۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶
کد مطلب : ۳۵۶۲۶
رئیس سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری:

فعالیت سه پایگاه انتقال خون در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری سه پایگاه انتقال خون فعال هستند افزود: مرکز خون‌گیری شهرکرد که در دو شیفت کار می‌کند، مرکز انتقال خون بروجن که در یک شیفت کار می‌کند و مرکز خون‌گیری فارسان که یک روز در میان کار می‌کند این سه پایگاه هستند.
فعالیت سه پایگاه انتقال خون در چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز؛ محمد ملک‌محمدی رئیس سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان انتقال خون یک سازمان حاکمیتی و از مجموعه وزارت بهداشت است.

فعالیت سه پایگاه انتقال خون در چهارمحال و بختیاری

وی با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری سه پایگاه انتقال خون فعال هستند افزود: مرکز خون‌گیری شهرکرد که در دو شیفت کار می‌کند، مرکز انتقال خون بروجن که در یک شیفت کار می‌کند و مرکز خون‌گیری فارسان که یک روز در میان کار می‌کند این سه پایگاه هستند.

رئیس سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری گفت: در تلاشیم در شهرستان‌هایی که مرکز اهداث خون ندارند بصورت سیار خون‌گیری انجام شود.

ملک‌محمدی خاطرنشان کرد: ذخیره و رزرو خون از وظایف مهم بیمارستانی است و خونی که از مردم دریافت می‌شود در دو بخش قرار می‌گیرد، یکی خود خون و دیگری فرآورده‌های مشتق از خون که در پالایشگاه تولید می‌شود و در ایران پالایشگاهی برای تولید این مشتقات وجود ندارد.

رئیس سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مازاد خون و فرآورده‌های آن که در این استان تولید می‌شود در شبکه ملی خون‌رسانی به استان تهران و خوزستان ارسال می‌شود تاکید کرد: خون و فرآورده‌های آن با دو شاخص زمان و نوع نگهداری قابل استفاده هستند.

حذف اهداکنندگان بار اول از 20 آذر 95 در چهارمحال و بختیاری

وی با اشاره به اینکه مراکز اهدای خون در چهارمحال و بختیاری از ۲۰ آذر سال ۹۵ بحث حذف اهداکنندگان بار اول را به اجرا درآورده است افزود: با اجرای این طرح خونی که در اختیار بیماران قرار می‌گیرد سالم بوده و احتمال ابتلای دریافت‌کننده به بیماری‌های هپاتیت و ایدز را بسیار کاهش داده است.

ملک‌محمدی ادامه داد: در طرح حذف اهداکنندگان بار اول آزمایش‌های لازم بر روی خون دریافتی صورت گرفته و در صورت نبود مشکل این فرد بعد از سه ماه می‌تواند برای اهدای خون در مرکز حاضر شود.

تعهد چهارمحال و بختیاری برای ثبت ۶۰۰ مورد در طرح سپاس تا پایان سال

وی با اشاره به اجرای طرح سپاس در این استان از ابتدای سال ۹۶ یادآور شد: در این طرح از خون برای بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی استفاده می‌شود به این صورت که مرکز استان به عنوان پذیره‌نویس از افراد داوطلب خون گرفته و این خون برای انجام آزمایشات به تهران ارسال می‌شود که بعد از انجام آزمایش‌های لازم این خون در بانک سپاس ثبت شده و در صورت هماهنگی با مشخصات بیماران نیازمند برای آن‌ها استفاده می‌شود.

ملک‌محمدی ادامه داد: در این استان با توجه به اینکه این طرح نوپا است تاکنون ۴۵ نفر در بانک سپاس ثبت شده است اما تعهد استان تا پایان سال ثبت ۶۰۰ مورد است.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز جامع اهداکنندگان برای اهدای پلاسما و پلاکت افزود: همه دستگاه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی این مرکز تهیه شده و آموزش‌های لازم در این زمینه به پرسنل ارائه شده است.

رئیس سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری بیان داشت: اهداکنندگان خون به سه دسته اهداکنندگان بار اول، اهداکنندگان باسابقه و اهداکنندگان مستمر تقسیم می‌شوند که ما تنها ۵۰ درصد اهداکننده مستمر داریم و درنظر داریم آن را به ۹۰ درصد برسانیم.

تنها ۳ درصد از اهداکنندگان خون را خانم‌ها تشکیل می‌دهند

وی گفت: تنها ۳ درصد از اهداکنندگان خانم‌ها هستند که این آمار با شاخص‌های جهانی فاصله بسیاری دارد و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

ملک‌محمدی به خون‌گیری ۲۴ هزار و ۹۵۷ واحد خون در سال ۹۵ اشاره و گفت: در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳/۵ درصدی را شاهدیم که این رشد باتوجه به اینکه باید در عرضه و تقاضا تعادل برقرار باشد رشد معقولی است.

رئیس سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری به تعرفه‌دار شدن خون و فرآورده‌های آن درقالب نظام تحول سلامت اشاره و افزود: هزینه این تعرفه‌دار شدن را بیماران پرداخت می‌کنند و هزینه پرداختی وارد خزانه دولت می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات این سازمان در استان بسیار کم است افزود: ما محبوریم تجهیزات مورد نیاز خود را از تهران بگیریم که نیازمند نگاه ویژه مسئولان در این زمینه هستیم.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۴۴:۰۳

26 Dec 2019