۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۱۱۷۲۱
به بهانه تاکید مجدد رهبر انقلاب؛

آیا اشتباه خاتمی و احمدی‌نژاد در تعامل با شهردار ادامه خواهد یافت؟

با توجه با تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت تعامل شهرداری تهران و هیئت دولت، باید منتظر ماند و دید تا حجت الاسلام حسن روحانی، اشتباه بزرگ سید محمد خاتمی را که منجر به حذف شهردار تهران از جلسات هیئت دولت شد و در دولت محمود احمدی نژاد نیز ادامه پیدا کرد، متوقف خواهد کرد یا اینکه صندلی شهرداری تهران همچنان در دولت خالی خواهد ماند.
آیا اشتباه خاتمی و احمدی‌نژاد در تعامل با شهردار ادامه خواهد یافت؟
به گزارش جهانبین نیوز، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار رئیس و اعضای شورای اسلامی، شهردار، معاونین و شهرداران مناطق مختلف تهران، به ضرورت تعامل شهرداری تهران و دولت اشاره کردند.

تعامل دو سویه شهرداری تهران و دولت، نخستین موضوعی بود که رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر تهران بر آن تأکید کردند. ایشان در این خصوص فرمودند: «این موضوع، توصیه همیشگی من بوده است که متأسفانه در برخی برهه ها، به آن عمل نشد و مشکلاتی بوجود آمد اما باید شهرداری تهران تمام تلاش خود را برای تعامل با دولت انجام دهد و البته به دولت نیز برای همکاری با شهرداری و شورای شهر توصیه شده است.»
تاکید رهبر معظم انقلاب بر تعامل دو سویه شهرداری و دولت در حالی است که حدود ۱۰ سال از آخرین حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت می‌گذرد.
بعد از ممانعت محمد خاتمی برای عدم حضور احمدی‌نژاد در جلسات هیأت دولت تاکنون شهردار تهران در جلسات هیات دولت امکان حضور پیدا نکرده است.
حضور شهردار تهران به عنوان مسئول امور پایتخت جمهوری اسلامی ایران در جلسات‌ هیأت وزیران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که می‌تواند بسیاری از مشکلات کلانشهر تهران به عنوان قلب سیاسی، اداری و اقتصادی کشور را برطرف کند و باعث بهبود میزان خدمت رسانی به مردم شود.
موضوع حضور شهردار در جلسات دولت به زمان ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی باز می گردد.

تلاش و پیگیری‌های دوره اول شورای شهر تهران در آن زمان، پایه‌گذار حضور شهردار تهران در دولت شد و پس از انتخاب غلامحسین کرباسچی به عنوان شهردار تهران، رئیس‌جمهور وقت از وی برای حضور در جلسات هیئت دولت دعوت کرد و در نهایت کرباسچی به عنوان شهردار تهران بدون حق رأی در این جلسات حاضر می‌شد.


ممانعت سیدمحمدخاتمی از حضور شهردار در جلسات هیات دولت

این روند ادامه پیدا کرد تا زمانی که در جریان انتخاب شهردار جدید به دلیل مشکلات اساسی که دولت وقت و به ویژه وزارت اطلاعات با محمود احمدی‌نژاد برای تصدی این سيمت داشت، احمدی‌نژاد به جلسات هیأت دولت دعوت نشد.

به عبارتی محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت به احمدی‌نژاد که در سال ۸۲ شهردار تهران شده بود، اجازه حضور در جلسات دولت را نداد که همین سنت‌شکنی موجب بروز اختلاف میان رئیس‌جمهور و شهردار تهران در دوره‌های بعدی نیز شد.

احمدی‌نژاد از خاتمی می‌خواست اختیارات بیشتری درباره شهر تهران را به شهرداری واگذار کند و منابع جدیدی برای بودجه این نهاد در نظر بگیرد اما خاتمی این درخواست‌ها را نپذیرفت.

یکی از اشتباهات بزرگ دولت خاتمی مخالفت با حضور شهردار بود

محمد محمدرضایی نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم در همین رابطه می‌گوید: یکی از اشتباهات بزرگ دولت خاتمی این بود که با انتخاب احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران با حضور او در جلسات هیئت دولت به مخالفت پرداخت.

وی ادامه می‌دهد: در دولت سازندگی، شهردار تهران بر اساس آیین‌نامه در جلسات هیئت وزیران شرکت می‌کرد اما دولت خاتمی با بی‌تدبیری که با نوعی انحصارطلبی و تنگ‌نظری همراه بود با تغییر آیین نامه مانع قانونی بر سر راه حضور احمدی‌نژاد در دولت ایجاد کرد.


ادامه اشتباه دولت اصلاحات توسط احمدی‌نژاد

متأسفانه احمدی‌نژاد هم خطای دولت قبل از خود را در برابر شهردار تهران ادامه داد و با وجود وعده به مردم، روند ناصوابی که تجربه کرده بود، تداوم بخشید.

احمدی‌نژاد اما بعد از ورود به ساختمان پاستور راه‌نیافتنش به هیئت دولت را جبران مافات کرد و از حضور " محمدباقر قالیباف" شهردار تهران که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴، رقیب وی بود در هیئت وزیران ممانعت کرد که همین مسئله حواشی بسیاری را با خود به همراه داشت.

وی حتی در طول دوران ریاست جمهوری خود خواهان کم شدن اختیارات شهرداری تهران شد و اعلام کرد مدیریت مترو تهران باید به دولت واگذار شود.

این ماجرا همچنان ادامه یافت تا اینکه بعد از انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ و انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس قوه مجریه، زمزمه‌های حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت به گوش رسید.

