۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
کد مطلب : ۲۶۲۶۶

مسکو: اردوغان علیرغم اثبات قضیه قاچاق نفت داعش از سمت خود کناره‌گیری نکرد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن ابراز امیدواری برای حل بحران یمن تصریح کرد که مسکو از توافقاتی که در نشست اخیر یمن در ۱۸ دسامبر حاصل شد، استقبال می‌کند.
مسکو: اردوغان علیرغم اثبات قضیه قاچاق نفت داعش از سمت خود کناره‌گیری نکرد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از فارس، «ماریا زاخارووا» سخن‌گوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس خبری روزانه خود به وضعیت «دونباس» اشاره کرد و گفت که به واسطه اقدامات تحریک‌آمیز اوکراین، آتش‌بس در شرق اوکراین بسیار سست و آسیب پذیر شده است.

وی با اینحال ادامه داد که مسکو امیدوار است که آتش‌بس دونباس، بیش از تعطیلات سال نو میلادی، دوام داشته باشد.

زاخارووا همچنین تصریح کرد که وزرای خارجه روسیه و قطر روز ۲۵ دسامبر (۴ دی ماه) درباره همکاری‌های دوجانبه بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن تأکید بر حمایت مسکو از قطعنامه سازمان ملل درباره لیبی گفت: ما از احیای زیرساخت و اتحاد لیبی حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: «ما به طور مداوم اعلام کردیم که ما می‌توانیم مشکل لیبی را از طریق دادن اجازه به مردم این کشور برای تصمیم‌گیری درباره آینده‌اشان، حل کنیم. داعش می‌خواهد در لیبی وارد عمل شود. ما باید از این سناریو جلوگیری کنیم».

زاخارووا سپس به بحران یمن و مذاکراتی که اخیراً در شهر «بی‌ین» سوئیس بین هیأت‌های یمنی برگزار شد، گفت که مسکو از حصول توافقاتی در نشست ۱۸ دسامبر بین هیأت‌های یمنی استقبال می‌کند.

وی به گزارش سازمان عفو بین‌الملل درباره کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی روسیه در سوریه گفت: مسکو به طور مداوم تمامی این اتهامات را رد می‌کند. سازمان عفو بین‌الملل هیچ شواهدی در اختیار ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد: بعلاوه، اقدامات آمریکا در خاورمیانه به بحران بزرگ آوارگان در اروپا منجر شده است.

وی در اینباره گفت: «ما شاهد تحولاتی هستیم که با ورود پناهندگان خاورمیانه و شمال آفریقا به اروپا مرتبط است و درباره آن نگرانی داریم. این یک فاجعه انسانی است و ما به ارزیابی این مسئله ادامه می‌دهیم. این فاجعه انسانی، پیامد مداخله غیرمسئولانه و کوته بینانه در امور داخلی یک کشور مستقل است و هدف آن بی‌ثبات کردن آن کشور و تغییر دولت‌های معترض در منطقه است. ما باید ورود تروریست‌ها به اروپا تحت پوشش پناهجویان جلوگیری کنیم».

وی در بحث بعدی به قاچاق نفت داعش به ترکیه گفت که برخی منابع، در واقع اطلاعات روسیه درباره قاچاق نفت ربوده شده توسط داعش از عراق و سوریه به ترکیه را تأیید می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادامه داد که روزنامه دانمارکی «کلاسنکامپن» گزارشی را با رایزنی با شرکت انرژی «ریستاد» درباره مشارکت ترکیه در قاچاق نفت تهیه کرد.

زاخارووا به برخی از این گزارشات اشاره کرد و گفت که اخیراً گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد که بخش زیادی از نفتی را که داعش از عراق و مکان‌های دیگر استخراج می‌کند، به ترکیه منتقل می‌ شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اینباره گفت: «می‌خواهم در مورد گزارشی که در رسانه‌های دانمارکی در مورد فروش نفت داعش به ترکیه صحبت کنم. بخش‌هایی از این گزارش که به سفارش وزارت خارجه نروژ توسط شرکت مشاوره‌ انرژی ریستاد تهیه شده، نشان می‌دهد که بخش اعظم نفت که توسط داعش در عراق و سوریه استخراج می‌شود، توسط ستون‌های متعدد تانکرهای نفتی به ترکیه منتقل می‌شود.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادامه داد که در این گزارش که در ماه جولای تهیه شده آمده است که سالهاست که به واسطه فساد مقامات ترکیه، بازار سیاه نفت در ترکیه شکل گرفته است.

زاخارووا همچنین به اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اشاره کرد که مدعی شده بود که اگر روسیه اثبات کند که ترکیه در قاچاق نفت داعش دخیل است، از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

وی در اینباره گفت: «اردوغان پیشتر گفته بود که اگر قاچاق نفت داعش تأیید شود، استعفا می‌دهد اما روسیه شواهدی را درباره مشارکت ترکیه در قاچاق نفت ارائه کرد و اردوغان استعفا نکرد.»

وی در اینباره گفت: «ادعای روسیه مبنی بر اینکه ترکیه در حال تجارت نفت با داعش است و این مبلغ برای تأمین مالی اقدامات محرمانه این گروه هزینه می‌شود، توسط منابع دیگر هم تأیید شد. اخیرا اردوغان گفت که اگر ادعای خرید نفت از داعش اثبات شود، از سمت خود کنار می‌رود و صندلی اش را ترک می‌کند. او این را در حاشیه نشست آب و هوایی در پاریس گفت. سوال این است که تکلیف کنار رفتن اردوغان از صندلی و سمتش چه شد؟»

زاخارووا ادامه داد که روسیه تمامی اقدامات را برای مهار قاچاق نفت توسط سازمانهای تروریستی همچون داعش به کار می‌گیرد و امیدوار است که کشورهای دیگر نیز در این راستا به مسکو بپیوندند.

وی تصریح کرد: «همانطور که می‌دانیم و ما نیز به طور مداوم گفتیم، روسیه اقداماتی را برای متوقف کردن و بستن مسیر حمل و نقل و رفت و آمد تروریست‌ها اجرا کرده است و ما به همکاری واقعی و فعالانه کشورهای دیگر در این زمینه نیاز داریم».

زاخارووا همچنین به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه اشاره کرد و گفت: «مسکو در واقع گسترش تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را تلاش برای لطمه وارد کردن به منافع روسیه می‌داند».

وی به خبرنگاران درباره این تحریم‌ها گفت: «روسیه، پاسخ ویژه‌ای به گسترش تحریم‌ها دارد».

زاخارووا درباره گزارش دیده‌بان حقوق بشر سازمان عفو بین‌الملل تصریح کرد که گزارش سازمان عفو بین‌الملل مبنی بر اینکه بمباران روسیه در سوریه احتمالاً یک جرایم جنگی بوده است، در واقع «سیاسی و دروغین بوده است».

انتهای/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۴۲:۰۲

3 Feb 2020