۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۳۲۴۸۴
تاثير شبكه هاي اجتماعي بر خانواده ها

اصالت فرهنگي خانواده ها، هدف هجوم ويرانگرشبکه هاي اجتماعي/ آموزش و روشنگري ابزار دفاع در فضاي مجازي

شبکه هاي اجتماعي نقش پررنگي در دنياي امروز دارند و نمي توان آن ها را ناديده گرفت. اين سايت ها بر ابعاد مختلف زندگي فردي و اجتماعي افراد و در سطح کشورها و حتي بين الملل تاثيرگذارند و به همين دليل در حال گسترش هستند و در آينده نقش به مراتب بيشتر و مهم تري را در زندگي بازي خواهند کرد.
اصالت فرهنگي خانواده ها، هدف هجوم ويرانگرشبکه هاي اجتماعي/ آموزش و روشنگري ابزار دفاع در فضاي مجازي
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از مشکات برين از زمان ايجاد اولين شبکه اجتماعي مجازي تاکنون هزاران نوع از اين دسته از وب سايت ها در سطح جهان ايجاد شده اند. در حال حاضر شبکه هاي اجتماعي مجازي به يکي از مهمترين ابزارهاي ارتباطي در سطح جامعه و جهان تبديل شده و از شهرت فراواني برخوردار مي باشند و براي بسياري ازا افراد استفاده از اين شبکه ها به عنوان يکي از کارهاي روزمره در نظر گرفته مي شود.

شبکه هاي اجتماعي مجازي مکان­ هايي هستند که در آن ها افراد فرصت پيدا مي کنند تا خود را معرفي کرده، ويژگي هاي شخصيتي خود را بروز داده و با سايرين ارتباط برقرار کرده و در اين محيط ها اين ارتباطات را حفظ نمايند (بادي و اليزون، ۲۰۰۸).

اين سايت ها به طور بالقوه اي چه در سطح روابط بين فردي و چه در سطح روابط اجتماعي توانايي ايجاد تغييرات اساسي در زمينه زندگي اجتماعي هر فرد را دارا مي باشند. در اغلب موارد مهمترين تاثير اينگونه سايت ها را حقظ و ارتقا روابط گذشته مي دانند. اين در حالي ست که نبايد از نقش اين سايت ها در شکل گيري روابط جديد بين فردي غافل شد.

خانواده پايه بنيادين اجتماع، سلول سازنده زندگي انسان، خشت بناي جامعه، كانون اصلي حفظ سنت ها، هنجارها و ارزش هاي اجتماعي است و شالوده استوار پيوندهاي اجتماعي و روابط خويشاوندي و كانوني براي بروز و ظهور عواطف انساني و پرورش اجتماعي است. خانواده واحدي است كه بر اساس ازدواج پديد مي آيد و از آغاز پيدايي خود، همچون حريمي امن، زندگي انسان را در بر گرفته و موج تازه اي در درون شبكه خويشاوندي ايجاد مي كند كه شمار زيادتري از خويشاوندان را نيز به هم پيوند مي دهد. انسان در خانواده، فرايند جامعه پذيري را مي آموزد كه مجموعه اي از بايدها و نبايدها است و بالاخره نقش هايي را در روابطش با ديگران ياد مي گيرد. آنچه در خانواده از اهميت برخوردار است، توجه به ارزش ها به ويژه ارزش هاي خانوادگي و اجتماعي است. ارزش هاي اجتماعي از اساسي ترين عناصر نظام اجتماعي هستند كه از طريق آنها مي توان جامعه را كنترل كرد و به سوي زوال يا تعالي سوق داد. بنابراين، خانواده ها بايد عواملي را كه موجب پيدايش، شكل گيري و تقويت ارزش ها و ارتباطات خانواده و جامعه مي شوند، بشناسند.

