۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۱۰۷۳۱

وندی شرمن: آمریکا در توافق نهایی به دنبال از بین بردن راکتور اراک است

رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا در گروه ۱+۵ در مصاحبه با شبکه «پی بی اس» تصریح کرد که آمریکا، ایران را احتمالاً در توافق نهایی و جامع هسته‌ای وادار می‌کند تا بخشی از رأکتور آب سنگین اراک را از بین ببرد.
وندی شرمن: آمریکا در توافق نهایی به دنبال از بین بردن راکتور اراک است
به گزارش جهانبین، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی و رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا در گروه ۱+۵ در مصاحبه با شبکه «پی بی اس» در خصوص توافق نهایی ایران و ۱+۵ (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) گفت که آمریکا احتمالاً در توافق نهایی و جامع با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور، به تهران اعمال فشار می‌آورد تا با از بین بردن بخشی از رأکتور آب سنگین اراک موافقت کند.

وی تصریح کرد: توافق جامع شامل از بین بردن بخش زیادی از زیر ساخت آنها می‌شود زیرا، به صراحت بگویم، ما مطمئن نیستیم که شما (ایران) به رأکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک برای اهداف صلح‌آمیز نیاز داشته باشید. رئیس تیم مذاکراه کننده آمریکا در ۱+۵ در ادامه در خصوص حق غنی‌سازی ایران اینگونه گفت که اگر ایران با نظارت‌های ناخوانده و سرزده موافقت کند، توافق جامع هسته‌ای با ایران، غنی‌سازی محدود را نیز شامل خواهد شد.

شرمن در خصوص توافق موقت و اولیه ایران و ۱+۵ در ژنو در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه مبنی بر آنکه آیا ایران به این توافق پایبند است گفت: فکر می‌کنم که این توافق حفظ شود زیرا به نفع ایران است که آن را حفظ کند. ایران به دنبال کاهش تحریم‌های اقتصادی است. کاهش‌ تحریم‌های اقتصادی در این توافقنامه بسیار اندک است اما این یک گام اول به سوی توافق جامعی است که در آن ایران به کاهش تحریم اقتصادی که به دنبال آن است، دست پیدا می‌کند.

شرمن در ادامه اعلام کرد که مذاکراتی به غیر از مذاکراتی که در ژنو صورت گرفته وجود داشته است و تصریح کرد: مذاکرات خصوصی وجود داشته است و این مسئله به عمیق شدن گفت‌وگوها کمک کرده است اما تمامی موضوعاتی که مکالمات دو جانبه محرمانه با ایران مطرح شد، در نشست با ۱+۵ نیز مطرح شد و من فکر می‌کنم بسیار کارآمد بود. گروه ۱+۵ از کانال‌های دوجانبه ما و دیگر بحث‌های دوجانبه‌ای که با دیگر شرکا برای رسیدن به این توافق صورت گرفت، استفاده کرد.

انتهای خبر/


جهانبین,ایران,5+1,آمریکا,شرمن,تعطیلی,راکتور,اراک,توافق,jahanbinnews,iran,USA,arak,reactor,nuclaer,program,genev,final
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۴۹:۰۴

27 Dec 2019