۰
plusresetminus
استاد دانشگاه شهرکرد گفت: مسئولین داخلی ما باید هوشیار باشند و بدانند آمریکایی‌ها، آمریکایی و به تعبیر امام راحل شیطان بزرگ هستند و هیچ انتظاری از شیطان در حل و فصل مسائل و مشکلات نباید داشت.
دولت بداند هیچ انتظاری از شیطان بزرگ در حل مشکلات نباید داشت/ آمریکایی‌ها برای پیشبرد منافع‌شان نیازمند بازیگران منطقه‌ایی هستند
دکتر مجتبی نوروزی استاد دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، اظهار کرد: عربستان در حوزه‌های مختلف سیاست داخلی و خارجی دچار مشکلات جدی است.

اوضاع داخلی عربستان مناسب نیست


نوروزی با بیان اینکه این کشور در حوزه سیاست داخلی دچار بحران مقبولیت و مشروعیت است تاکید کرد: از همین منظر مشکلات متعدد دیگری نصیب سیاست داخلی عربستان شده، به‌عنوان مثال فضای اقتصادی که کشور عربستان برای مردمش ایجاد کرده از جمله این فضا است.

نوروزی با اشاره به اینکه علی‌رغم تمام تبلیغاتی که صورت می‌گیرد فضای اقتصادی فضای مطلوبی برای توده‌های مردم در عربستان نیست اضافه کرد: عربستان کشوری است که طبق آمارهای رسمی خودشان یک پنجم مردمش زیر خط فقر زندگی می‌کنند بنابراین عربستان به لحاظ اوضاع داخلی اوضاع خوبی ندارد.

این استاد دانشگاه در چهارمحال و بختیاری به نامساعد بودن شرایط سیاسی در عربستان اشاره و خاطرنشان کرد: در عربستان با یک نظام سیاسی پادشاهی غیرمقبول در فضای کنونی جامعه جهانی مواجهیم.

نوروزی تاکید کرد: از همین منظر امروز کشور ایران به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران درگیری‌های دیپلماتیک‌ جدی با عربستان دارد.

امروز عربستان در باتلاق‌های زیادی دست و پا می‌زند


وی با بیان اینکه امروز عربستان سعودی در چند باتلاق مهم منطقه‌ای گیر افتاده افزود: سوریه، یمن، بحرین، ایران و انرژی باتلاق‌هایی هستند که عربستان در آن گیر افتاده و با آن‌ها درگیر است.

این استاد دانشگاه در چهارمحال و بختیاری به کمک چهار سال پیش عربستان به آمریکا در بحث انرژی اشاره و بیان داشت: عربستان آن روز با هدف ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران تا حد بسیار زیادی قیمت نفت را کاهش داد و در این زمینه با اقدام به نوعی خودزنی به دنبال ضربه زدن به منافع ایران درآمدند.

وی با اشاره به اینکه امروز همین خودزنی خود عربستانی‌ها را درگیر کرده یادآور شد: همین موضوع باعث شده آل سعود امروز در باتلاق انرژی دست و پا بزند و مجبور شوند دست به دامن ذخایر ارزی خارجی شده، دچار آسیب‌دیدگی‌های جدی در حوزه اقتصاد شدند بنابراین عربستان دچار مشکل اساسی است.

نوروزی با تاکید بر اینکه در حوزه سوریه، بحرین و یمن هم عربستانی‌ها به دنبال مطامع خودشان هستند و بدون تردید در همه این سه حوزه با مشکل جدی مواجه‌اند ادامه داد: این یعنی شکست مقابل جبهه مقاومت در سوریه که علی‌رغم چهار سال حمله نظامی برای آن‌ها پیش آمده است.

رژیم سعودی به دنبال هماوردی با ایران است

نوروزی بحث اساسی که رژیم سعودی به دنبال آن است را نوعی هماوردی با جمهوری اسلامی ایران عنوان و تاکید کرد: این هماوردی از جنس هژومون شدن در منطقه است مثل حرف اول را در منطقه زدن اما عربستان به هیچ‌وجه قابل مقایسه با کشور متمدنی مانند ایران نیست.

این استاد دانشگاه در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه شاخص‌های سیاسی ایران اصلا با شاخص‌های سیاسی عربستان قابل مقایسه نیستند چون ایران کشوری دموکراتیک است افزود: ایران کشوری مردم‌سالار است که داری جمهوریت و اسلامیت به معنای واقعی است، مردم در ایران پای صندوق‌های رای حضور پیدا کرده و نقش‌آفرینی می‌کنند درصورتی که این موارد در کشور عربستان اصلا وجود ندارد.