آخرین دیدار قالیباف با روحانی به شهریورماه سال جاری بازمی‌گردد که در این دیدار دکتر روحانی پیشنهاد معاونت اجرایی را به قالیباف داده بود که شهردار تهران با تشکر از پیشنهاد رئیس‌جمهور از وی خواست تا به آیین‌نامه زمان ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مبنی بر حضور شهردار در هیئت دولت عمل کند تا حضور شهردار در کابینه بتواند زمینه هماهنگی‌های لازم میان شهرداری و دولت را در جهت رفع مشکلات مردم تهران فراهم آورد.

با توجه به جدی‌شدن موضوع حضور شهردار در جلسات دولت، سیدحسین هاشمی استاندار تهران طی مصاحبه‌ای با رسانه ها اعلام کرد که استانداری تهران آمادگی هرگونه تعامل با شهرداری را دارد.

مدتی پس از آغاز به کار دولت یازدهم، محمدباقر قالیباف شهردار پایتخت با حضور در استانداری تهران، یخ رابطه ۸ ساله میان دولت و شهرداری را آب کرد. با آغاز تعاملات مثبت بین شهردار و استاندار تهران و همچنین موج درخواست‌ها و اظهارنظرها برای حضور شهردار تهران در جلسات دولت پیش بینی می‌شد تا جلسات هیات دولت یازدهم با حضور قالیباف ادامه پیدا کند.

موج درخواست‌ها از روحانی برای حضور شهردار تهران در جلسات دولت

محمد محمدرضایی نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ضرورت حضور شهردار پایتخت در جلسات هیات دولت، گفت: امیدواریم شهردار تهران به عنوان متولی اداره امور پایتخت و بیش از ۱۰ میلیون شهروند، در جلسات دولت که به نوعی مسائل و مباحث عمران شهری و موضوعات مرتبط با کلان‌ شهرها در دستور کار قرار دارد، حضور یابد.

رحمت الله حافظی منتخب مردم در چهارمین دوره شورای شهر یکی از موافقان حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت اظهار داشت: زمزمه هایی در زمینه حضور دوباره شهردار در جلسات دولت شده و امیدواریم رئیس هیئت دولت چنین فرصتی را در اختیار تهران بگذارد.

همچنین مهرداد لاهوتی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: «اگر شهردار در هیئت دولت نباشد، مردم در بحث حمل و نقل عمومی، مشقت و سختی های بسیاری را متحمل می شوند، چنان که در دولت قبل نیز شهرداری به تنهایی شهر را اداره کرد. ولی وقتی این ارتباط با این حسن نیت ایجاد شود قطعا در هیات دولت بحث های تخصصی انجام می شود و در آنجا شهردار می تواند اهمیت مباحث را توجیه کند و بودجه های لازم را برای رفع مشکلات مردم دریافت کند.» وی در انتها تاکید کرده است که «پیش بینی من این است که با توجه به حرکت منطقی و با عقلانیت دولت، قطعا شهردار در جلسات هیات دولت حضور خواهد داشت.»

مرتضی طلایی منتخب مردم در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه امروز مدل پیشرفت در کشور "تهران" است و شهردار باید در صندلی هیئت دولت بنشیند و در جلسات حضور داشته باشد، اظهار داشت: «با توجه به رویکرد دولت یازدهم و براساس شنیده‌ها قرار است شهردار در این دوره در جلسات هیئت دولت حضور داشته باشد.» وی در ادامه تاکید می کند: «طبق قانون باید شهردار در جلسات هیات دولت حضور داشته باشد.»

فاطمه آلیا عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم هم، در این باره با اشاره به زمزمه‌هایی مبنی بر حضور شهردار پایتخت در جلسات هیئت دولت، عنوان کرد: «دکتر روحانی و برخی از دولتمردان در سخنانشان به حضور شهردار در جلسه هیئت دولت اشاره کرده‌اند و این مهم را لازم و ضروری دانستند چراکه شهردار تهران می‌تواند به عنوان عضوی از کابینه دولت باشد.»

بعداز انتخاب هاشمی به عنوان استاندار تهران وی در پاسخ به این سؤال که بین شما و شهردار تهران کدامیک در جلسه هیئت وزیران حاضر می‌شوید، گفت: «ان‌شاءالله هم من و هم شهردار در آینده در جلسات هیئت دولت شرکت خواهیم کرد.»

آیا روحانی اشتباه خاتمی و احمدی‌نژاد را ادامه خواهد داد؟

اما اکنون پس از گذشت ۸ ماه از عمر دولت یازدهم، صندلی شهردار تهران در جلسات هیئت همچنان دولت خالی است و این مسئله بارها از سوی مسئولان پیگیری شده است ولی تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده است و تاکنون به شهردار تهران اجازه حضور در جلسات را نداده‌اند.

حال با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت تعامل شهرداری تهران و هیئت دولت، باید منتظر ماند و دید تا حجت‌الاسلام حسن روحانی اشتباه بزرگ سید محمد خاتمی را که منجر به حذف شهردار تهران از جلسات هیئت دولت شد و در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز به دلیل اختلافات وی با محمدباقر قالیباف، ادامه پیدا کرد، متوقف خواهد کرد تا از این پس شاهد تعاملات خوبی بین شهرداری پایتخت جمهوری اسلامی ایران و هیات دولت باشیم و یا اینکه صندلی شهرداری تهران همچنان در دولت خالی خواهد ماند.

انتهای پیام/
مرجع : مشرق نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۴۴:۰۴

6 Jan 2020