۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۳۷۴۳۴
شیرینی تلخ

"ديابت"، قاتل خاموش/ برآورد ابتلاي 3500 نفر در بروجن

بر اساس تحقيقات علمي در شهرستان بروجن حدود 3 هزار و 500 نفر به ديابت مبتلا هستند همان قاتل خاموشي که اگر بدون درمان رها شود عوارض جدي در پي خواهد داشت.
"ديابت"، قاتل خاموش/ برآورد ابتلاي 3500 نفر در بروجن
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کلار، ديابت به معناي افزايش يا کاهش قند خون است؛ در بدن، پانکراس يا لوزالمعده انسولين توليد مي کند و انسولين، قندي که از خوردن مواد غذايي به دست مي آيد را از خون جذب مي کند و به سلول مي برد تا سلول ها کاري که بر عهده دارند را انجام دهند.

انسولين هورموني است که مواد غذايي قندي و نشاسته و… را در بدن به انرژي تبديل مي کند و زماني که کارکردش دچار خلل شود فرد به ديابت مبتلا مي گردد.

تاکنون علت بروز اين بيماري کشف نشده است ولي گمان مي رود زمينه مساعد ژنتيکي و عوامل محيطي مثل چاقي و بي تحرکي در ابتلا به آن موثر باشد.

ديابت؛ بيماري خاموش/وخامت حال مبتلايان در صورت عدم کنترل

قربانعلي ربيعي يکي از مبتلايان به ديابت در گفتگو با کلار، گفت: بيماري ديابت به دليل عوارض وخيم آن بسيار نگران کننده است و در گروه بيماري هاي خاموش قرار دارد.

وي با اشاره به اين که بسياري از مبتلايان به ديابت از بيماري خود اطلاع ندارند، گفت: اين بيماري در صورت عدم کنترل مدت ها پس از ابتلا رو به وخامت مي‌گذارد و حتي ممکن است منجر به قطع عضو شود.

ربيعي آشنايي با عوامل ايجاد بيماري ديابت و پيشگيري آن را بسيار حائز اهميت دانست و گفت: شناخت عوامل اين بيماري کمک بسياري به کاهش افراد مبتلا به آن خواهد کرد.

وي مي گويد: از زماني که به وجود اين بيماري در خودم پي بردم با مديريت تغذيه و ورزش هاي مناسب از جمله پياده روي سعي کردم که عوارض آن را در زندگي به حداقل برسانم.

ربيعي توصيه کرد: افرادي که علائم اين بيماري را در خود احساس مي کنند بايستي اقدامات لازم را سريعتر انجام دهند تا به شرايط وخيم تر دچار نشوند.

۳۵۰۰ نفر در بروجن مبتلا به ديابت هستند

رئيس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجن در اين باره به کلار، گفت: ديابت نوع يک عمدتا از خردسالي بوجود مي آيد که بدن انسولين توليد نمي کند و از همان مراحل کودکي بايستي تزريق انسولين انجام شود.

محمد حسن کرمي گفت: در ديابت نوع ۲ افراد عمدتا از سن ۴۰ سالگي به بعد دچار مي شوند که البته ممکن است کمتر از ۴۰ سالگي هم درگير شوند مخصوصا افرادي که در خانواده آنها افرادي مبتلا به ديابت هستند.

کرمي ضمن بيان اين که افراد سيگاري، چاق و کم تحرک مستعد مبتلا به بيماري ديابت نوع ۲ هستند، گفت: ديابت نوع ۲ را مي توان با ورزش منظم، تغذيه مناسب، عدم سيگار کشيدن، کنترل قند و فشار خون پيشگيري کرد.

وي، خشکي دهان، پرخوري، پرنوشي، پرادراري، خستگي و بيحالي و خارش پوستي را از جمله علائم بيماري ديابت برشمرد و گفت: ديابت درمان قطعي ندارد و افراد مبتلا بايستي با کنترل و مدارا عمري را با سلامت و شادابي بيشتر زندگي کنند.

رئيس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجن گفت: در شهرستان بروجن ۲۲۰۰ نفر مبتلا به ديابت هستند اما بر اساس تحقيقات علمي اين شهرستان حدود ۳۵۰۰ مبتلا به ديابت دارد.

برخي ها از بيماري خود اطلاع ندارند

کرمي گفت: طبق اين آمار ۱۳۰۰ نفر مبتلا به ديابت هستند که يا از بيماري خود بي خبر هستند و يا اطلاع دارند اما نمي خواهند مراقبت کنند اين افراد جمعيت در خطري هستند که بايد به هر شکلي ديابت خود را مراقبت کنند.

وي تاکيد کرد: افراد مبتلا به ديابت با اقدام به مراقبت اين بيماري هم به خود و هم به جامعه کمک مي کنند و هزينه هاي پزشکي هم به شدت کاهش مي يابد.

انتهاي پيام1026ج /۵۴۰ ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۰۵:۳۸

24 Jan 2020