۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۳۳۶۷۳
يادداشت/

نوروز، فصل خانه تکاني دل

ايام نوروز در راه است و همه ما در تدارک خانه تکاني، دور ريختن وسايل ممکنه و تغيير دکوراسيون، همه اين کارها مربوط به دنياي بيرون است اما دنياي درون چه؟ آيا دل و روح ما به خانه تکاني نياز ندارد؟ تغيير لازم ندارد؟
نوروز، فصل خانه تکاني دل
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  خبرنگار زنگ خبر؛ اين روزها از هر کوچه و محله اي که عبور کنيم چند فرش رنگارنگ شسته شده روي ديوارها خودنمايي مي کند، عده اي مشغول پاک کردن درب و شيشه منازل هستند و عده اي نيز گرد و غبار را از سر و روي خانه ها مي رانند و گويي بي صبرانه انتظار ميهمان مبارک و خوش قدمي هستند.

کم کم بوي بهار به مشام مي رسد، ايام زيبا و خجسته نوروز در راه است در اين ايام که به پيشواز عيد نوروز مي رويم وقت آن رسيده که به سنت کهن خود خانه تکاني کنيم.


وقتي صحبت از نوروز مي شود، هيجان و شور و شوق خاصي در بين مردم حاکم مي شود که هر فرد سعي دارد تا خود را آماده رسيدن سال جديد نمايد.

نوروز يکي از سنت هاي ما ايرانيان است که از گذشته هاي دور تاکنون نسل به نسل انتقال يافته و با گذشت سالها باز هم رنگ و بوي خود را از دست نداده است.


بسياري از مردم همانند بهار خود را براي رسيدن نوروز آراسته و نونوار مي کنند که اين خود حس شادابي و سر زندگي  را در افراد ايجاد مي کند.

مردم در آستانه نوروز در تلاش هستند تا خود را مانند بهار نو کنند و با انجام کارهايي که در اين ايام صورت مي گيرد ، به استقبال بهار مي روند.

انجام کارهايي مانند خانه تکاني، خريدن وسايل تازه، خريد لباسهاي نو، ريختن و کاشتن سبزه هاي مختلف، عيدي دادن و عيدي گرفتن از جمله کارهايي است که قبل از فرا رسيدن سال جديد صورت مي گيرد.

آيين کهن و ديرينه خانه تکاني، آييني است که در آن تمام خانه و وسايل در آستانه نوروز، گردگيري، شست و شو و تميز مي شوند تا پاک و پاکيزه به استقبال بهار برويم.

اما بايد گفت آنجا که به خانه تکاني و نظافت منازل خود مي پردازيم بايد به خانه تکاني دل نيز توجه ويژه اي داشته باشيم، لذا ايام نوروز فرصت خوبي است براي صله رحم، کمک به مستمندان و برطرف کردن مشکلات مردم، ديد و بازديدهاي سال نو، سنت حسنه اي که بين همه مسلمانان رواج دارد

بدون شک آدمي با صله رحم به آرامش و نشاطي خاصي مي رسد و اين خود از راه هاي برطرف کردن ناراحتي هاي عصبي، برقراري صلح و محبت يعني همان شرايطي که اسلام مي خواهد، يعني بدور از رنجاندن، تهمت، غيبت و . ...

اين ايام فرصت بسيار خوبي است که فضاي دوستي و محبت را در بين خانواده ها و جامعه تقويت کرده و اختلافات و دلخوري ها را کنار بگذاريم و دل ها را خانه تکاني کنيم.

دين مبين اسلام در رابطه با رفع و از بين بردن کدورت ها تاکيد ويژه اي داشته که در اين خصوص بايد گفت بهترين زمان براي اين مهم و غباررويي دل ها آستانه بهار و عيد باستاني نوروز است.   
 

ايام نوروز در راه است و همه ما در تدارک خانه تکاني، دور ريختن وسايل ممکنه و تغيير دکوراسيو، همه اين کارها مربوط به دنياي بيرون است اما دنياي درون چه؟ آيا دل و روح ما به خانه تکاني نياز ندارد؟ تغيير لازم ندارد؟

خانه ما با گرد و غبار و دود و خاک‌آلوده مي شود و دل ما با گناه و معصيت و کمتر کسي پيدا مي شود که در طول زندگي در برابر گناه و نافرماني، مصونيت داشته باشد بلکه نوع افراد به عللي، کم و بيش به گناه آلوده مي شوند مصونيت و بيمه شدن افراد در برابر گناه و آلودگي به مقدار خويشتن داري آنان در برابر هوس بستگي دارد.

انسان نياز دارد بيش از هر چيز نگاهي به اعمالش داشته باشد و با خودش خلوت کند و در اين بين خانه تکاني فقط نمادي براي توجه به خود است، زيرا خانه تکاني دل باعث مي‌شود به خودمان توجه کنيم، نيازها را ببينم و آسيب‌هايي که طي يک سال برخودمان وارد ساختيم را بشناسيم و درصدد اصلاح برآييم. اما براي اصلاح نبايد فقط به رفع کدورتها توجه کنيم، بلکه خانه تکاني دل بايد فراتر از اين‌ها باشد.

خانه قلب ما هم از جمله خانه‌هايي است که بايد در اين ايام خانه تکاني حسابي شود خانه قلب ما هم ممکن است مثل خانه زندگي سال‌ها و مدت‌ها رهايش کرده باشيم و اکنون در آستانه سال جديد کاملاً به هم ريخته و شلوغ باشد که لازم است يک خانه تکاني حسابي از آن انجام دهيم؟
 
در آستانه سال جديد هيچ چيز نمي تواند به اندازه بخشش دل ها را بهاري کند، اگر غبار دل را از درون خود بزداييم و دل را به صفاي واقعي صيقل دهيم ديگر هيچ جايي براي زنگار دل ها نمي ماند و هر چه مي ماند جز نيکي و صفا چيز ديگري نخواهد بود.

پس بياييم همه با هم در آستانه سالي نو پيش از خانه تکاني و زدودن غبار از خانه هامان، به سراغ دل هاي مان برويم و خانه تکاني را از آنجا آغاز کنيم.
 
توبه بزرگ ترين عامل براي پاکسازي روح از هر نوع آلودگي در آينده زندگي است و اگر چنين نويدي در کار نبود هيچ فردي به فکر پاکي در ادامه زندگي نمي افتاد  مي شود با توبه  درهاي مغفرت و آمرزش به روي انسان باز  مي گردد و در نتيجه برگ هاي سياه پرونده فرد توبه کار حذف گرديده و به حکم، عمل صالحا که تنها حسنات و کارهاي نيک او در آن جا ثبت شود

 فَأُوْلَئِكَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا

پبشاپيش نوروز مبارک.

انتهاي پيام1026ج /520ز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۰۵:۱۶

29 Dec 2019