۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۳۵۹۴۱

آستان مقدس امامزاده سیدسعید (ع) چلیچه آرام‌بخش زائران و گردشگران

از ابتدای تابستان و همزمان با طرح نشاط معنوی آستان مقدس امامزاده سید سعید (ع) میزبان یکصد هزار زائر و گردشگر و با رده سنی های متفاوت از مناطق مختلف بوده است.
آستان مقدس امامزاده سیدسعید (ع) چلیچه آرام‌بخش زائران و گردشگران
 به گزارش جهانبین نیوز؛ امامزاده سیدسعید (ع) چلیچه مشهور به «آب المراد یا باب المراد» است، بقعه این امامزاده در میان روستای چلیچه در ۹ کیلومتری جنوب غرب شهر فارسان واقع شده، اصل بنا که از سنگ لاشه و ملاط گل ساخته شده، بیش از دو یا سه قرن سابقه تاریخی دارد و در سالیان اخیر مرمت و بازسازی شده است.

بقعه به اندازه ۱۰ پلکان از کف صحن ارتفاع دارد و به صورت مربع و به ابعاد ۱۴×۱۴ متر می‌باشد که ایوان آن رو به جانب جنوب قرار دارد و در پیشانی آن بر روی کاشی با قلم درشت نوشته شد: «آستان مقدس امامزاده سید سعید چلیچه.»

بر فراز بقعه، گنبدی شلجمی به قطر سه و ارتفاع چهار متر قرار دارد که فاقد تزئین است.

 گفته می‌شود در گذشته بقعه آن که از چوب گردو بوده و بیش از ۸۰۰ سال سابقه داشت، اینک در موزه نگهداری می‌شود.

حیدر خسروی ضمن اشاره به نسب امامزاده که او را سعید بن حمزه بن‌ موسی علیه السلام می‌داند می‌نویسد: «بنای بقعه وی در زمان سلطنت سعد بن اتابک ساخته شد و به مرور زمان مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و در سال ۱۳۴۴ ضریح زیبایی در آن نصب شد. او سپس داستان مجعول مهاجرت سادات از طریق شط‌العرب به ایران را ذکر می‌نماید که یقیناً صحت تاریخی ندارد.»


شخصیت مدفون در این بقعه با ۹ واسطه به حضرت جعفر طیار (ع) نسب می‌رساند که از قرار ذیل است: سید ابو سعید بن ادریس بن عبدالله بن داود بن ابی الحسن محمد بن جعفر السید بن ابراهیم الاعرابی بن ابی جعفر محمد بن علی الزینبی بن عبدالله الاکبر الجواد بن جعفر الطیار بن ابی طالب (ع).

خاندان جعفر طیار که پسر زادگان حضرت زینب کبری (س) دختر بزرگوار حضرت امیرالمومنین (ع) هستند از مشاهیر خاندان طالبی در منطقه خوزستان، چهارمحال و لرستان به شمار می‌آیند و قبور آنان ملاز و ملجا پناهندگان و دوستداران اهل‌بیت (ع) بوده است.


متاسفانه در منابع موجود به تاریخ وفات و یا شهادت سید ابو سعید اشاره نشده است، اما از واسطه‌های نسب شریف او می‌توان پی برد که وی در ابتدای قرن چهارم هجری در این مکان وفات یافته و دفن شده است.

میزبانی امامزاده سید سعید از 100 هزار زائر و گردشگر از ابتدای تابستان

از ابتدای تابستان و همزمان با طرح نشاط معنوی آستان مقدس امامزاده سید سعید (ع) میزبان یکصد هزار زائر و گردشگر و با رده سنی های متفاوت از مناطق مختلف بوده است.

باباجان رئیسی رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان فارسان گفت: طرح نشاط معنوی با همکاری و مشارکت اعضاء بسیج شهر چلیچه جهت ایام تابستان با محوریت غرفه‌های فرهنگی حجاب و عفاف، پاسخ گویی به سوالات شرعی، ایستگاه سلامت، غرفه کودک و نوجوان و عرضه محصولات فرهنگی برنامه ریزی شد.

وی با اشاره به اینکه علاوه‌بر زائرین و گردشگران هم استانی بسیاری از ابتدای تابستان به این امامزاده مشرف شدند گفت: با توجه به آب و هوا و موقعیت جغرافیایی که بقعه متبرکه سید سعید (ع) در آن واقع شده است، مقصد زائرین و گردشگران بسیاری از مناطق مختلف کشور است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فارسان گفت: برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر و مغرب و عشاء در روزهای پنج شنبه و جمعه بطور دائم همراه با قرائت زیارت آل یاسین در این بقعه متبرکه برقرار است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۳۳:۱۰

2 Jan 2020