۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۳۷۳۸۱
معضل اجاره‌بها و مسکن و تاثير آن در شهرستان بن

مسئولان، درد مستأجران را درک کنند/بعد از بيکاري، مسکن مهم‌ترين دغدغه ازدواج جوانان

کارشناسي که موضوع معضل ازدواج جوانان را درک نکرده يا مسئولي که فرزندش در رفاه کامل است، قطعا نمي تواند راجع به معضل ازدواج جوانان اظهار نظر کند و سخنانش به گونه اي نيست که بتواند مشکلي را حل کند.
مسئولان، درد مستأجران را درک کنند/بعد از بيکاري، مسکن مهم‌ترين دغدغه ازدواج جوانان
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  خبرنگار زنگ خبر؛ «ازدواج سنت من است هرکس به آن عمل و رغبتي نشان ندهد از من نيست» اين سخن با ارزش ازحضرت رسول الله(ص) است، بارها همه ما اين حديث را ديده و شنيده ايم، اما آيا اين سنت حضرت رسول الله (ص) به درستي انجام مي شود يا عوامل مختلف دست در دست هم داده تا جلوي آن را بگيرند؟ دقيقا اين عوامل کدامند؟

بارها عوامل مختلف در زمينه علت تاخير ازدواج جوانان را از زبان کارشناسان بررسي کرده ايم و بسياري از جرايد و روزنامه ها، برنامه هاي تلويزيوني نسبت به اين موضوع مانور داده و برنامه پخش کرده اند، اما نتيجه اي که در بر نداشته  هيچ، بلکه يک مشکل به بقيه مشکلات ازدواج جوانان نيزافزوده است.


کارشناسي که موضوع معضل ازدواج جوانان را درک نکرده يا مسئولي که فرزندش در رفاه کامل است، قطعا نمي تواند راجع به معضل ازدواج جوانان اظهار نظر کند و سخنانش به گونه اي نيست که بتواند مشکلي را حل کند.

تهيه مسکن هميشه از نگراني هاي خانواده ها بوده و در اين بين به دليل مشکلات مالي، جوانان با اين معضل بيشتر روبرو هستند؛ با توجه به قيمت بالاي مسکن و همچنين رکود بازار و عدم توانايي مردم در خريد خانه، مردم مجبور به اجاره نشيني شده اند به طوري که کمتر زوج جواني را پيدا مي کني که در خانه اجاره اي زندگي نکند.

اما اين معضل تنها به موضوع خريد مسکن ختم نمي شود چراکه در بحث اجاره بهاي مسکن نيز شاهد گراني و نابساماني هستيم و اين موضوع به معضلي براي زوج هاي جوان مبدل شده به طوري که ازدواج و تشکيل خانواده را تحت تأثير قرار داده است.


استان چهارمحال و بختياري يکي از استان هاي محروم در کشور است که متاسفانه جوانان به دلیل نداشتن شغل مناسب و يا درآمد کافي رنج بسياري مي کشند.

به عقيده بسياري از جوانان پس از معضل بيکاري يکي از مسائلي که باعث کاهش نرخ ازدواج در جامعه مي شود، موضوع خريد مسکن و اجاره بها است.

هر مستاجري که بخواهد يک واحد مسکوني را کرايه و يا رهن کامل کند بايد پول سنگيني را بابت آن پرداخت نمايد.

خاته هايي هم که به اجاره مي روند عموما مشکلات فراواني را ايجاد مي کنند. در واقع اجاره نشيني علاوه بر مستاجر، مشکلات زيادي را براي موجر يا همان اجاره دهنده ايجاد مي کند. متاسفانه برخي از مستاجرها دقت لازم در اين زمينه که خانه و ملک مربوط به فرد ديگري است و بايد در حفظ و نگهداري آن بکوشند را نداشته و همين موضوع باعث ايجاد مشکلات فراوان در زندگي افراد مي شود.

صاحبخانه ها، خانه هايشان را به قيمت هاي دلخواه خود اجاره مي دهند


يکي از متصديان مشاور املاک در شهرستان بن  در گفت‌وگو با زنگ خبر اظهار کرد: واقعا بازار مسکن با مشکل روبرو است، ما نه تنها فروش نداريم بلکه اجاره مسکن هم به ندرت صورت مي گيرد، صاحبخانه ها، خانه هايشان را به قيمت هاي دلخواه خود اجاره مي دهند و اين مشکل باعث شده است خيلي از جوانان توانايي اجاره مسکن را نداشته باشند.
 
وي افزود: بايد نظارت دقيقي بر روي قيمت مسکن انجام شود تا هرکس که خانه اي دارد به هر قيمتي که دوست دارد براي آن اجاره تعيين نکند، اين موضوع خيلي به چشم مي خورد و ما هر روز شاهد جواناني هستيم که براي اجاره مسکن به بنگاه مي آيند اما دست خالي باز مي گردند و واقعا نمي توانند خانه اي را اجاره کنند.


چشم و هم چشمي مالکان و تبديل رهن به اجاره بعد از وقفه کوتاه

وي با بيان اينکه ميزان اجاره بها هر سال بين 15 تا 20 درصد افزايش مي يابد تصريح کرد: از سوي ديگر با توجه به کم شدن سود بانک‌ها براي سپرده ها، صاحبخانه ها تمايل به گرفتن مبلغ رهن زياد ندارند و بيشتر به دنبال گرفتن اجاره بها هستند و اين موضوع هم براي مردم به خصوص زوج هاي جوان سنگين است.

