23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> لزوم احداث يک خيابان نمونه در شهرکرد | جهان بین
۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
کد مطلب : ۲۸۶۴۲
تاملي بر زيباشناسي شهري

لزوم احداث يک خيابان نمونه در شهرکرد

خيابانها و کوچه ها به عنوان زيربنايي ترين عناصر ساختاري خطي مجموعه هاي شهري و روستايي به شمار مي روند. مروري بر معماري ساختمانها و خيابان کشي هاي شهرکرد نشان دهنده توجه صرف به مقوله « حرکت و جابجايي » بوده و از نقش اجتماعي و معماري خيابانها که مي تواند تاثير زيادي بر روح و روان شهروندان داشته باشد غفلت شده و عدم توجه به معيارهاي زيباشناختي و هنري و در نظر نگرفتن درک و ذهنيت افرادي که در محيط خيابانها رفت و آمد مي کنند يکي از عمده ترين نقايص شهرسازي در اين شهر محسوب مي شود.
لزوم احداث يک خيابان نمونه در شهرکرد
به گزارش  جهانبین نیوز به نقل از بام ايران خبر، اين روزها به نظر مي رسد که شهروندان آنقدر غرق در مسايل حاشيه اي، اقتصادي، بيماري هاي جورواجور و امثالهم شده اند که حتي لحظه اي به عمر گرانمايه و محيطي که در آن زندگي يا رفت و آمد مي کنند فکر هم نمي کنند. از درک زيبايي عاجزند و نمي دانند از زندگي، از طبيعت، از شهرشان و حتي از خودشان چه مي خواهند.

عرض کم خيابانها که ناشي از عدم دورانديشي مسئولين قديمي اين شهر مي باشد، نماهاي بسيار متفاوت از هم ساختمانها، خالي بودن جاي معماري سنتي ايراني، نبود يک بازار سرپوشيده با طراحي سنتي، پياده روهاي باريک و غير يکنواخت که به دليل بالا و پايين بودن آنها عابران پياده ترجيح مي دهند از کنار خيابانها عبور کنند، جوي هاي متنوع از لحاظ شکل و عمق و آبگذري، محل هاي نامتناسب عبور عابران، کيفيت کم روشنايي هاي شهري در معابر، تابلوهاي جورواجور مغازه ها، کمبود تابلوهاي راهنما براي مسافرين و تازه واردين به اين شهر و محل نصب نامناسب تابلوهاي موجود از جمله کاستي هاي سيماي شهرکرد به عنوان مرکز استان چهارمحال و بختياري مي باشد که حکايت از کج سليقکي فردي يا خرد جمعي ناقص دارد.

با اين توصيفات پيشنهاد مي شود که يکي از خيابانهاي کوتاه شهرکرد مختص عابران پياده در نظر گرفته شده و از رفت و آمد اتومبيلها در آن جلوگيري به عمل آيد. کف خيابان با طراحي هاي زيبا سنگفرش شده، در نقطه اي هم يک پارکينگ بزرگ در کوتاه ترين فاصله از خيابان به عوض عدم مجوز رفت و آمد ماشينها و موتورسيکلتها ساخته شود تا دسترسي شهروندان به آن راحت صورت بگيرد.

سيستم روشنايي مناسب و رنگي در دو طرف نصب شده و فضاي سبز مناسب شامل باغچه ها و گلدانهاي بزرگ سنگي طرح قديم و يک آبنماي شکيل در سرتاسر اين خيابان احداث گردد.

بديهي است نماي ساختمانهاي تجاري و مسکوني مربوطه را مي توان از طرحهاي سنتي قديمي و حتي باستاني ساخت و از کنده کاري هاي بزرگ ديواري که حکايتهاي اسطوره اي يا دفاع مقدس و ملي را روايت مي کنند درست کرد.

تعدد سطلهاي تفکيکي زباله هم شکل نيز از ديگر الزامات چنين خياباني مي باشد.

بديهي است که نوع برخورد با مسايل و معضلات شهري که مبحثي نوپا در شهرسازي و معماري مي باشد و با يک بدنه پويا و فعال و در حال تغيير مداوم سر و کار دارد فقط وظيفه شهرداري ها نبوده و مشارکت فعال همه شهروندان را در ياري رساندن به دست اندر کاران اجرائي مي طلبد.

دستگاههاي اجرائي در استان با ايجاد سهولت در قوانين و آئيئن نامه ها و بخش نامه هاي دريافت تسهيلات يا بخشودگي مالياتي و ... مي توانند مشوق هاي لازم براي اين کارها را فراهم کرده و در عوض شهروندان به ويژه بازاريان و کسبه محترم هم به همراهي و همدلي با شهرداري ها و ادارات مربوطه بپردازند تا شهري آراسته و تميز و نمونه داشته باشيم. فقط گفتن اينکه شهرکرد بام ايران است دردي از ما دوا نمي کند. يادمان نرود که هر کسي و هر ملتي لياقتش همان است که دارد.

مهدي رياحي پور
انتهای چیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۴:۵۲:۲۷

14 Jan 2020