۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۲۸۸۰۴

کلاف سردرگم فاضلاب شهر بن

اين روزها فقدان شبکه فاضلاب در شهرستان بن شهروندان را با مشکلات جدي مواجه کرده است، که موجب شد طي مکاتبات شهروندادن و در خواست از پايگاه خبري تحليلي زنگ خبر به سراغ مسئولين مرتبط در اين امر رفته تا ببينيم اين موضوع با گذشت چندين سال به کجا رسيده است و وعده و عيد آن ها به کجا رسيده است.
کلاف سردرگم فاضلاب شهر بن
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از زنگ خبر، اين روزها فقدان شبکه فاضلاب در شهرستان بن شهروندان را با مشکلات جدي مواجه کرده است، که موجب شد طي مکاتبات شهروندان و در خواست از پايگاه خبري تحليلي زنگ خبر به سراغ مسئولين مرتبط در اين امر رفته تا ببينيم اين موضوع با گذشت چندين سال به کجا رسيده است و وعده و عيد آن‌ها به کجا رسيده است.

وضعيت آب و فاضلاب شهر بن مشکلات ديرينه‌اي را براي ساکنان شهر تداعي مي‌کند اما آنچه در اين ميان بيشتر آزاردهنده است نبود شبکه فاضلاب است.
­­­اين روند سبب مي‌شود آب‌هاي سطحي و فاضلاب با هم ادغام شده و معجوني درست کند کشنده، که حتي فکرش هم، خاطر را آزرده و اعصاب و روان را مکدر مي‌کند.
اين وضعيت در شهر بن با فراز و نشيب‌هايي همراه بوده است، نبود سيستم فاضلاب مناسب، باعث شده است که چهره شهر زشت شده و مشکلات زيادي از جمله بوي تعفن و گرفتگي چاه‌ها و ادغام شدن آب جاري با فاضصلاب را براي مردم به همراه داشته باشد.
در شهر بن فاضلاب منازل از طريق جداول روباز شهرداري دفع مي‌شود؛ فاضلابي که مي‌تواند موجبات آلودگي و بروز بيماري‌هاي مختلف را براي شهروندان ايجاد کند، به فضايي روباز هدايت مي‌شود. و با اين وجود همچنان شاهد دست روي دست گذاشتن مسئولان براي رفع اين معضل هستيم.

مسئولان شهرستان چرا فکري به حال مردم نمي‌کنند و دست روي دست گذاشته‌اند؟

اين روزها صداي شکوه و گلايه مردم از اين وضعيت بالا گرفته است و خواستار تخصيص اعتبارات ويژه از دولت تدبير و اميد براي طراحي سيستم فاضلاب اين شهرستان در قالب طرحي ملي شده‌اند.

يکي از شهروندان بن در گفت‌وگو با خبرنگار زنگ خبر اظهار کرد: نبود شبکه فاضلاب در فصول سرد و گرم براي شهروندان مشکلاتي مجزا را به همراه دارد.

وي تصريح کرد: در تابستان به دليل گرماي بيش از حد بوي تعفن از جوي‌هاي آب سطحي فوران مي‌کند و در فصل زمستان نيز به دليل بارندگي‌ها، تجمع جانوران و آبگرفتگي را منجر مي‌شود.

اين شهروند افزود: اينکه شهرداري تا چه اندازه در هدايت آب‌هاي سطحي تلاش کند دليلي قانع‌کننده نيست و شهر و شهرستان بايد به سيستم فاضلاب مجهز شود.

وي بيان کرد: وضعيت دفع فاضلاب در اين شهر به هيچ‌وجه بهداشتي نيست و اميدواريم مسئولان در سال جاري اقدامي موثر براي رفع اين معضل بينديشند زيرا در صورت تامين اعتبارات و به جريان انداختن پروژه، مطمئنا زمان زيادي تا برخورداري مردم از شبکه فاضلاب خواهد گذشت.

وجود معضل چندين ساله نبود فاضلاب

ديگر نبايد در انتظار معجزه نشست بلکه بايد فرصت‌ها را مغتنم شمرد و با ايجاد زمينه‌اي مناسب که حدود نيمي از آن با انجام طرح مطالعاتي فاز يک انجام گرفته است، با تخصيص اعتباراتي ملي، مسير را براي احداث پروژه جامع فاضلاب هموارتر ساخت.

گوشه‌اي از اقداماتي که براي تصفيه‌خانه آب و فاضلاب شهر بن و لوله‌گذاري‌هاي انجام شده

در سال ۱۳۸۹ کار ساخت و ساز تصفيه‌خانه شهرستان بن آغاز و شروع به کار کرد مساحت تصفيه‌خانه آب و فاضلاب بن پنج هتکار (۵۰.۰۰۰ متر مربع) که حدودا یک هزار و 500 متر آن ساختمان‌هاي اداري است.