Image result for ‫خانواده و فضاي مجازي‬‎

تعاريف فوق نشان دهنده اهميت فوق العاده اين بنيان كوچك اجتماعي و تأثير آن در تمامي شئون زندگي افراد به ويژه فرزندان است؛ اما اين سيستم نيز مانند هر سيستم ديگري دستخوش حوادث تلخي مي شود و هميشه در امان و به دور از تهديد نيست. مفهوم خانواده در كشور ما از معنايي وسيع تر برخوردار است، زيرا صميميتي كه در خانواده ي ايراني حاكم است در خانواده هاي بسياري از كشورها از جمله غرب ديده نمي شود. امروزه، شيوه هاي ضربه زدن به فرهنگ و هويت ملي يك كشور تغيير يافته و دشمنان سعي مي كنند از طريق جنگ نرم افزاري به فروپاشي بنيان خانواده و آرا و عقايد جوانان آن مرز و بوم نايل آيند. در دنياي ماشيني و شهري امروز كه والدين فرصت چنداني براي صرف وقت با فرزندانشان ندارند و از طرف ديگر تك فرزندي بودن خانواده ها، والدين ساده ترين راه را براي سرگرم نمودن فرزندانشان انتخاب مي نمايند؛ بدين صورت كه ابزارهايي همچون تلفن همراه، لپ تاپ، رايانه ي شخصي و اينترنت را در اختيار فرزند دلبندشان قرار مي دهند تا او در اتاق خود به كار با آنها مشغول شود؛ حال آن كه فرزند تنها از نظر فيزيكي در محيط امن خانه به سر مي برد، ولي در عمل از طريق اين وسايل به ويژه اينترنت به دنيايي به مراتب بزرگ تر از محيط پيرامونش قدم مي نهد و با چيزهايي مواجه مي شود كه بسياري از پدران و مادران از وجود آنها آگاه نيستند.

گسترش فناوري هاي نوين در عرصه ي الكترونيك و رايانه در چند دهه ي گذشته، موجب پديدار شدن انواع و اقسام لوازم و برنامه هاي الكترونيكي و رايانه اي از جمله اينترنت، تلفن همراه، ماهواره و بازي هاي رايانه اي در جهان شده است. انكارناپذير است كه اين تحولات و پيشرفت ها زندگي بشر را چندين برابر آسان تر نموده است، اما در آن سوي سكه نمي توان از آسيب هاي ناشي از اين فناوري هاي نوين غافل ماند. كودكان عصر حاضر مانند كودكان نسل هاي گذشته نيستند كه تنها با بازي كردن با همسالانشان و تماشاي كارتون هاي تلويزيوني سرگرم شوند. تقريبا تمامي اين كودكان و نوجوانان از همه ي اين فناوري ها يا برخي از آنها برخوردارند. صرف نظر از كاربرد وسيع اين ابزارها، آنچه امروزه كاربرد وسيعي يافته و بخش وسيعي از فعاليت هاي روزمره ي افراد را پوشش مي دهد، اينترنت و به تبع آن فضاي مجازي است. اينترنت مجموعه ي پايان ناپذيري از پايگاه هاي داده است كه اطلاعات مختلف و متنوع فردي و جمعي انسان ها را در خود جمع آورده است و هر روز نيز گسترش مي يابد. دلايل زير باعث شده اند كه اينترنت به عمومي ترين شبكه براي حل مسايل اجتماعي و فرهنگي تبديل شود:

سهولت گفتگو و تبادل اطلاعات با ديگران از طريق چت كه اگر در مباحث آموزنده و علمي به كار گرفته شود، به بالا رفتن فرهنگ افراد و جامعه كمك مي كند.
سرعت تبادل اطلاعات و ناشناخته ماندن مبادله كنندگان در صورت تمايل و قلت هزينه هاي تبادل اطلاعات.
امكانات قابل توجهي كه اينترنت به عنوان يك پايگاه مي تواند در اختيار افراد جامعه قرار دهد؛ مانند دستيابي به اطلاعات در خصوص هر نوع موضوعي، ارسال و دريافت نامه هاي الكترونيكي، خريد هرگونه لوازم از طريق سفارش الكترونيكي كه از اتلاف وقت جلوگيري مي كند، انجام مبادلات بانكي، عضويت در شبكه هاي مجازي و ... .

