن کنه با سنگ و انگشت خودداری نمایند.

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۱۸:۰۲

1 Feb 2020