وی یادآور شد: در ایران احزاب‌، مطبوعات و دیدگاه‌های مختلف حاکم هستند و وجود این شاخص‌های بسیار مهم سبب شده تا عربستان نتواند در حوزه سیاست هماورد ایران باشد.

نوروزی ادامه داد: در حوزه اقتصادی هم کشوری مانند عربستان نمی‌تواند با ایران هماورد باشد.

ایران برای تامین امنیت متکی به خود است و به سایر کشورها نیاز ندارد

این استاد دانشگاه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به توان نظامی و دفاعی کشور ایران بیان داشت: کشور ایران از نظر توان دفاعی و نظامی کشوری متکی به خود است و برای تامین امنیت نیازی به کشورهای دیگر ندارد اما عربستانی‌ها در این فضا هم وابسته هستند و هم به لحاظ نظامی و مختصات جغرافیایی و فرهنگی توان هماوردی با جمهوری اسلامی ایران را ندارند.

آمریکایی‌ها برای پیشبرد منافع‌شان نیازمند بازیگران منطقه‌ایی هستند

نوروزی با تاکید بر این نکته که آمریکایی‌ها برای پیشبرد منافع‌شان مجبور هستند از بازیگران منطقه‌ایی استفاده کنند ادامه داد: عربستان کشوری است که ذخایر نفتی بسیاری دارد و این موضوع که آمریکا اقدام به فروش سلاح به عربستان کرده تنها برای سوءاستفاده از این کشور و استفاده از سود نفتی و منافع ارزی کشور است و این کار را با شکل‌های مختلف انجام می‌دهد.

مقابله با ایران پوششی است برای غارت عربستان

این استاد دانشگاه در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: یکی از این اشکال مقابله با ایران است، یعنی آمریکا برای پوشش دادن به غارتی که از عربستان می‌خواهد داشته باشد بحث مقابله با ایران را مطرح می‌کند و این موضوع که آمریکا به دنبال تامین امنیت عربستان است تنها راهی برای فروش ۱۱۰

میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان درصورتی که آمریکا هیچ دلسوزی واقعی برای کشورهایی مانند عربستان ندارد.

نوروزی تاکید کرد: ما معتقدیم صددرصد عربستان دچار سرنوشت عراق و صدام خواهد شد اما تحقق این موضوع نیاز به زمان دارد، بهرحال عربستان کشوری بحران‌زده است و همچنین مردم این کشور نیز از حاکمان‌شان خسته شده‌اند و نوید بیداری اسلامی از درون خاک عربستان به گوش می‌رسد.

چهره منفور آمریکا در عرصه بین‌الملل این کشور را در آستانه نابودی قرار داده است

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های منطقه‌ای که امروز عربستان دنبال می‌کند، سیاست‌هایی است که چهره این کشور را در نظام بین‌الملل کاملا منفور کرده و از همین منظر است که عربستان دیگر نمی‌تواند امیدوار به بقا باشد ضمن اینکه شورای اطلاعات ملی آمریکا هم در پیش‌بینی در این خصوص اعلام کرده تا سال ۲۰۳۰ خبری از آل سعود در عربستان نخواهد بود.

نوروزی با اشاره به سفر ترامپ به عربستان یک روز بعد از اعلام نتایج انتخابات در ایران افزود: نمی‌توان گفت این دو به هم ارتباطی دارند چون آمریکایی‌ها سیاست خارجی خودشان را از قبل دنبال می‌کردند و حتما ایران دشمن درجه یک آمریکا و عربستان وفادارترین دوست آن‌ها در منطقه است.

آمریکایی‌ها آمریکایی و شیطان بزرگ هستند/ انتظاری از شیطان در هیچ عرصه‌ایی نیست

این استاد دانشگاه در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: اما این همزمانی سفر برای مسئولین داخلی ما باید محل عبرت باشد و آقای روحانی که با شعار تنش‌زدایی در عرصه روابط بین‌الملل و دور کردن سایه جنگ از کشور وارد فضای اجرایی شد و مجددا توانست اعتماد مردم را کسب کند باید به این نکته توجه داشته باشد که در این فضا آمریکایی‌ها با یک کشور قرون وسطی مانند عربستان که سیاست‌های خصمانه‌ایی در قبال ایران دارد قرارداد تسلیحات ۱۱۰ میلیارد دلاری امضا و رسما اعلام می‌کنند که ما کنار شما و در مقابل ایران و اقدامات ایران ایستاده‌ایم.

نوروزی خاطرنشان کرد: بنابراین از این منظر مسئولین داخلی ما باید هوشیار باشند و بدانند آمریکایی‌ها، آمریکایی و به تعبیر امام راحل شیطان بزرگ هستند و هیچ انتظاری از شیطان در حل و فصل مسائل و مشکلات نباید داشت.

انتهای پیام/ ۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۵۱:۴۵

18 Jan 2020