بر اين اساس مي توان گفت كه پتانسيل هاي مثبت و كاربردهاي مفيدي كه جنبه هاي گوناگون زندگي انسان را تحت تأثير قرار داده و تسريع، تسهيل و خلاقيت را برايش به ارمغان مي آورد، بخشي از توانايي هاي معجزه آساي اين شبكه ي جهاني است؛ اما اين شبكه ي جهاني در حال گسترش روي ديگري نيز دارد و آن وجود خطرات بالقوه است كه گاهي مي تواند به خساراتي بزرگ و جبران ناپذير مبدل شود. به طور كلي، گسترش اينترنت در جامعه موجب بروز فرصت هايي جهت افزايش آگاهي افراد و حتي ايجاد اشتغال براي برخي از افراد شده است، ولي تهديداتي نيز به همراه دارد. با وجود اينترنت، علاوه بر وجود دنياي واقعي و الگوهاي ارتباط سنتي در آن، فضاهاي مجازي نيز ايجاد شده اند كه نحوه ي توليد، انتقال و مصرف اطلاعات در آنها ديگر به شيوه ي سنتي صورت نمي پذيرد و اين الگوها، كاملا دگرگون شده اند.

گسترش فضاهاي مجازي مانند ساير انواع ديگر تحولات و پيشرفت ها

پيامدها و آثار مثبت و منفي گوناگوني را در جامعه و زندگي كاربران اين گونه فضاها ايجاد كرده است. مثبت ترين پيامد آن را مي توان تسهيل و تسريع ارتباطات و تبادل اطلاعات دانست. منفي ترين پيامد آن را مي توان به خطر افتادن حريم خصوصي افراد، منزوي شدن آنها و از هم پاشيدگي بنيان خانواده معرفي نمود. اصلي ترين علتي كه مي توان براي بروز اين پيامدهاي منفي بيان داشت، اين است كه در فضاي مجازي افراد نمي توانند به شناخت صحيح و كافي از هم دست يابند.

مدتي است كه موضوعي با عنوان آسيب هاي نوپديد به ويژه آسيب هاي ناشي از اينترنت، تلفن همراه، ماهواره و بازي هاي رايانه اي از سوي مسئولان و كارشناسان ذي ربط مطرح شده است و بر لزوم برنامه ريزي و سياست گذاري در حوزه ي پيشگيري از اين آسيب ها تأكيد مي شود. آسيب شناسي را مي توان شناسايي مجموعه ي عوامل و شرايطي دانست كه موجب عدم سازگاري فعاليت ها و اعمال اجتماعي و رواني فرد با هنجارهاي اجتماعي و روان شناسي مي گردند. آسيب هاي نو پديد در كشور به دليل توسعه ي فناوري ها رو به گسترش هستند و در بسياري از كشورها با در نظر گرفتن افزايش اين فناوري ها براي پيشگيري و مقابله با آسيب هاي نوپديد برنامه ريزي شده است؛ اما در ايران با توجه به سرعت گسترش فناوري ها و توسعه ي اينترنت و فضاي مجازي برنامه ريزي و راهكار مؤثري براي مقابله با اين گونه آسيب ها تدبير نشده است و اين موجب افزايش دامنه ي اين گونه آسيب ها در سراسر كشور شده است.

بروز آسيب هاي نوپديد مي تواند زمينه ساز نوع جديدي از آسيب هاي اجتماعي و رواني باشد. به همين دليل، برنامه ريزي براي شناسايي، پيشگيري و كاهش آسيب هاي نو پديد لازم و ضروري مي نمايد. آسيب هاي نوپديد، آسيب هاي مرتبط با فناوري هاي جديد است كه آسيب هاي ناشي از استفاده از ماهواره، بازي هاي رايانه اي، تلفن همراه و اينترنت مي توانند در اين مجموعه قرار گيرند. در اين مقاله سعي شده است تا به آسيب هاي مرتبط با اينترنت به ويژه عضويت در شبكه هاي اجتماعي مجازي پرداخته و براي رفع اين گونه معضلات پيشنهاداتي ارايه شود.

