۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۴۵۵۶

از وعده های توخالی برخی مدیران تا تحمل سرمای زیر 15 درجه کارگران در میادین شهر...

از وعده های توخالی برخی مدیران تا تحمل سرمای زیر 15 درجه کارگران در میادین شهر...
به گزارش خبرنگار جهان بین نیوز، از ورودی شهرکرد از سمت شهر کیان که وارد شهر می شوی،به میدان شهداء(میدان چهارمحال) بر می خوری...میدانی که در وسط آن کبوتری با با لبهای گشاده رسیدنت را خوش آمد می گوید. میدان را که دور میزنی افرادی را می بینی که گرداگرد میدان جمعند و میدان را محاصره کرده اند. یا اگر از آن سوی شهر یعنی از  میدان امام حسین (ع) (میدان جهاد) وارد شهرکرد شدی،  فکر می کنی افرادی به استقبالت آمده اند... باید بگوییم حدست اشتباه است. وقتی کیسه هایی را که دردستشان است می بینی  متوجه می شوی که داستان از چه قرار است. چند سالی است که درچهارمحال وبختیاری زنگ های هشدار بیکاری، یکی پس از دیگری به صدا در می آیند در حالی که صدای این زنگ ها را همه می شنوند از جمله مدیران مربوطه ولی همچنان این مشکلات پابرجاست. در استان، حدود 6سال گذشته کارگر فلکه ای وجود نداشت یا درصورت وجود، انگشت شمار بودند و متأسفانه به دلایلی چند از حدود 3سال پیش  تعداد کارگران فلکه ای رشد چشم گیری داشته ست. یکی از این دلایل، خشکسالی، کمبود آب کشاورزی وخشک شدن کشتزارها ومزارع است از آنجا که این استان جزء قطب های کشاورزی و دام پروری کشور به شمار می رود، خشکسالی موجب شده تامردم از مشاغل تولیدی کشاورزی به کارگری  و مشاغل فصلی یا کاذب، روی آورند، بلکه درآمدی هرچند کم بدست آورده و ارتزاق کنند. تعدیل و کم کردن نیروی انسانی کارخانه ها،شرکت ها و یا بعضی ادارات، هم از جمله عوامل ازدیاد بیکاران استان بوده است تا جایی که شنیده شده است که یکی از کارخانجات معروف استان که در صادرات لوازم خانگی مشهوریت جهانی دارد، 600نفر از کارگران خود را اخراج کرده است. یکی از كارگران فلكه جهاد در شهركرد گفت: در طول روز نزدیك به شش تا هشت ساعت سر فلكه منتظر می نشینم تا شاید كسی برای تخلیه بار سراغ ما بیاید.

"حجت دهكردی" افزود: البته با توجه به تعداد زیاد كارگرانی كه به همین میزان صبر می كنند تا كاری گیرشان بیاید وقتی هم كسی برای بردن كارگر می آید آنقدر ازدحام كارگران به دور كارفرما زیاد می شود كه ممكن است من برای كار كردن انتخاب نشوم. تازه بعد از اینكه كلی بار تخلیه كردیم  مبلغ کمی گیرمان می آید.
یكی از این كارگران كه كارگر ساختمانی هم هست می گوید: الان نزدیك به پنج ماه است كه به خاطر شرایط آب و هوایی، در شهركرد بیكار هستیم.

"صادق كریمزاده" افزود: اگر اتفاقی بیفتد و در طول یكماه تنها یك روز را برای كار ساختمانی بروم ۱۶ هزار تومان نصیبم می شود كه این مبلغ برای گذران روزهای بعدی كه بیكارهستم بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینكه یارانه ها هم کفاف معاش زندگی را نمی دهد، گفت: از زمان هدفمند كردن یارانه ها تاكنون با مشكلات زیادی مانند پرداخت مبلغ كلان فیش گاز مواجه شده ام.

یك كارگر دیگر كه لیسانسه ادبیات نیز بود گفت: من در این شب عیدی شرمنده خانواده ام شده ام چون نمی توانم چیزی برای سال نوشان بخرم.

وی بابیان اینكه من و خانواده ام در یكی از اتاقهای منزل پدرم زندگی می كنیم افزود: اوضاع و احوال من از رفقایم بهتر است چرا كه من دغدغه مستاجر بودن و پرداخت كرایه منزل را ندارم.

وی كه از گفتن نام خود خود داری كرده است بیان داشت: هر موقع كه كسی برا ی بردن كارگر می آید من سعی می كنم اول دوستانم كه مستاجرند برای انجام كار بروند.

وی بیان داشت: هیچكدام از این كارگرانی كه اینجا می بینید بیمه نیستند و برخی از آنها چیزی از سهام عدالت تاكنون دریافت نكرده اند. البته ناگفته نماند که طرح های مسکن مهر برای مدتی اندک در اشتغال مردم تا حدودی موثر بوده است اما تعلل در اجرایی سازی آن، بالا رفتن ارز و... باعث شده است تا این طرح ها هم در برخی مناطق کشور از سوی پیمانکاران و تعاونی های مسکن ساز نیمه کاره رها شوند تا مجددا کارگران به پاتوق همیشگی خود(یعنی حاشیه میدان شهر) بازگردند.  براستی این روند تا کی ادامه خواهد داشت؟آیا ممکن است با وجود این همه کارخانه وکارگاه نیمه تعطیل وتعطیل در قطب های صنعتی استان، برای این تعدادبیکار فصلی و غیر فصلی شغلی دائم مهیا کرد تا مجبور نباشند سرمای زمستان و گرمای تابستان را بر خود دشوار کنند برای کسب روزی حلال و آبرومند؟  درپایان از خود می پرسیم آیا وعده شاغل شدن 2میلیون نفری رئیس جمهور در نوروز امسال می تواند عیدی خوبی برای افراد بیکار شود!؟
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۲۱:۳۴

24 Jan 2020