۰
plusresetminus
اصلاح طلبان این روزها نگران "عبور روحانی از اصلاحات" شده‌اند و از طرفی عدم همکاری معتدلین و اصولگرایانی چون کاظم جلالی در مجلس با فراکسیون امید، اصلاح‌طلبان را به سمت گسستن پیوندها و ائتلاف با معتدلین سوق می‌دهد
خط و نشان جدی رئیس فراکسیون امید در مورد عدم حمایت از"اعتدالی‌ها"/ انتقام گیری اصلاح طلبان از وکیل الدوله ها در انتخابات ۹۸
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از راه دانا؛ ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدال‌گرایان از همان روزهای ابتدایی در سال ۹۲ و به خصوص پس از آن در سال ۹۴ و در انتخابات مجلس دهم، مخالفان زیادی در بین فعالان سیاسی جبهه اصلاحات داشت، عده‌ای بر این باور بودند که اصولگرایان و معتدلین هیچ‌گاه در پازل جریان اصلاحات قرار نخواهند گرفت و لیست اصلاحات را پله‌ای برای دستیابی به کرسی‌های بهارستان می‌کنند؛ اما عده‌ای از اصلاح‌طلبان که سال‌ها دستشان از کرسی‌های مسئولیت دور بود و از انتخابات ۹۲ راضی بودند، از همان ابتدا بر لزوم ادامه ائتلاف با اعتدالگرایان و بعضا برخی اصولگرایان تاکید داشتند و حضور آن‌ها را در مجلس بهتر از حضور برخی نمایندگان مجلس نهم می‌دانستند.

در نهایت شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با حزب اعتدال و توسعه ائتلاف کرد و این حزب هم بخشی از سهم خود را در تهران به اصولگرایانی از قبیل بهروز نعمتی و کاظم جلالی که از نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی بودند اختصاص داد و از سوی دیگر شخص علی لاریجانی هم از سوی لیست امید قم در انتخابات مجلس شرکت کرد؛ اما پس از پایان انتخابات و استقرار نمایندگان در مجلس شرایط به نحو دیگری رقم خورد.

لاریجانی به عنوان نماینده اصولگرایان در انتخابات هیئت رئیسه در مقابل عارف از فراکسیون امید قرار گرفت و بر او پیروز شد و همین موضوع آغازی شد بر اعتراض مجدد اصلاح‌طلبان به ائتلاف با اصولگرایان و معتدلین؛ مصطفی کواکبیان پس از شکست عارف در انتخابات هیئت رئیسه گفت: " متاسفانه خیلی‌ها که با ما عکس یادگاری می‌گرفتند، زنبیلشان را جای دیگری بردند."؛ روزنامه‌های زنجیره‌ای وابسته به جریان اصلاحات هم از نمایندگان مجلس با القاب ناشایستی از قبیل "سیب زمینی" و "خائن" پذیرایی کردند.



اما ماجرا به همین جا ختم نشد و شکست عارف در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس خبر از انشقاقی بزرگ در دل فراکسیون امید می‌داد، انشقاقی که پس از گذشت چند ماه با تشکیل فراکسیون "اعتدال" فراگیر شد.

تشکیل این فراکسیون توسط معتدلینی که با لیست امید راهی مجلس شده بودند هم کم حاشیه نبود، مجید محتشمی رئیس جبهه اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: فراکسیون "اعتدال" بدون منشور و منظومه فکری است و تشکیل شده از افرادی است که خودشان سعی داشتن با رایزنی و لابی وارد فهرست امید شوند.

وی ادامه داد: چند نفری مثل آقای بهروز نعمتی و کاظم جلالی تمام تلاشی که داشتند این بود که از طریق فهرست "امید" وارد مجلس شوند، چرا که همه اتفاق‌نظر داشتند که این افراد در شرایطی وارد مجلس خواهند شد که در لیست امید عضو باشند.

رئیس جبهه اصلاح‌طلبان با بیان اینکه از ابتدا هم امیدی به اتحاد و اتفاق نظر با این چند اصولگرا در مجلس نبود اظهار داشت: فراکسیون امید باید امیدش را از این دوستان قطع کند، چرا که این‌ها مثل خانم راستگو در شورای شهر عمل کردند؛ با تابلوی اعتدال و گرایش اصولگرایی وارد مجلس شدند و اکثریت را به نفع اصولگرایان معتدل تغییر دادند.

محتشمی گفت: با تشکیل فراکسیون "اعتدال" همه‌ی مردم متوجه این امر شدند که نمی‌توان کشور را با منظومه فکری و منشوری در قالب فراکسیون "اعتدال" اداره کرد.

