۲
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۱۶۳۰۲

هفت سنگ افطاری با طعم تحقیر

تمام سعی فیلم بر این است که زن در خانه و بیرون مسئول و مدیر خانه نشان داده شود و در یکی از خانواده ها به وضوح زن در بیرون از خانه به کار مشغول است و مرد در خانه بچه داری می کند یعنی عملا این فیلم به دنبال عوض کردن جایگاههای مرد و زن می باشد.
هفت سنگ افطاری با طعم تحقیر
به گزارش جهان بین نیوز، سریال های ماه مبارک به دلیل زمان پخش و مخاطب های زیادی که دارد همواره هم برای صدا و سیما و هم برای منتقدان مهم و در کانون توجه است، به دلیل جامعه مخاطبی که این سریالها دارند مطالب و مفاهیمی که در این سریالها منتقل می شود از اهمیت بسزائی برخوردار است چرا که عمدتا خانواده ها پس از افطار با هم به مشاهده این سریال می پردازند و می توان گفت سریالهای ماه مبارک رمضان یکی از تاثیر گذارترین تریبون های موجود در صدا و سیما است . تریبونی که از آن باید برای جا انداختن فرهنگ ناب ایرانی اسلامی و همچنین صدور مفاهیم انقلاب به جهان استفاده کرد.

یکی از سریالهائی که این روزها از شبکه ۳ در حال پخش می باشد سریال هفت سنگ است که روایت اتفاقاتی است که برای سه خانواده روی می دهد که پس از پخش اولین قسمت های این سریال سرو صدای زیادی هم در رسانه های مکتوب و هم در رسانه ای دیجیتال بر پا کرد.

پخش قسمت های اول و دوم این سریال کافی بود تا برای بینندگان سریال های هالیوودی، پلان های فیلم آشنا به نظر برسد. هفت سنگ، حداقل در ظاهر، یک کپی کاری از سریال خانوده مدرن است. سریالی هالیوودی که که از شبکه فارسی وان و abc پخش می شود.

مجله تایم آمریکا درباره این سریال می نویسد: «هفت سنگ» سریالی است که بخوبی از روی «خانواده مدرن» به صورت سکانس به سکانس و با همان حرکت دوربین و
شوخی ها ساخته شده است. تنها تفاوت موجود میان دو سریال آن است که دو همجنس گرا که با یکدیگر زندگی می کنند جز نقش های اصلی «خانواده مدرن» هستند اما در نسخه ی ایرانی یک زوج جای آنها را گرفته است!

آنچه از این سریال بر می آید این است که سریال هفت سنگ شبیه سریال خانواده مدرن نیست، عیناً خود آن سریال است. آنچه جای بسی تامل و تعمق و حتی زنگ خطری برای صدا و سیما و حتی خانواده ها می باشد این است که شوخی ها، رفتارها و بعضا دیالوگهای این سریال ایرانیزه شده نیست یعنی شوخی هایی که در سریال خانواده مدرن با توجه به فرهنگ غربی انجام می پذیرد عملا در این سریال پیاده سازی شده است.

یکی از مواردی که به شدت به چشم می آید تخریب جایگاه مرد و بروز دادن رفتارهای مردانه از زنان این سریال می باشد که این خود باعث می شود عملا جایگاه پدری هم توسط فرزندان نادیده گرفته شود. فریادهای بلند زن بر سر شوهر در برابر فرزندان، اقدام برای کتک زدن مرد، رفتار یکسان زن با مرد مانند یک کودک، و پناه بردن فرزندان از ترس مادر که باید مظهر محبت و لطافت نشان داده شود به پدر از جمله مواردی است که بارها دراین سریال شاهد آن هستیم.

تمام سعی فیلم بر این است که زن در خانه و بیرون مسئول و مدیر خانه نشان داده شود و در یکی از خانواده ها به وضوح زن در بیرون از خانه به کار مشغول است و مرد در خانه بچه داری می کند یعنی عملا این فیلم به دنبال عوض کردن جایگاههای مرد و زن می باشد.

در اینصورت است که مخاطب این فیلم را با فرهنگ خود بیگانه دانسته و پس می زند چرا که این فیلم کپی ناشیانه ای از یک سریال غربی است که بخشی از فیلم حول محور دو هم جنس باز می باشد.

حال اکنون جای سوال از صدا و سما و شورای نظارت بر آن این است که چگونه زمان پخش مناسبی هم چون زمان افطار که تا
سالها بهترین فیلم های مذهبی در این ساعت پخش شده و در اذهان عموم مردم جایگاه ویژه ای دارد باید به یک کپی کاری ناشیانه با شوخی های هزل و ناپسند اختصاص داده شود آیا فیلم سازان آن چنان با کمبود موضوع مواجهند که رو به کپی آثار سخیف غربی آورده اند و عملا در پی خوراندن سبک زندگی غربی آن هم در ماه رمضان به مردم روزه دار است و این در صورتی است که فیلم سازان ارزشی در تنگنا و محدود هستند.

تمام اینها این جملات سید شهیدان اهل قلم را به ذهن میرساند که می گوید:" بزرگی فیلم سازان مشهور جهان در حکمت و تفکرشان نیست در میان آنان حتی کسانی هستند که سینما را حامل هیچ پیامی نمی دانند. بزرگی آنان در این است که توانسته اند زبان سینما را در استخدام بیان نفسانیات خویش بگیرند و همان طور که گفته شد. تکنیک سینما با پیام های این چنین بیشتر انس دارد تا سخن حق… تنها راه خروج از ولایت تکنیک و گذشت از متافیزیک غرب، نخست تقواست و آن گاه در پرتو نور حکمت متقین به تمدن غرب و لوازم و آثار و اجزا و عناصر آن نگریستن. آینده انقلاب اسلامی در همه وجوه توسط کسانی محقق می شود که اسلام را بشناسند و مهم تر از شناختن با جان و دل بدان پیوسته باشند. پس اجازه دهید که امید ما برای آینده سینمای ایران جز به هنرمندان مومن خط شکن نباشد که نباشد. امـام، بت شکن بود و بسیجی ها به تبعیت از ایشان و سینمای متعهد ما نیز باید خاکریز های تثبیت شده سینمای غرب را بشکند و راهی تازه باز کند. راه ما از آنجا که غربی ها رفته اند و می روند نمی گذرد و باید متقع بود که اگر افق هایمان با یکدیگر متفاوت است راه هایمان نیز متفاوت باشد، روش هایمان نیز.

احسان قائدی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۳۸:۲۳

1 Jan 2020