۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۱۵۰۱۴

دولت ها تا چه میزان به مسائل جوانان رسیدگی کرده اند؟

از سال 1385روز ولادت حضرت علی اکبر فرزند رشید حضرت امام حسین علیه السلام به عنوان روز جوان نامگذاری شد تا شاید توجه به این قشر عظیم ،کارا و سازنده بیش از پیش مد نظر قرار گیرد اما ....
دولت ها تا چه میزان به مسائل جوانان رسیدگی کرده اند؟
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کیار بیدار، جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن منابع سرشار انرژی، معادن ،زمین پهناور و مهمتر از همه نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده یکی از کشور های است که نتوانسته است از منابع در اختیار حداکثر استفاده و بهره را ببرد.

اگر سایر منابع موجود در کشور پهناور ایران اعم از زمین ،معادن ،دریاها ،منابع انرژی و ....را نادیده بگیریم اما نمی توان از وجود جمعیت عظیم جوان کشور چشم پوشی کرد جمعیت چند میلیون نفری که کم کم در حال وارد شدن به چهارمین دهه ی عمر خویش است .

هرم سنی کشور ایران نشان می دهد جمعیت کشور بین سال های ۱۳۶۰تا ۱۳۷۰ روندی رو به رشد و افزایش داشته است و اکنون با گذشت ۲ دهه از آن دوره کشور جوانان ی بین ۲۳تا ۳۳سال در اختیار دارد که در حال حاضر بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اند .

جمعیت زیاد جوانان دولت جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشت تا رسیدگی به وضعیت این قشر عظیم کشور به وزارت خانه ای خاص سپرده شود تا این انرژی این نیروی عظیم در محل اصلی خود به کار گیری شود و همین امر زمینه ای شد تا وزارت ورزش و جوانان در بدنه ی دولت ایجاد شود .

با ایجاد وزارت ورزش و جوانان انتظار بر آن بود که وضع مدیرت جوانان در کشور در مسیر اصلی خود قرار گیرد و بهره برداری از توان عظیم جوانان ایرانی آغاز شود اما این وزارت خانه نتوانست کاری از پیش برد .

قرار گیری نام ورزش در کنار جوانان اگر چه درست و بجاست اما این نامگذاری باعث شد مخاطبان اصلی این وزارت خانه که همان جوانان هستند به بوته ی فراموشی سپرده شوند و کار اصلی وزارت ورزش و جوانان در حیطه ی ورزش قرار گیرد .

در بسیاری از کشور ها وجود نیروی جوان برای آنان فرصت محسوب می شود ،جمعیت جوان نیروی عظیم کار و تلاش و سازندگی است کهخ نه نیاز به نگهداری دارد و نه درمان و هزینه های گزاف بیمارستانی و نیرویی است که در راستای مهارت های پیش رو آموزش های لازم را فرا گرفته است و آماده ی انجام نا ممکن هاست اما در کشور ما نه تنها از این فرصت استفاده ی لازم نشده است که این فرصت به تهدید بدل شده است .

آمار بالای بیکاری جوانان ،آمار بالای تحصیلکردگانی که در راستای رشته ی تحصیلی خود به کار گیری نشده اند،کاهش آمار ازدواج،افزایش سن ازدواج،افزایش آمار طلاق و .....همه و همه از جمله مواردی است که فرصت استفاده از جوانان را به تهدید بدل کرده است.

هنوز دیر نشده

با وجود همه ی مشلات پیش رو در مدیریت و سازماندهی وضع جوانان کشور بازهم این امید وجود دارد که متولی اصلی جوانان که همان وزارت ورزش و جوانان است با روحیه بسیجی و مدیریت جهادی دست به کاری زند که این سرمایه ی عظیم هدر نرود .

بهره گیری از فرامین دین مقدس اسلام ،فرمایشات مقام معظم رهبری ،استفاده از توان داخلی ،اعتماد به جوانان،حمایت تمام قد از جوانان و ....می تواند راهگشای کشور در بالا بردن توان کشور در داستفاده از جوانان باشد که اگر این گونه نشود جمعیت جوان امروز در سال های آینده با حرکت به سمت دوران میان سالی و کهنسالی به دلیل کاهش تو.ان کار و تولید ،افزایش هزینه های بهداشت و درمان و ...... تهدیدی جدی برای کشور می شوند .

مهدی بهزادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۰۸:۲۷

11 Jan 2020