۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۱۹۲۴۶
ششمین روز ناآرامی‌های آمریکا

استعفای قاتل مایکل براون

دارن ویلسون، افسر پلیسی که در ماه اوت گذشته مایکل براون، یک جوان سیاه پوست اهل فرگوسن، در ایالت میسوری آمریکا را به ضرب گلوله کشت، از پلیس استعفا کرد.
استعفای قاتل مایکل براون
به گزارش جهانبین نیوز با اینکه بی‌سابقه‌ترین تظاهرات تاریخ معاصر آمریکا پس از ۵ روز هنوز به گناهکار شناخته شدن افسر پلیس قاتل مایکل براون، نوجوان بیگناه سیاهپوست اهل فرگوسن منجر نشده اما دست‌کم استعفای «درن ویلسون» از پلیس فدرال یک پیروزی مهم برای معترضان در بیش از ۱۷۰ شهر ایالات متحده محسوب می‌شود. افسر پلیس منطقه فرگوسن میسوری آمریکا که با شلیک مداوم چند گلوله باعث مرگ یک نوجوان ۱۸ ساله سیاهپوست شده بود، از سمت خود استعفا کرد. دیروز پس از آنکه این افسر نژادپرست استعفای خود را ارائه کرد، وکیل پلیس قاتل گفت ویلسون استعفای خودش را به خاطر درگیری‌های شدید و اعتراضات گسترده در بسیاری از شهرها و ایالات آمریکا ارائه کرد تا بیش از این باعث ناآرامی‌ها در کشور نشود. همچنین خود ویلسون به روزنامه «سنت‌لوئیس پست» گفت: «پس از آن این اقدام را انجام دادم که دپارتمان پلیس سن‌لوئیس به من گفت اگر همچنان به عنوان افسر پلیس فعالیت داشته باشم تهدید به خشونت خواهم شد. من به دنبال آزار رساندن به دیگران نیستم و همچنین نمی‌خواهم کسی مرا تهدید کند بنابراین از سمت خود استعفا کردم».
اما ادامه ناآرامی‌ها در ایالات مختلف و خارج از ایالت میسوری که سن‌لوئیس فرگوسن را به عنوان هسته اصلی تظاهرات در بر گرفته، حاکی از آن است که خیزش سیاهان و رنگین‌پوستان علیه ظلم نژادی و طبقاتی حاکمیت آمریکا آغاز شده است و نه تنها برای استعفای ویلسون بلکه حتی تجدیدنظر در حکم او و گناهکار شناخته شدنش هم بسیار دیر شده است.
ششمین روز ناآرامی‌ها
این روزها اگرچه حال و هوای عید شکرگزاری کمی از التهاب جامعه آمریکا کاسته است اما اعتراضات و تظاهرات مختلف کماکان ادامه دارند. دیروز در ششمین روز ناآرامی‌ها، فعالان ضدنژادپرستی فرگوسن راهپیمایی ۱۹۳ کیلومتری خود را به سمت مرکز ایالت میسوری آغاز کردند تا اعتراض‌ها علیه نژادپرستی پلیس و سیستم قضایی فدرال ادامه یابد. به گزارش رویترز، این راهپیمایی ۷ روزه به سمت جفرسون سیتی، مرکز ایالت میسوری توسط یک انجمن ملی سازمان‌دهی شده و مردم از محلی که مایکل براون، نوجوان ۱۸ ساله سیاهپوست در نهم آگوست سال جاری میلادی توسط یک پلیس سفیدپوست کشته شد این راهپیمایی ۱۹۳ کیلومتری را روز شنبه شروع کردند و انتظار می‌رود هزار تن تا پایان این راهپیمایی اعتراضی به سمت مرکز ایالت میسوری شرکت کنند. این انجمن خواستار ایجاد اصلاحات در رویکردهای پلیس، انتصاب یک رئیس پلیس جدید در فرگوسن و قانون ملی برای جلوگیری از اعمال اقدامات نژادپرستانه توسط پلیس شد. همچنین شنبه شب در جریان برگزاری تظاهرات مشابه در شهر پورتلند ۱۰ نفر بازداشت شدند. اداره پلیس شهر پورتلند اعلام کرد این بازداشت‌ها پس از تجمع گروهی از معترضان در خیابان و امتناع از دستورات پلیس مبنی بر مسدود نکردن خیابان رخ داد. به گفته پلیس، پس از سخنرانی و پایان مراسم تعدادی از معترضان با حضور در مرکز شهر باعث بروز اختلال در ترافیک شدند. در جریان درگیری معترضان و پلیس علاوه بر پرتاب بطری به سوی ماموران یک خودروی پلیس نیز به آتش کشیده شد. در پایتخت نیز دانشجویان دانشگاه جورج‌تاون راهپیمایی اعلام همبستگی با خانواده مایکل براون برگزار کردند. به گزارش تسنیم از واشنگتن، آنها علیه رویکردهای نژادپرستانه همچنین سیاست‌های دولت اوباما شعار سر دادند و علاوه بر مسدود کردن برخی خیابان‌ها، مراکز تجاری یکی از پر رفت‌و‌‌آمدترین خیابان‌های این شهر را نیز به تعطیلی کشاندند. این حرکت اعتراضی از روبه‌روی دانشگاه جورج واشنگتن آغاز شد و معترضان به نشانه یادآوری مرگ مایکل براون سکوت پیشه کرده و به صورت نمادین در کف خیابان دراز کشیدند.
شهادت دروغ افسر پلیس
رسانه‌های آمریکا این هفته مبحث جدیدی را در رابطه با زیر سوال بودن شهادت افسر قاتل مایکل براون و رأی هیات منصفه‌ای که او را تبرئه کرد، مطرح کرده‌اند. مساله اینجاست که طبق قانون فدرال، یک نیروی پلیس تنها در حالتی که مورد تعرض قرار گرفته یا محاصره شده یا در خطر مستقیم قرار بگیرد حق دفاع از خود و شلیک را دارد حال آنکه شواهد عینی نشان می‌دهد زمانی که دارن ویلسون به سمت مایکل براون، نوجوان ۱۸ ساله سیاهپوست شلیک کرد این نوجوان دست‌هایش را به نشانه تسلیم بالا برده بود اما ویلسون به هیات منصفه دادگاه گفته بود تنها راه متوقف کردن براون شلیک گلوله به وی بوده است.
هفته گذشته هیات منصفه دادگاهی در فرگوسن، دارن ویلسون را از اتهام قتل تبرئه کرد که همین امر باعث شد تظاهرات گسترده اعتراضی در سراسر آمریکا به وقوع بپیوندد.
رفتار مشکوک دادستان
همچنین تحلیلگر خبرگزاری رویترز بر تصمیمات غیرمعمول «رابرت مک‌کالوچ» دادستان سنت لوئیس متمرکز شده و این پرسش را مطرح کرده است که چرا او با دستکاری شرایط طبیعی پرونده مانع از برگزاری دادگاهی علنی درباره پرونده‌ای با حساسیت‌های اجتماعی بالا شده است؟ از سوی دیگر تاخیر او در اعلام حکم نهایی و اقدامات تحریک‌آمیزش علیه رسانه‌ها و معترضان به عنوان رفتاری مشکوک از سوی «مک‌کالوچ» عنوان شده که بلافاصله آتش خشم مردم بویژه رنگین‌پوستان را در سراسر آمریکا شعله‌ور ساخت.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/ 1021
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۰۲:۴۰

3 Feb 2020