از آثار مثبت اينترنت به روز كردن اطلاعات، استفاده از مطالب علمي و دسترسي به فناوري هاي روز است، اما به موازات آن گرايش نوجوانان و جوانان به چت روم ها، عشق هاي مجازي، كلاهبرداري و سو استفاده از دختران و پسران با ارايه ي شخصيت هاي دروغين، ازدواج هاي اينترنتي، سرقت اطلاعات و اخاذي را موجب شده است. افراد هميشه به دنبال راه هاي كوتاه و سريع براي رفع نيازهاي خود هستند و به درست بودن راهكار چندان توجهي ندارند. به همين علت وقتي اغلب افراد در اينترنت، جواب سؤالات خود را در كمترين زمان ممكن به دست مي آورند، به صورت ناخودآگاه و حتي افراطي به استفاده از اين ابزار ارتباطي روي مي آورند. آسيب هاي نوپديد و از جمله آسيب هاي اجتماعي در دنياي مجازي به دليل عدم وجود موانع، امكان برخورد با هرگونه پيام به ويژه پيام هايي است كه براي افراد آسيب هاي جدي روحي، رواني و اجتماعي به بار مي آورند.

اهميت و ضرورت

شبکه‌هاي اجتماعي فضايي آنلاين هستند که بر ساخت و بازتاب روابط اجتماعي ميان افراد تمرکز مي‌کنند؛ افرادي که در اين فضا به تبادل علايق و فعاليت‌هايشان مي‌پردازند. شبکه‌هاي اجتماعي علاوه بر شکل‌دهي جديد به عرصه و فضاي تعاملات رودرروي اجتماعي و کنش‌هاي ميان فردي، نقش مهمي هم در نحوه انجام تعاملات شغلي و تجاري ايفا مي‌کنند. در بحث از آسيب‌شناسي شبکه‌هاي اجتماعي، نکته‌ي حائز اهميت، ريسک بسيار بالاي اين گونه شبکه‌ها از لحاظ آسيب‌هاي اجتماعي و فرهنگي مي‌باشد. شبکه‌هاي مختلف اجتماعي با صدها ميليون کاربر در سال‌هاي اخير توجه مهاجمان سايبري را نيز بيش از هر هدف ديگري به خود جلب کرده‌اند . کاربران ساعت‌هاي بسياري را براي چت کردن با دوستانشان و چک کردن صفحه شخصي در شبکه‌هاي اجتماعي صرف مي‌کنند (ارونه، ۱۳۹۱).

در واقع چک کردن صفحه شخصي، مطالعه‌ي به روزرساني‌هاي دوستان مختلف و نظر دادن روي عکس‌ها و فيلم‌هاي ديگران، به عادتي ناخودآگاه تبديل شده است که در کوتاه مدت تمرکز افراد بر امور جاري زندگي و يا فعاليت‌هاي شغلي را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد. در برخي مطالعات که هزينه‌هاي فيس بوک را بر اقتصاد مورد واکاوي قرار داده اند نيز اين هدر رفت سرمايه خود را نمايان‌تر ساخته است. در عصر ترافيک و انواع آلودگي‌هاي محيطي و اخلاقي، وجود اين نوع تکنولوژي‌ها به انسان راحت ‌طلب بهانه‌ مي‌دهد که ديگر به سمت صله‌رحم در عالم فيزيکي و متن جامعه گام برندارد. روابط مجازي در شبکه‌هاي اجتماعي، به تدريج روابط رودرروي افراد را کم‌رنگ کرده و اين امر به انزواي اجتماعي و در نهايت عدم جامعه‌پذيري صحيح در روند اجتماعي‌شدن افراد منجر خواهد شد. اين محيط مي‌تواند با ارائه امکانات جديدتر رابطه بشر را روز به روز با دنياي خارج کمتر کند و نقش انسانيش را در جامعه کمتر و کمتر نمايد. امروزه اعتياد در استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي اينترنتي به معضلي براي نهاد خانواده در سراسر جهان تبديل شده است. گسترش روزافزون شبکه‌هاي اجتماعي در ميان کاربران اينترنت ، نيازمند بررسي رفتارهاي فردي و اجتماعي انسان‌هاست.