تشکیل این فراکسیون، فراکسیون امید را تا مرز انحلال پیش برد تا جایی که عبدالرضا هاشم زائی عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در این باره گفت: اگر فراکسیون "اعتدال" رسما آغاز به کار کند، دیگر فراکسیون "امید"ی نخواهد بود، چرا که با این‌کار، اصلاح‌طلبان و حزب اعتدال و توسعه از یکدیگر جدا شده‌اند.

هاشم‌زائی با بیان اینکه عنوان "امید" به دلیل ائتلاف میان اصلاحات و اعتدال و توسعه برای فراکسیون انتخاب شده است افزود: اگر اعتدالیون از فراکسیون امید جدا شوند دیگر ائتلافی در کار نخواهد بود و نیروهای اصلاحات هم با عنوان فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس فعالیت خواهند کرد.

از طرف دیگر اعضای فراکسیون اعتدال معتقد بودند که برخی نمایندگان در مجلس با کلیه اقدامات دولت می‌کنند و برخی دیگر نیز "وکیل الدوله‌"‌اند و اشتباهات دولت را نمی‌بینند و همین را ضرورتی برای تشکیل فراکسیون "اعتدال" می‌دانستند؛ مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون اعتدال در گفت‌وگو با خبرنگار دانا بیان اینکه نمی‌دانم چرا برخی از تشکیل فراکسیون اعتدال ناراحتند گفت: هدف همه‌ ما عزت و سربلندی نظام جمهوری اسلامی است؛ ما نه مثل برخی وکیل‌الدوله هستیم و نه مخالف صددرصد دولت، هر کجا که نیاز باشد به دولت اعتراض می‌کنیم و هر کجا که لازم باشد از دولت حمایت خواهیم کرد.

اقدامات اعتدالیون و اصولگرایانی که با لیست امید راهی مجلس شدند پس از گذشت بیش از یک سال از عمر مجلس دهم، صدای محمد رضا عارف را هم در آورد؛ رئیس فراکسیون امید و شورای عالی سیاستگذاری اصلا‌ح‌طلبان در کنگره سازمان عدالت و آزادی گفت: . چندی پیش به یکی از دوستان لیست امید در مجلس به صورت خصوصی گلایه کردم و چند روز بعد دیدم که گفته است حضور من در لیست امید فلان شهرستان افتخاری برای این لیست بوده است، مشکلی نیست. ما در انتخابات ۹۸ خود را از این افتخار محروم می‌کنیم، ببینیم باز این افراد رای می‌آورند یا خیر!

مشابه این اظهارات را سمیه محمودی عضو فراکسیون اعتدال پیش از این انجام داده بود؛ وی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: اصلاح‌‌طلبان حتما گزینه‌ای نداشتند و الا از اینکه گفته شود اعتدالی‌ها با رای اصلاح‌طلبان وارد مجلس شدند صحیح نیست.

محمودی تصریح کرد: من دور دومی بودم، گزینه اصلاح‌طلب در دور اول انتخابات رای نیاورد و اصلاح‌طلبان مجبور شدند برای اینکه جریان مقابل وارد مجلس نشود، از من حمایت کنند.

وی با بیان اینکه نمی‌شود گفت اعتدالی‌ها رای نداشتند، چرا که وقتی اصلاح‌طلبان خواستند از من حمایت کنند من به آن‌ها گفتم که حمایت شما را به شرطی می‌پذیرم که از یک کاندیدای مستقل حمایت کنید عنوان کرد: اصلاح‌طلبان اگر رای داشتند کاندیدای خودشان در دور اول رای می‌آورد و مجبور به حمایت از معتدلین نمی‌شدند.


عضو هیئت رئیسه فراکسیون اعتدال گفت: رای "اعتدالی‌ها" تلفیقی از آرای اصلاح‌طلبان و معتدلین است.


از اظهارات عارف، تحرکات جریان وابسته به علی لاریجانی در مجلس و نحوه گزینش وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم، این چنین به نظر می‌رسد که پیوند بین روحانی و لاریجانی هر روز محکم‌تر و به همین میزان پیوند جریان اصلاحات با روحانی ضعیف‌تر می‌شود، اصلاح‌طلبان که پیش از این مسئله عبور از روحانی را مطرح می‌کردند این روزها نگران "عبور روحانی از اصلاحات" شده‌اند و از طرفی عدم همکاری معتدلین و اصولگرایانی چون کاظم جلالی در مجلس با فراکسیون امید، اصلاح‌طلبان را به سمت گسستن پیوندها و ائتلاف با معتدلین سوق می‌دهد و این احتمال وجود دارد که در انتخابات‌های بعدی شاهد جدا شدن لیست معتدلین از اصلاح‌طلبان باشیم.

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۲۷:۵۵

28 Dec 2019