۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۳۱۹۴۴

نام روستاي "گاو توت" به عنوان تاريخي "دز پارت" تغيير مي کند

نام روستاي گاو توت که در مجاورت جاده تاريخي دزپارت قرار دارد به نام " دز پارت تغيير مي يابد.
نام روستاي "گاو توت" به عنوان تاريخي "دز پارت" تغيير مي کند
گزارش جهانبین نیوز به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کیار بیدار كميته نامگذاري شهرستان کيار به رياست فرماندار شهرستان به منظور بررسي و تغيير نام روستاي "گاو توت" در محل دفتر فرماندار تشکيل جلسه داد و نام هاي پيشنهادي براي تغيير نام راين روستا مورد نقد و بررسي قرار گرفت.

اين کميته متشكل از نمايندگان استانداري، ميراث فرهنگي و حوزه زبان و ادبيات فارسي است که چهار نام پيشنهادي براي روستاي گاوتوت مورد بررسي قرار داد و در نهايت نام (دزپارت) از ميان نام هاي پيشنهادي براي ارائه به كميته نامگذاري استان انتخاب شد.

شايان ذکر است به دليل قرار گرفتن روستاي گاوتوت در مجاورت جاده تاريخي دزپارت عنوان دز پارت براي نام جديد روستا انتخاب شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار دز پارت عنوان جاده اي تاريخي است که گذشتگان با استيلا بر كوه و سنگ، آن را بنا كردند و معماري جاده سازي را نخستين بار در سخت گذرترين تنگه ها و دره هاي فلات مركزي ايران به رخ جهانيان كشيدند.بر طبق مستندات تاريخي، بخشي از جاده دزپارت در گردنه رخ در محور شهركرد به اصفهان، تنگه دركش و ركش، كتولا و بلوط بلند مشهود بوده و بلندترين نقطه اين جاده در ارتفاعات زردكوه بختياري و پست ترين نقطه آن در پايان گردنه رخ است. بر روي اين جاده باستاني پل هاي تاريخي شالو، دوپلان،خراجي، بهشت آبادو كتولا وجود داشته كه از اين تعداد پل شالو با احداث سد كارون سه به زير آب درياچه اين سد رفت.

روستاي دزپارت (گاوتوت) يکي از روستاهاي بخش ناغان است که بر اساس سرشماري سال۱۳۸۵ با ۱۲ خانوار ساکن در آن ۵۰نفر جمعيت دارد.

انتهاي پيام1026ج /۵۸۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۵۸:۴۳

27 Dec 2019