۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۳۱۵۱۲

آیا علائم سکته مغزی را می شناسید؟

فلج ناگهانی در یک طرف صورت و دست یا پای یک طرف بدن، کاهش ناگهانی بینایی، به هم خوردن تعادل بدن ،سرگیجه های ناگهانی این ها از علائم شایع و خطرناک سکته مغزی هستند .
آیا علائم سکته مغزی را می شناسید؟
به گزارش جهانبین نیوز؛ اگر شما و یا فردی که پیش شماست، دچار هر یک از علائم ذکر شده باشد، باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید ، چرا که درمان فوری سکته مغزی باعث زنده ماندن فرد و بهبود سریع تر او می شود. طی آخرین اخبار هر ۵ دقیقه یک ایرانی سکته مغزی می کند برای دانستن علت این عارضه با یک متخصص مغز و اعصاب به گفت و گو پرداخته ایم.

علیرضا طبیب خوئی متخصص مغز و اعصاب به مناسب روز جهانی سکته مغزی گفت: فشارهای روحی و استرس های محیطی و به عبارتی تغییر در سبک زندگی امروزی باعث شده است آمار نگران کننده ای در خصوص سکته های مغزی در کشور داشته باشیم ، ۲۹ اکتبر روز جهانی سکته مغزی است و چه خوب است به این بهانه اهمیت و دانستن برخی از موارد در حین رویایی با این عارضه را به مردم یادآوری کنیم و بدانیم از دست دادن زمان در سکته مغزی ، ممکن است به معنای از دست دادن عملکرد مغز بیمار باشد.

وی در ادامه افزود : ۲ نوع سکته مغزی وجود دارد که یکی از آنها به دلیل خونریزی در مغز و دیگری در صورت نرسیدن خون به مغز صورت می گیرد، سکته مغزی هنگامی رخ می‌دهد که یک لخته خونی باعث انسداد شریان‌ خون‌رسان به مغز می‌شود و یا یک رگ خونی مغز پاره شده و خونرسانی به بخشی از مغز متوقف می شود.دلیل سکته مغزی هر کدام از این موارد که باشد، باید دقت داشت که با وقوع سکته مغزی بیمار در خطر مرگ قرار خواهد گرفت.

این متخصص مغز و اعصاب کم تحرکی، دیابت ،فشارخون بالا، استرس های محیطی ، مصرف بی رویه نمک و چربی، چاقی، استعمال دخانیات و در مجموع رژیم نامناسب غذایی را عاملی برای حرکت به سمت سکته های مغزی ایرانیان می دانند.

طبیب خوئی افزود : ضعف و کرختی صورت وبازوها یا پاها به خصوص در یک طرف بدن،فلج صورت و بازو و پاها در همان طرف، عدم تعادل و لنگ زدن، اختلال در تکلم یا در درک کلام، اشکال در بلع ،کرختی و سوزش قسمت‌های بدن، اشکال در درک وضعیت و موقعیت ،دو بینی-تاری دید یا از دست دادن بینایی به خصوص در یک چشم از علامت های شایع سکته مغزی است .

نکته قبل ذکر این است که یک سردرد ناگهانی و شدید ممکن است با تهوع، سرگیجه و یا تغییر در هوشیاری، همراه باشد و ممکن است نشانه جدی از سکته مغزی باشد همچنین فشار خون به عنوان عامل کشنده، مزمن و بدون علامت در بروز سکته‌های مغزی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

وی در رابطه با فاکتورهای خطر متذکر شد :فشار خون بالا، کشیدن سیگار،کلسترول بالا.،دیابت، اضافه ‌وزن و عدم فعالیت فیزیکی از فاکتور های خطر اصلی در این سکته هستند اما عواملی چون آپنه خواب ، بیماری قلبی عروقی، شامل نارسایی قلبی ،استفاده از بعضی از انواع قرص‌های پیشگیری از بارداری و اعتیاد به الکل نیز در بروز این حادثه بی تاثیر نیستند .

به مردم توصیه می شود اگر فردی در اطرافشان با این علائم مشاهده کردند اورژانس را هرچه سریع در جریان بگذارند و چه خوب است از بیمار تست سکته قلبی بگیرند بدین شکل که از فرد بخواهید لبخند بزند و دست هایش را بالا ببرد و از او بخواهید یک جمله ساده را تکرار کند، اگر در هرکدام از کارها فرد مورد نظر ناتوان بود به احتمال زیاد او دچار سکته مغزی شده است .

این پزشک در پاسخ به این سوال که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم گفت: اگر متوجه هرگونه علامت و یا نشانه‌ای از سکته مغزی در خود شدید، حتی اگر این علامات بی‌ثبات ، زودگذر باشد به‌دنبال رسیدگی و مراقبت فوری پزشکی باشید. فوراً با شماره اورژانس تماس گرفته، و به خاطر داشته باشیم حتی یک دقیقه برای شما بسیار با ارزش و حیاتی است .

در رابطه با زمان طلایی پس از سکته مغزی می توان گفت وقتی خون رسانی مغز مختل می شود در واقع رگی در مغز مسدود شده است ، یک زمان طلایی در اینجا به مدت ۳ساعت وجود دارد که اگر بتوانیم در این مدت آن رگی را که مسدود شده است را باز کنیم عاقبت بیماران خیلی بهتر می شود و حتی بیمار به زندگی عادیش باز گردد اصطلاح زمان طلایی در اینجا به این خاطر گفته می شود .

این متخصص در پایان خاطرنشان کرد : آسپرین یک داروی ضد انعقاد خون است که درمانی فوری و سریع پس از بروز سکته مغزی جهت کاهش احتمال بروز سکته بعدی، محسوب می‌شود. آسپرین از تشکیل لخته‌های خون جلوگیری می‌کند.

منبع: جام

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۰۳:۳۱

26 Dec 2019