۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۲۳۷۴۶

روی سیاه ودستان آلوده به خون

فابیوس فرش قرمز ورود ایدز به ایران
روی سیاه ودستان آلوده به خون
 به گزارش جهانبین نیوز سفر فابیوس به ایران به بازشدن پرونده ارسال خون‌های آلوده از فرانسه، گره خورده است. او نقش مهمی در ماجرای این خون‌های آلوده ایفا کرده است. پرونده‌‌ای که در سال ۱۹۸۰ بسیاری از رسانه‌های غربی از آن بی‌‎خبر بودند. فابیوس در دوران ریاست جمهوری فرانسوا میتران، در سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶ سمت نخست‌وزیری را در کاخ الیزه فرانسه بر عهده داشت؛ سمتی که با اتهام دست داشتن در ارسال خون‌های آلوده به ایران به پایان رسید.



ماجرا از این قرار است که حدود سه دهه قبل و در جریان جنگ ایران و عراق و در خلال سال‌های ۶۲ و ۶۳، انستیتو «مریو»که اکنون در مالکیت شرکت سنوفی اَوِنتیس فرانسوی است فاکتور‌های انعقادی آلوده به «اچ‌ آی وی» را برای استفاده بیماران هموفیلی به برخی کشور‌ها از جمله آلمان، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران صادر کرد. همین مساله باعث شد تعدادی از بیماران هموفیلی و تالاسمی که از این فرآورده‌ها به عنوان دارو استفاده کردند به این ویروس مبتلا شوند و جان خود را از دست بدهند.
بر اساس گزارش‌ها، آلوده بودن این فاکتور‌ها از سوی نماینده شرکت مریو در ایران در نامه‌ای به مقامات وزارت بهداشت فاش شد. به دنبال مشخص شدن این موضوع که منشا آلودگی فرآورده‌های خونی در پرونده هموفیلی‌ها خارجی بوده است سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۸۷ از شرکت فرانسوی شکایت کرد و در ادامه وزارت بهداشت و دفتر حقوقی ریاست جمهوری وارد مسیر پرونده شدند.
با اثبات قصور شرکت فرانسوی در تولید محصول سالم، سایر کشور‌ها‌ نسبت به دریافت غرامت از این شرکت اقدام کرده و توانستند خسارت خود را دریافت کنند. ایران تنها کشوری است که تاکنون موفق به دریافت خسارت خود از شرکت مریو نشده است.
فابیوس متهم بود که هرگونه تشریفات در زمینه انجام آزمایش‌ها از نمونه‌های خونی را لغو کرده است و خون‌های آلوده بدون اینکه مراحل آزمایش را پشت سر بگذارند، وارد بازار شدند. او دستور غربال‌گری را زمانی صادر کرد که محموله خون‌های آلوده، صادر شده بود.

انتهای خبر/1027ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۳۹:۵۳

30 Dec 2019