وي گفت: دادن نرخ‌هاي کاذب از سوي مالکان ظاهرا به نوعي به عادت تبديل شده است و مالکان با عنوان اينکه واحد مسکوني پائين‌تر از واحد مسکوني خود با نرخ بالاتري به اجاره رفته است به نوعي با چشم و هم چشمي نرخ خود را بالاتر مي‌برند.

گراني اجاره بها موجب کاهش ازدواج مي شود

يکي از جوانان شهرستان بن در گفت‌وگو با زنگ خبر؛ اظهار کرد: تحصیلاتم تا مقطع کارشناسی است ولي متاسفانه تاکنون نتوانستم شغلي با درآمد مناسب را بيابيم و بيشتر به کارهاي آزاد نظير باربري مشغول هستم و بنا به اينکه شغل بسيار سختي هم هست درآمد زيادي ندارد.


وي افزود: در حال حاضر تمام تلاشم را انجام مي‌دهم تا بتوانم هزینه‌های شخصیم را خودم تامين کرده و مقداري پول پس انداز کنم.

این جوان بنی ادامه داد: من به دليل اينکه نمي توانم يک واحد آپارتمان اجاره کنم واقعا با مشکل مواجه هستم و شايد يکي از دلايل تجردم هم اين باشد چراکه زماني که به خواستگاري مي روم از مهمترين سوالات در خصوص مسکن است و خيلي از دخترها هم حاضر نيستند با خانواده همسر در يک خانه زندگي کنند و همين امر و گراني اجاره بهاي مسکن موجب شده که ازدواج کم شود.

نرخ خاصي براي تعيين اجاره بها وجود ندارد

احمدي يکي از جوانان بني درخصوص اجاره بها به خبرنگار ما گفت: متاسفانه هر سال شاهد افزايش نرخ اجاره بها در سطح شهرها هستيم که هيچ‌گونه جدول و رنج خاصي براي افزايش ندارد و هر کس به خواست و دلخواه خود اجاره‌بها را تعيين مي کند.

وي ادامه داد: جواني که تازه ازدواج کرده و علاوه بر دغدغه هاي فراواني که امروزه در زندگي ها وجود دارد، موضوع اجاره هاي سنگين هم به معضلات او اضافه شده است.

بعد از بيکاري، مسکن مهمترين علت عدم ازدواج جوانان است

نادري يکي ديگر از جوانان شهرستان بن  نيز بيان کرد: به دليل گرانی مسکن خريد آن براي قشر عظيمي از جامعه ممکن نيست، در نتيجه خانواده ها و جوانان به اجاره نشيني روي مي آورند و همين موضوع باعث افزايش اجاره بها شده و از طرف ديگر به دليل عدم ثبات در بازار خريد و فروش مسکن، صاحبان مسکن در فروش مسکن خود مردد هستند.

يکي از مستاجران شهر بن که بيش از 10 سال است در خانه هاي مردم زندگي مي‌کند در گفتگو با  خبرنگار ما ضمن بيان اين که نرخ اجاره مسکن در شهرها مناسب نيست، اظهار داشت: زندگي با اين شرايط گاهي خيلي سخت و طاقت فرساست و بازار اجاره و خريد مسکن در اين شهر کمرشکن شده است.

وي بيان کرد: تاکنون چندين مرتبه به صاحب خانه ها گفته ايم که دستي به خانه بکشيم و خانه را مرتب کنيم و مقداري از اجاره‌بها را کم کنيد هيچ کدام قبول نکرده اند چون در بعضي از خانه‌ها واقعا مستاجر قبلي رعايت هيچ چيزي را نکرده است.

اين مستاجر بيان کرد: با اين اوصاف خانه ها و وضعيت نامناسب، قيمت اجاره بها با شهرهاي بزرگ مانند شهرکرد و اصفهان مقايسه شده و صاحب خانه حاضر نيست به قيمت کمتر اجاره دهد.

وي گفت: پول رهن براي اجاره معمولا براي اين گرفته مي شود که اگر خسارتي به خانه وارد شد ضمانت باشد ولي در اينجا چون صاحب خانه به مقداري پول نياز دارد به همان مقدار پول پيش مي‌گيرد تا کارش راه بيفتد.

این سمتاجر بنی با ابراز ناراحتي از برخي از اين صاحب خانه ها گفت: گاهي بعضي از صاحب خانه ها، خانه را هم براي فروش گذاشته و در همان حال آن را اجاره هم مي‌دهند و اين مستاجر است که بايد جوابگوي مشتري‌هاي گاه و بي‌گاه باشد و در آخر هم روز شمار اجاره را حساب کرده و از مستاجر  مي‌گيرند.

وي مطرح کرد: گاهي صاحب خانه در شهر ديگري ساکن بوده و چندين سال خانه دست يک مستاجر خيلي خوب و دلسوز مي ماند وقتي صاحبخانه براي تسويه حساب مي آيد احساس مي‌کند خانه‌اش خيلي بهتر از اينها بوده و قطعا مستاجر در نگهداري منزل کم کاري کرده و باز هم اين مستاجر است که علي‌رغم زحمتي که در نگهداري منزل کشيده بايد متحمل خسارت شود.

وي بابيان اينکه هيچ ارگاني متولي رسيدگي و نظارت به اين امور نيست گفت: به نظر مي‌رسد يک اداره و يا يک ارگان بايد در نظر گرفته شود براي اينکه به وضعيت خانه هاي اجاره اي رسيدگي کرده و  حتي قيمت اجاره بها و پول پيش را با توجه به ساختمان و امکانات آن مشخص تا از اعمال سليقه هاي شخصي در اين موارد جلو گيري شود.

انتهاي پيام1026ج /520ز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۴۳:۳۳

27 Dec 2019