طول کل شبکه و خطوط انتقال فاضلاب در شهربن حدود۶۰ هزار متر مي‌باشد. که در دهه ۱۳۸۰ حدود ۴۰۰۰ هزار متر و تا سال ۱۳۹۴، حدود ۴۰۰۰ متر لوله‌گذاري فاضلاب انجام شده است.

با يک حساب ساده مي‌توان فهميد که حدود ۸۰۰۰ متر از طرح فاضلاب اين شهر اجرايي شده است، و۵۲۰۰۰ متر از لوله‌کشي فاضلاب در بن ناتمام مانده است که گفتني است در صورت تامين اعتبار کافي به‌زودي زود انجام مي‌شود!!!

اينها مشاهدات عيني خبرنگار ما و در سوال و جواب با کارشناسان سطح شهر و مردم اين شهر بدست آمده است که در حال حاضر حدود ۲۵۰۰۰۰۰۰۰۰ ميليارد تومان براي پروژه اجرايي کردن آب و فاضلاب در شهر بن هزينه شده است.

اعتبارات قطره چکاني

رويکرد دولت اين است که اعتبارات را به صورت قطره چکاني به شرکت آب و فاضلاب تزريق کند تا در افق آينده اين اعتبارات را به صفر برساند به گونه‌اي که در آينده، مردم بايد بخش آب و فاضلاب را احداث کنند.

تاکنون در شهربن چه اقداماتي براي تصفيه فاضلاب‌ها و پساب‌ها انجام گرفته است و از ظرفيت بخش خصوصي در اين راستا به چه ميزان استفاده شده است؟!

مسئولين مربوطه طي اين سال‌ها هميشه با سوال و جواب‌هايي مساله را به حال خود رها کردند و هيچ اقدام عملي از آن‌ها ديده نشد.

سال گذشته نيز طي پيگيري‌هاي مستمر اين پايگاه خبري تحليلي هر مسئولي وعده‌اي داده و تحقق نيافته است که به تعدادي از اين صحبت‌ها اشاره مي‌کنيم:

کمال اکبريان فرماندار شهرستان بن: اجرايي شدن پروژه شبکه فاضلاب شهربن درچند روز آينده
تاريخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۹

خدابخش طاهري رئيس شوراي شهر بن؛ اين آخرين نشستي بود که پيرامون کانال کشي و جلب رضايت کشاورزان برگزار شده و اگر کشاورزان رضايت ندهند از طريق قانون براي انجام پروژه وارد عمل خواهند شد.
تاريخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۸

محمود نادري شهردار بن ؛عمده مشکلات اين شبکه را قسمت درون شهري دانست و گفت: در يک سال گذشته رايزني هايي با کشاورزان اين منطقه صورت گرفت و رضايت همه کشاورزان به جز يک نفر حاصل شد و حصول رضايت فرد مذکور در دست پيگيري است.
تاريخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۸

چالشهاي طرح فاضلاب شهري از ديد معتمدين شهر بن
تاريخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۸


با مخالفت‌هاي سرپرست کارگاه، ‌خبرنگار ما اجازه عکس‌برداري از تصفيه‌خانه آب و فاضلاب شهري بن را نيافت

در بازديد از محل ساخت و ساز تصفيه‌خانه شهرستان بن اجازه عکس‌برداري از تصفيه‌خانه، ساختمان اداري به خبرنگار ما داده نشد و گفته شد که نياز به مجوز از طريق استان است و بايد از طريق مسئولين استاني اقدام به گرفتن مجوز کنيد و بعد مي‌توانيد از محل تصفيه‌خانه عکس بگيريد.

متاسفانه پيگيري‌هاي اوليه خبرنگار زنگ خبر بي‌جواب ماند و علی‌رقم اينکه همه شهروندادن و مسئولين شهرستان بن پايگاه خبري تحليلي زنگ خبر را از آن خود مي‌دانند سرپرست کارگاه هيچ‌گونه همکاري نکرده و اجازه عکس‌برداري به خبرنگار ما را نداده است.

از اين‌رو اين پايگاه پيشاپيش بابت عکس‌هاي خبري با کيفيت پايين از مخاطبين خود عذرخواهي مي‌کنيم.

خبرنگار زنگ خبر با جواب رد شنيدن از مسئولين کارگاه به سراغ فرماندار رفته و از وي در خواست همکاري کرد و علی‌رقم اينکه کمال اکبريان فرماندار بن همکاري نموده و به خبرنگار ما اجازه عکس‌برداري و يا حتي فيلم‌برداري را داد بازهم مسئولين همکاري نکردند و حتي مسئول آب و فاضلاب شهر بن آقاي شجاعي هم گفتند که بايد با مسئولين استاني هماهنگ کنم که طي تماس‌هاي مکرر آنان هم پاسخ صحيح و محکمي به ايشا نداده‌اند.

و خبرنگار ما قادر به عکس‌برداري از اين تصفيه‌خانه نشد.

انتهاي پيام1026ج /۵۲۰ز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۲۹:۱۶

1 Feb 2020