علت هاي اصلي بروز مسأله

شبکه هاي اجتماعي نقش پررنگي در دنياي امروز دارند و نمي توان آن ها را ناديده گرفت. اين سايت ها بر ابعاد مختلف زندگي فردي و اجتماعي افراد و در سطح کشورها و حتي بين الملل تاثيرگذارند و به همين دليل در حال گسترش هستند و در آينده نقش به مراتب بيشتر و مهم تري را در زندگي بازي خواهند کرد. شبکه هاي اجتماعي مجازي، نسل جديدي از وب سايت هاي اينترنتي هستند. در اين وب سايت ها، کاربران اينترنتي حول محور مشترکي به صورت مجازي دور يکديگر جمع مي شوند و جماعت هاي آنلاين را تشکيل مي دهند. در واقع شبکه اجتماعي شبکه اي متشکل از افراد و گروه ها و ارتباطات بين آنهاست (مولايي، ۱۳۸۹).

گرايش به سايت هاي شبکه ي اجتماعي در سراسر دنيا همچنان رو به رشد است. شبکه هاي اجتماعي يکي از انواع رسانه هاي اجتماعي محسوب مي شوند. رسانه هاي اجتماعي در سال هاي اخير در زندگي آنلاين و آفلاين کاربران اينترنتي آنچنان تاثيرگذار بوده اند که شکل هاي ارتباطات اجتماعي نيز از اين رسانه هاي جديد تاثير پذيرفته است. رسانه هاي اجتماعي امروزه به بخش جدايي ناپذير زندگي بسياري از مردم تبديل شده اند. شبکه هاي اجتماعي بخشي از رسانه اجتماعي هستند که با اهداف مختلفي ايجاد شده اند و کاربران بسيار زيادي را به خود جذب کرده اند. امروزه بعضي از شبکه هاي اجتماعي با سرويس هايي که ارائه مي دهند و با کاربري هايي که دارند، خود به يک رسانه خبري تبديل شده اند و اثرات عميقي بر وقايع مختلف در دنياي واقعي گذاشته اند. شبکه هاي اجتماعي روي زندگي افرادي که در آن­ها عضو هستند هم بسيار تاثيرگذارند. يکي از تاثيرگذارترين سرويس هاي ارائه شده در اينترنت، شبکه هاي اجتماعي است که به نوبه خود تحول شگرفي را در نظام اجتماعي کشورهاي جهان ايجاد کرده است.

يک شبکه اجتماعي، سايت يا مجموعه سايتي است که به کاربراني که علاقه به اشتراک گذاري علاقه مندي ها، افکار و فعاليت هاي خود با ديگران دارند، اين امکان را مي دهد. شبکه هاي اجتماعي در عين حالي که فضايي براي پيدا کردن دوستان جديد هستند، به افراد اين امکان را مي دهند که با دوستان قديمي خود ارتباط برقرار کنند. نيز، مکان هايي براي تبادل نظر هستند که در آنها افراد عقايد و نظرات خود را با هم به اشتراک مي گذارند. شبکه هاي اجتماعي به طور کلي مکان هايي در دنياي مجازي هستند که مردم خود را به طور خلاصه معرفي مي کنند و ارکان برقراري ارتباط بين خود و هم فکرانشان را در زمينه هاي مختلف مورد علاقه فراهم مي کنند. در واقع شکل جديدي از برقراري ارتباط و به اشتراک گذاري محتوا در اينترنت است . شبکه هاي اجتماعي پايگاه هاي جديدي هستند که در مرکز توجه کاربران اينترنت قرار گرفته اند و هرکدام دسته اي از کاربران با ويژگي هاي خاص را گرد هم مي آورند (واسرمن و فاوست، ۱۹۹۴ ؛ ترجمه: منتظري).
Related image

