۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۲۶۰۵۹
با توجه به میزان پائین مطالعه در کشور؛

یک پیشنهاد برای افزایش کتابخوانی

میزان کتاب خوانی در کشورمان طبق آمارهای رسمی پایین است. یکی از دلایل پایین بودن میزان مطالعه نبود فرهنگ مطالعه و برخوردار نبودن کتاب از فرصت‌های تبلیغاتی است.
یک پیشنهاد برای افزایش کتابخوانی
به گزارش جهانبین نیوز، میزان کتاب خوانی در کشورمان طبق آمارهای رسمی پایین است. یکی از دلایل پایین بودن میزان مطالعه نبود فرهنگ مطالعه و برخوردار نبودن کتاب از فرصت‌های تبلیغاتی است.

اخیراً شهرداری تهران در اقدامی پسندیده در ایستگاه‌های مترو با نصب پوسترهایی حاوی تبلیغات کتاب و مطالعه، به ترویج فرهنگ کتاب خوانی در بین مسافران زیر زمینی پرداخته است. در این میان نکته حائز اهمیت تأثیر استفاده از تبلیغات فرهنگی در وسائط نقلیه عمومی است. اقدامی جالب و فرهنگی که مطمئناً منجر به افزایش میل به کتاب خوانی در سطح جامعه خواهد شد.

ولتر، فیلسوف و نویسنده فرانسوی می‌گوید: «برگ‌های کتاب به منزله بال هایی هستند که روح ما را به عالم نور و روشنایی پرواز می‌دهند». کتاب انرژی بخش‌ترین تصورات فکری و تعلقات اخلاقی در بروز حادثه دلنشین زندگی است. فرهنگ کتاب خوانی یک فرهنگ نیازمندانه است که افراد را با چگونگی منزلت و تفکر در کیفیت و ترویج آموزش آشنا می‌سازد.

مطالعه، نعمتی است که هم اکنون با بحران مواجه شده است. کتاب، قانون نیازمندی‌های طبیعت است که بارش کلمات پر بار آن با رایحه دلپذیر در ساعات لذت بخش موجب شور و شوق و پاکی ذهن‌های آشفته شده و خستگی‌ها را از تن و روان انسان دور می‌کند. این یار مهربان و دوست باوفا به دست فراموشی سپرده شده است. ویکتور هوگو، نویسنده مشهور فرانسوی در این باره می‌گوید: خوشبخت کسی است که به یکی از این دو چیز دسترسی دارد، یا کتاب‌های خوب یا دوستانی که اهل کتاب باشند.

علی (ع) می‌فرمایند: «کسی که با کتاب آرامش می‌یابد هرگز آسایش از او سلب نمی‌شود». از این حدیث شریف اینگونه استنباط می‌شود که گاهی خواندن کتاب در حکم رفیق و همدلی مناسب به منظور رسیدن روح و روان به آرامش است.

فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در جامعه ما به قدری حائز اهمیت است که رهبر عظیم‌الشأن انقلاب نیز در این مورد ایراد می‌فرمایند: کتاب خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی که یک واجب دینی است. کتاب خوانی باید همانند کارهای روزانه در زندگی مردم وارد شود. نوشته‌های پر بار در ورق‌های متفاوت و رنگارنگ هر کتاب پایه اندیشه‌های متفکرانه افراد بزرگ را در مبنای مسیر زندگی قرار داده است. اگر تحکیم خواندن کتاب جزو اصلی‌ترین مقاصد در مکان‌های مختلف بوده و تحقق یابد، بالطبع تأثیر بیشتری بر افراد خواهد گذاشت. تلاش برای تداوم کتاب‌خوانی نیازمند همکاری ارگان‌های مختلف و بهره‌گیری از ابزارهای متفاوت در رسانه‌های همگانی است.

سقراط، این فیلسوف بزرگ یونانی می‌گوید: جامعه وقتی فرزانگی و سعادت می‌یابد که مطالعه کار روزانه‌اش باشد. توسعه و گسترش امر کتاب خوانی مستلزم یک سری آداب و پرورش افکار در زمینه‌های مختلف آموزشی است که به عنوان یک نیاز و احساس دائمی در بین مردم رایج شده است. گسترش فرهنگ کتاب خوانی در جامعه به جدیت بیشتری در میان نهادهای فرهنگی ذی‌ربط نیاز دارد.

امروزه قیمت‌های بالا و در دسترس نبودن برخی کتب جزو اصلی‌ترین مشکل در امر کتاب خوانی به شمار می‌رود. پس می‌توان با در نظر گرفتن مکان‌ها یا معابری که عبور و مرور در آن زیاد است انواع کتاب‌ها را برای استفاده آزاد عموم در آن اماکن قرار داد تا بدین وسیله انگیزه و رغبت کتاب خوانی نیز مهیا شده و افزایش یابد.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۳۹:۲۰

28 Dec 2019