۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۳۲۷۹
دبير علمي دومين همايش ملي بحران آب كشور

میانگین بارندگی ها در ایران کمتر از 30 درصد جهان است/ توقع استان های همجوار از چهارمحال و بختیاری در زمینه تامین آب، بی جاست

دبير علمي دومين همايش ملي بحران آب كشور توقع استان هاي هم جوار از چهارمحال و بختياري را بی جا خواند و گفت: با توجه به بارندگی های سال 92،برای رفع خشکسالی، نمی توان چندان خوشبین بود.
میانگین بارندگی ها در ایران کمتر از 30 درصد جهان است/ توقع استان های همجوار از چهارمحال و بختیاری در زمینه تامین آب، بی جاست
دكتر شايان شاه محمدي در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز، گفت: آمار ۱۰ ساله استان نشان مي دهد كه چهار محال و بختياري داراي ركود شديد آب است و متاسفانه استان هاي هم جوار مثل اصفهان، يزد، خوزستان و كرمان با آگاهي از آمار ۵۰ سال گذشته ما توقع بالايی از استان در جهت تامين آب دارند اين در حالي است كه چهار محال و بختياري با كمبود شديد آب مواجه شده است.

شاه محمدي با اشاره به برگزاري اولين همايش ملي بحران آب در سال ۱۳۸۰ در زابل اظهار كرد: به دليل شرايط كنوني آب استان تمصيم بر اين شد كه دومين همايش در چهار محال و بختياري برگزار شود.

وي قرار گيري ايران در منطقه نیمه خشك و خشك جهان و دسترسی به راهکارهای اساسی برای رفع و جبران کم آبی را از دلايل عمومي برگزاري اين همايش برشمرد و افزود: ميانگين بارندگي در كشور ما كمتر از ۳۰ درصد كل بارندگي جهان است و بر اساس شاخص هاي جهاني در سال ۱۴۰۴خورشيدي سرانه آب هر ايرانی كمتر از ۱۰۰متر مكعب است كه بيان كننده كم آبي شديد در كشور است.

عضو هيت علمي دانشگاه شهركرد تغيير اقليم و عوض شدن اشكال بارندگي را از عوامل مهم در بحران آب جهان دانست و خاطر نشان شد: تغيير شكل بارندگي براي استان ما، بسيار حائز اهميت است به اين منظوركه استان در منطقه كوهستاني قرار دارد و مهم ترين منابع آبي آن، آب هاي زير زميني هستند و ایجاد سد در پايين دست براي چهار محال و بختياري توجيهي ندارد.

شاه محمدي به كشاورزان هشدار داد كه به ريزش برف و باران های سال 92 چندان خوشبين نباشند زيرا ريزش نعمت هاي الهي پارسال نسبت به سالهای قبل نیاز آبی استان ها را برآورده نکرده، اما جای شکر گزاری برای آن باقی است.
انتهای خبر/ح
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۰۶:۳۶

30 Dec 2019