شبکه هاي اجتماعي را در ساده ترين تقسيم بندي مي توان در دو گروه عمومي و خاص قرار داد. در شبکه هاي اجتماعي عمومي کاربران اينترنتي با انگيزه ها و اهداف مختلف حضور دارند و شبکه سازي مجازي شان را از طريق اين وب سايت ها دنبال مي کنند، ولي شبکه هاي اجتماعي خاص حول موضوعي ويژه شکل گرفته اند و تعداد کاربران شان نيز کم تر است. فيس بوک، اورکات و ماي اسپيس مهم ترين شبکه هاي اجتماعي عمومي در دنياي اينترنت هستند . در شبکه هاي اجتماعي عمومي هر نوع کاربري حضور دارد و اغلب دوستان و آشنايان آنلاين را مي توان در آنها پيدا کرد، تعداد کاربران معروفت ترين اين نوع شبکه ها اغلب به چند صد ميليون نفر مي رسد. علاوه بر اين ها، شبکه هاي اجتماعي خاصي نيز وجود دارد که بر محوريت موضوعي مشخص فعاليت مي کنند. به عنوان مثال از جمله معروف ترين آنهاست که علاقه مندان به موسيقي را گرد هم جمع کرده، يا که شبکه ي اجتماعي مخصوص علاقه مندان به کتاب است و که وب سايتي براي علاقه مندان به عکاسي است. گاهي نيز فعاليت شبکه هاي اجتماعي بر محوريت کاربران متعلق به کشور يا زبان يا نژاد يا دين خاصي متمرکز است. مثلان کيوزون که از بزرگ ترين وب سايت هاي دنياست، شبکه ي اجتماعي چيني هاست. درباره ي موضوعات مختلف، شبکه هاي اجتماعي خاص ايجاد شده است که از طرفداران يک تيم فوتبال تا فارغ التحصيلان يک دانشگاه را شامل مي شود. حتي درباره ي سگ ها و گربه ها نيز شبکه هاي اجتماعي راه اندازي شده است و صاحبان آنها مي توانند با حضور در اين وب سايت ها براي حيوانات شان پروفايل ايجاد کنند (ارونه، ۱۳۹۱).

شبکه هاي اجتماعي به طور کلي با اهدافي از قبيل سازماندهي انواع گروه هاي اجتماعي مجازي با تکيه بر اشتراکات مختلف و رسيدن به هدف مشترک غالبا سياسي، اجتماعي و فرهنگي در دنياي واقعي، توسعه مشارکت هاي اجتماعي به اشتراک گذاشتن علاقه مندي ها توسط اعضا (از مهم ترين کارکردهاي شبکه هاي اجتماعي است که بدون آن، شبکه اجتماعي معنا ندارد. کاربران دغدغه ها و علايق و دلمشغولي هاي خود را با يکديگر به اشتراک مي گذارند)، ايجاد محتوا توسط اعضا برخلاف ساير رسانه ها، تعامل و تاثيرگذاري مخاطبان در توليد و انتخاب محتواي دلخواه زياد است و قدرت انتخاب بيشتري دارند (و تبليغات هدفمند اينترنتي اين سايت ها يکي از منابع مهم کسب درامد هستند. از اين طريق که کاربران شبکه هاي اجتماعي علاقه مندي هاي خود را در سايت اعلام مي کنند و شرکت هاي تبليغاتي با آگاهي از اين علاقه مندي ها براي آن ها آگهي مي فرستند. بسياري از شرکت ها هم خود در شبکه هاي اجتماعي صفحه شخصي دارند و با مشتريان خود و ساير شرکت ها ارتباط برقرار مي کنند) ايجاد مي شوند. يکي از تاثيرات شبکه هاي اجتماعي شکل گيري مفاهيمي همچون صميميت و اعتماد در فضاي سايبر است. مفاهيمي که در گذشته دستيابي و تحقق آن در حد يک رويا بود. در حال حاضر در سراسر جهان بسياري از وب سايت ها امکانات و زيرساخت هاي شبکه هاي اجتماعي را در خود جاي داده اند که موجب بالا رفتن آمار بازديد و افزايش مدت زمان حضور يک مخاطب در سايت مي شود (حبيبي، ۱۳۹۰).

