۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۳۴۴۲۹
يادداشت/

تحليلي بر ادعاي قاليباف

براي محاسبه يک جزء از کل يا تعيين سهم اجزاء از کل "روش درصدي" يک شاخص توافقي در جهان است.
تحليلي بر ادعاي قاليباف
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از منطقه آزاد؛ محمدعلي مهدويان دانشجوي فعال رسانه اي در يادداشتي با عنوان "جنبش تسخير وال استريت" يا "جنبش ۹۹ درصدي" و ادعاي ۹۶ درصدي قاليباف نوشت:

براي محاسبه يک جزء از کل يا تعيين سهم اجزاء از کل "روش درصدي" يک شاخص توافقي در جهان است.

از آن‌جايي که در يک واحد صدتايي، قاطع ترين اکثريت، ۹۹ و ضعيف‌ترين اقليت، ۱ است، بيان مبالغه آميز اکثريت و اقليت در اين پوستر با اين اعداد صورت گرفته است.

جنبش مدني اعتراضي، موسوم به تسخير وال استريت، از شعار جنبش ۹۹ درصدي استفاده مي‌کرد. اين عنوان شعاري، واجد آرايه ادبي مبالغه است و اين عدد به همين دليل شعاري و مبالغه‌آميز بودن، محل تامل و تدبر قرار نگرفت و کسي درباره چرايي اين عدد و يا چگونگي محاسبه ۹۹ و ۱ از اعضاي جنبش چيزي نپرسيد.

در مناظرات انتخاباتيِ اخير، آقاي قاليباف به‌عنوان يکي از کانديداهاي رياست جمهوري، جامعه ايران را به دو گروه تقسيم کردند: ۹۶ درصد مردم محروم و ۴ درصد مرفهان؛ اين آمار به هنگام ارائه برنامه‌ هاي رياست‌ جمهوري طرح ‌گرديده و قطعا ايشان در مقام مبالغه و شعار نبودند.

وقتي آماري از سوي يک سياستمدار که تجربه سه دوره کانديداتوري رياست جمهوري را داشته، طرح مي‌شود، نه در کف خيابان و طي يک جنبش يا شورش، با فضاي شعاري و مبالغه آميز، لابد مبناي موجه و مدللي دارد.

بر همين اساس، سوال از نحوه تعيين و تشخيص درصد افراد محروم (۹۶ درصد) و مرفهان (۴ درصد) قابل طرح است؛

اين که چرا به جاي ۹۶ درصد، ۹۵ يا ۹۷ درصد طرح نشده شايد به دليل اطلاعات جامع آماري و تحليل داده‌هاي آمار با محاسبات علمي بوده و ربطي به سال ۹۶ ندارد.

بنابراين پيشنهاد مي‌شود، آقاي قاليباف در اولين فرصت، منابع آماري و متد محاسباتي مورد استفاده خود را درخصوص نتايج اعلام شده از سوي ايشان مبني بر وجود ۴% مرفه زالو صفت و ۹۶% محروم، اعلام بفرمايند.


انتهاي پيام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۰۲:۳۹

26 Jan 2020