۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹
کد مطلب : ۳۶۶۶۱
ضرورت نگاه حرفه ای در فیلنامه نویسی؛

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد / لزوم نظارت بر محتواهای صدا و سیما در مرحله نگارش فیلمنامه

رسانه ملی، همه مردم ایران را با هر قومیت و فرهنگ و آداب و رسوم، جزء جامعه مخاطبان هدف خود قرار دهد و بر این اساس، برنامه‌ها و محصولات صوتی و تصویری خود را تولید و عرضه کند.
علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد / لزوم نظارت بر محتواهای صدا و سیما در مرحله نگارش فیلمنامه
به گزارش جهانبین نیوز؛ فرهنگ هر جامعه عبارت از ارزش‌هایی است که اعضاء آن جامعه دارند و هنجارهایی که از این ارزش‌ها پیروی می‌کند. فرهنگ پدیده و کلیتی به هم پیوسته و بافته‌ایست که از باورها، ارزش‌ها، سمبل‌ها، سنت‌ها، آرمان‌ها و دانش‌های معنوی، تاریخی، ادبی، هنری و مذهبیی که در طول تاریخ فعالیت جامعه بشری ایجاد شده‌اند، تشکیل می‌شود.

فرهنگ، شیوه زندگی مردم و روشی است که آنها در کارها از آن بهره می‌گیرند، هر منطقه از هر کشور، می‌تواند فرهنگی متفاوت با دیگر مناطق کشور داشته باشد. بنابراین تعریف، فرهنگ مجموعه پیچیده‌ای است از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات، رسوم و هرچه که فرد به‌عنوان عضوی از جامعه خویش فرا می‌گیرد.

سازمان صدا و سیما در مقام فراگیرترین رسانه کشور، همه مردم ایران را با هر قومیت و فرهنگ و آداب و رسوم، باید جزء جامعه مخاطبان هدف خود قرار بدهد و بر این اساس، برنامه‌ها و محصولات صوتی و تصویری خود را تولید و عرضه ‌کند.

رسانه ملی در کنار مخاطب‌شناسی، به تولید برنامه‌ها و آثاری با محوریت اقوام و قومیت‌های ایرانی توجه ‌کند و معرفی فرهنگ و آداب و رسوم را در راس سیاست‌های کاری و حرفه‌ای خود قرار دهد و در عین حال باید بکوشد بر حفظ و تحکیم وحدت ملی تاکید کند سازمان صدا و سیما در مقام فراگیرترین رسانه کشور، همه مردم ایران را با هر قومیت و فرهنگ و آداب و رسوم، جزء جامعه مخاطبان هدف خود قرار دهد و بر این اساس، برنامه‌ها و محصولات صوتی و تصویری خود را تولید و عرضه کند.

کمتر کسی است که این روزها اخبار را پیگیری کند و در جریان مشکل پخش «سرزمین کهن» سریال تاریخی کمال تبریزی نباشد که به دلیل اعتراض بختیاری‌ها و چهره‌های سیاسی پخش آن نزدیک به دو سال است که متوقف شده و با وجود عذرخواهی‌های مکرر دست‌اندرکاران پروژه و مسئولان رسانه ملی ولی هنوز پخش آن در تعلیق است.

سال هاست که در سریال‌های تلو‌یزیونی و برنامه‌های مختلف از لهجه بازیگر، گوینده و عوامل حاضر در برنامه به‌عنوان ابزاری در جهت جذاب‌تر شدن آن برنامه یا سریال استفاد می‌شود و البته سال‌هاست که اعتراض‌ها و گلایه‌های مردم و قومیت‌های مختلف در نقاط مختلف کشور باعث شده بسیاری از این مجموعه‌های تلویزیونی با حاشیه‌های زیادی مواجه و حتی پخش برخی از آنها متوقف شود.

آخرین برنامه‌ای که قربانی این اتفاقات شد برنامه «فیتیله» بود که سال‌ها پدر و مادرها را کنار کودکان‌شان پای تلویزیون نگه می‌داشت و جذابیتش را برای مدتی طولانی حفظ کرده بود اما این برنامه هم به محاق توقیف گرفتار شد تا دوباره پرونده تمسخر یا استفاده درست از لهجه‌ها در تلویزیون باز شود و مسئولان محلی، دست اندرکاران تلویزیون، برنامه‌سازان و البته مخاطبان تلویزیون در این‌باره اظهارنظر کنند.

پخش سریال تاریخی وپرهزینه «سرزمین کهن» که با وسواس زیاد کمال تبریزی و بعد از کلی حرف و حدیث روی آنتن رفته بود بعد از تنها چند قسمت قطع شد، علت این اتفاق اعتراض مردم خطه بختیاری به استفاده از دیالوگ‌های نامناسب خانواده‌ای بود که اصالت بختیاری داشتند.

مردم این منطقه این سریال راتخریب هویت و توهین به بختیاری‌ها می‌دانستند تا با تشدید اعتراض‌ها و نقدهای مختلفی که به این سریال شد ضرغامی مدیر وقت سیما دستور توقف پخش «سرزمین کهن» را بدهد.

با این حال مدتی بعد هیاتی از صدا و سیما برای صحبت رودررو با معترضان، مسئولان محلی و ائمه جمعه به منطقه مورد اشاره سفر کردند تا بلکه مشکلات حل شود. جا دارد مسئولین نظارتی سازمان صدا و سیما قدری با تامل و تدبیر بیشتر نسبت به پخش برنامه‌هایی که ممکن است موجب تحریک بخشی از جامعه و یا اقوام مختلف شود برخورد کرده و زمینه‌ساز اختلاف قومی، فرقه‌ایی و دسته‌ایی نشوند.

فارغ از اینکه هر اثری که چنین برخوردی با آن می‌شود، چه ویژگی‌های منفی دارد و دلیل اعتراضات چه بوده، نکته قابل توجه حضور ناظرین از ارائه ایده تا نگارش فیلمنامه و ساخت اثر است و نمی‌توان پذیرفت صرفا با تغییر صاحبان منصبان، ایدئولوژی‌ها نیز به کلی عوض شوند و به این ترتیب بیت المال دور ریخته شود.

همانطور که رسانه ملی، برای پخش «سرزمین کهن» وسواس فراوانی به خرج داد، می‌توانست این نکته‌سنجی‌ها را زمانی که «سرزمین کهن» تنها متنی‌ بر کاغذ بود و هزینه‌ای صورت نگرفته بود، اعمال کند و حالا که اثری را برای پخش انتخاب کرده، این میزان چالش را متحمل نشود.

اما امید می‌رود با رفع دلخوری از مردم سرزمین‌مان و پذیرفتن همه عذرخواهی‌هایی که در سطوح مختلف از دست اندرکاران پروژه تا مسئولان سازمان صدا و سیما انجام گرفته است، این اثر در هفته‌های بعدی دوباره ساعاتی از جدول پخش تلویزیون را از آن خود کند.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۲۹:۱۰

14 Feb 2020