مزايايي که شبکه هاي اجتماعي دارند و باعث استقبال بسيار زياد از آن ها شده است، شامل اين موارد مي شود: انتشار سريع و آزادانه اخبار و اطلاعات، افزايش قدرت تحليل و تقويت روحيه انتقادي (هرچند امکان انتشار اطلاعات نادرست زياد است اما مخاطب مي تواند اطلاعات را در پايگاه هاي مختلف با هم مقايسه کند و حتي مي تواند از اين طريق قدرت نقد و تحليل خود را افزايش دهد (امکان عبور از مرزهاي جغرافيايي و آشنايي با افراد و ساير جوامع و فرهنگ ها (کاربران مي توانند از اين راه فرهنگ و آداب و رسوم کشور خود را به ديگران معرفي کنند. همچنين سازمان ها هم از اين طريق مي توانند ديدگاه خود را منتشر کنند (شکل گيري و تقويت خردجمعي) خردجمعي به جريان پوياي قوه تفکر کاربران در اين محيط ها گفته مي شود که به عنوان يک پردازش گر بزرگ، اطلاعات را پردازش مي کند. نيروي ذهن و تفکر کاربران شبکه هاي اجتماعي با يکديگر ترکيب مي شود و نيرويي بزرگ با قدرت پردازش بالا به وجود مي آورد(، امکان بيان ايده ها به صورت آزادانه و آشنايي با ايده ها، افکار و سلايق ديگران )امکان ارسال بازخورد و همکاري و همگاهي کاربران و مشارکت در بحث ها وجود دارد. اعضا به مشارکت و کامنت گذاشتن تشويق مي شوند. مانع جدي براي توليد محتوا وجود ندارد و بر خلاف رسانه هاي سنتي که محتوا را توليد و ارسال مي کردند، در شبکه هاي اجتماعي امکان گفتگو وجود دارد و جريان ارتباط دوسويه است (کارکرد تبليغي و محتوايي، ارتباط مجازي مستمر با دوستان و آشنايان) شبکه هاي اجتماعي موجب گسترده تر شدن دامنه ارتباطات شده است. ما مي توانيم کساني که از آن ها بسيار دور هستيم يا کساني که مدت زيادي است که ارتباطي با آن ها نداشته ايم را در اين شبکه ها پيدا کنيم و ارتباط برقرار کنيم (تبليغ و توسعه ارزش هاي انساني و اخلاقي در عرصه جهاني) يکي از کارکردهاي مهم شبکه هاي اجتماعي امکان تبليغ ارزش هاي ديني، اعتقادي، انساني و اخلاقي است(، يکپارچه سازي بسياري از امکانات اينترنتي و وبي (شبکه هاي اجتماعي با فراهم آوردن امکاناتي چون ايجاد صفحات شخصي، ساخت وبلاگ، جستجوي اينترنتي، اطلاع از اخبار و رويدادها، شرکت در فضاهاي گفتگو مثل چت، و امکان آپلود فايل ها، امکانات پايگاه هاي مختلف را يکپارچه کرده انند. اين شبکه ها با ارائه خدمات مختلف، با پايگاه هاي بزرگي مثل گوگل و ياهو رقابت مي کنند(، توسعه مشارکت هاي مفيد اجتماعي، افزايش سرعت در فرايند آموزش و ايجاد ارتباط شبانه روزي بين استاد و شاگرد )مانند آموزش هاي مجازي يا از راه دور. خود کاربران هم اقدام به آموزش و انتقال دانسته هاي خود مي کنند. البته بسياري از محتواهاي اينترنتي هنوز به درجه قابل قبولي از اعتبار علمي نرسيده اند(، افزايش اعتماد، صميميت و صداقت در فضاي سايبر (بيشتر کارشناسان معتقدند که تا قبل از به وجود آمدن شبکه هاي اجتماعي، موضوع اعتماد و صميميت در فضاي اينترنت لمس نشده بود و در فضاهاي ارتباطي نظير چت روم ها افراد به دليل بي اعتمادي، از ارائه اطلاعات واقعي خود جلوگيري مي کردند). (اسکات، ۱۹۹۱ ؛ ترجمه: نيکوفر).

البته شبکه هاي اجتماعي پيامدهاي منفي هم دارد؛ از قبيل شکل گيري و ترويج سريع شايعات و اخبار نادرست (چرا که امکان شناسايي هويت واقعي اعضا و کنترل محتواي توليد شده توسط کاربران اين سايت ها وجود ندارد(، تبليغات ضدديني، عدم کنترل بر اطلاعات شخصي ارائه شده در شبکه اجتماعي (بعضي شبکه هاي اجتماعي امکانات و سرگرمي هايي را ارائه مي دهند و افراد در صورت استفاده از آنها، اجازه مي دهند که بعضي از اطلاعاتشان در دسترس آن ها قرار گيرد. افرادي با پروفايلهاي تقلبي هم گاهي اقدام به سوء استفاده از اطلاعات افراد از قبيل عکس ها و... مي کنند).

انتهاي پيام1026ج/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۴۲:۱۵

31 Dec 2019