۰
plusresetminus
رئيس امور عشاير کشور گفت: آنچه که مهم است استفاده از ظرفيت ها در مناطق عشايري و توانمند کردن عشاير است که در اين راستا طرح زنجيره اي کردن گوشت قرمز که يک طرح دائمي است، اجرا شده است و سالانه از صندوق توسعه ملي اعتباراتي براي اجراي اين پروژه تخصيص می‌یابد و در سه سال گذشته حدود 1 ميليون واحد دامي با 1700 ميليارد ريال اعتبار در پروسه پروار قرار گرفته اند.
اجرای طرح زنجيره اي کردن گوشت با 1700 ميليارد ريال اعتبار/1.5 ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي براي توسعه پايدار عشاير مصوب شده است
به گزارش جهانبین نیوز، کرمعلي قندالي، رئيس امور عشاير کشور در حاشيه کلنگ زني چند پروژه عشايري شهرستان کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: با توجه به وظايفي که در اساسنامه هاي سازمان امور عشاير کشور توسط مجلس مصوب شده است و وظايف ساختاري که در اين نهاد درخصوص ساماندهي به عشاير تعريف شده است فعاليت مي کنيم، بخشي از اين فعاليت ها منوط به همکاري ساير بخش است.

وي افزود: بخش اصلي وظيفه امور عشاير ارائه خدمات به کوچندگان است، براساس آمار سال 1387 جمعيت عشايري کشور بالغ بر یک ميليون 200 هزار نفر با 213 هزار خانوار عشايري است.

کرمعلي قندالي بيان داشت: بزرگترين شاخصه جامعه عشايري بعد اقتصادي و توليدي آنهاست که سالانه 190 هزار تن گوشت توليد مي کنند، 35 درصد صنايع عشاير کشور متعلق به عشاير است، 34 تا 35 ميليون هکتار از مراتع کشور، سامان عرفي عشاير است و 15 هزار نقطه تحت عرفي ييلاق و قشلاق عشاير قرار دارد که در آن مستقر مي شوند.

رئيس امور عشاير کشور در ادامه گفت: عمده ترين خدماتي که بعنوان خدمات مقدماتي به عشاير ارائه مي شود خدمات زيربنايي مثل راه، تامين آب، تامين سوخت فسيلي و تجهيز منابع اشتغال و توليد است.

وي تصريح کرد: در حوزه را در سراسر کشور 56 هزار کيلومتر راه تحت عنوان راه‌هاي عشايري داريم که عمدتا در مناطق کوهستاني، صعب العبور، دوردست، جلگه اي و پست است.

قندالي با اشاره به اينکه در حوزه آبرساني به دو قسمت بصورت سيار، سالانه توسط 450 تانکر، هزاران مترمکعب آب را به مناطق دوردست انتقال مي دهند، تصريح کرد: در حوزه سوخت فسيلي با ايجاد جايگاه‌هاي سوخت فسيلي در بخش اعظمي از کشور، جايگزيني سوخت فسيلي، با حمل کپسول به مناطق عشايري انجام مي شود.

رئيس امور عشاير کشور بیان داشت: آنچه که مهم است استفاده از ظرفيت ها در مناطق عشايري و توانمند کردن عشاير است که در اين راستا طرح زنجيره اي کردن گوشت قرمز که يک طرح دائمي است، اجرا شده است و سالانه از صندوق توسعه ملي اعتباراتي براي اجراي اين پروژه تخصيص می‌یابد و در سه سال گذشته حدود 1 ميليون واحد دامي با 1700 ميليارد ريال اعتبار در پروسه پروار قرار گرفته اند.

وي افزود: بخش مهمي که براي سازمان امور عشاير اهميت ويژه اي دارد استفاده از ظرفيت گياهان داروئي در عرصه عشاير است، که باتوجه به سياست هاي جهاد کشاورزي و پيگيري اين مورد گام مهمي در اقتصاد مقاومتي در بين عشاير برداشته شده است که بصورت پايلوت در چهار استان کشور ازجمله چهارمحال و بختياري هم بصورت ترويجي و هم پژوهشي شروع شده است که اميد است بتوانيم در سطح گسترده بخصوص مناطقي که مستعد هستند هم بصورت دستگاهي و هم بصورت طبيعي انجام دهيم.

قندالي با اشاره به اينکه يکي ديگر از ظرفيت های مهم عشاير بحث گردشگري است که اهميت زيادي دارد گفت: يکي از ظرفيت هاي عظيم گردشگری در مناطق عشايري است که مي تواند هم در جهت معرفي مناطق به داخل و خارج کشور و هم ايجاد يک درآمد مستمر و اشتغال پايدار براي عشاير باشد.

وي تصريح کرد: با پيشنهاد هئيت دولت و مصوبه مجلس 1.5 ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي را براي ايجاد و توسعه پايدار در مناطق روستايي و عشايري مصوب کرده است که با تدوين آيين نامه ها و مشخص شدن سهم دستگاه‌هاي از جمله امور عشاير بتوانيم از اين منابع استفاده کنيم.

قندالي در ادامه يادآور شد: تامين نهاد توسط تشکل ها که در سه سال گذشته توسط پشتيباني امور دام از ديگر اقدامات امور عشاير بود که توانستيم 700 هزار تن علوفه را با قيمت مناسب به عشاير ارائه بدهيم، با محاسباتي که از اين قبيل شد با يارانه اي که دولت داد حدود 150 ميليارد تومان کمک يارانه اي به عشاير شد.

رئيس امور عشاير کشور گفت: تخصيص 250 ميليارد اعتبار با سود چهار درصد با دور برگشت پنج ساله و ضمانت زنجيره اي به عشاير پرداخت شد، که بخش زيادي از اين اعتبارات در حوزه خود افراد عشاير و بخشي براي تشکل ها جهت ايجاد فعاليت هاي سرمايه اي و ديگر حوزه ها ازجمله گردشگر، گياهان داروئي اختصاص يافت.

قندالي بيان داشت: آنچه که در برنامه ششم براي ما در نظر گرفته شده موظفيم در طول برنامه دو درصد نسبت به ارتقا سطح برخورداري عشاير از شاخص ها اقدام کنيم که انشالله با اقداماتي که از طريق دولت و سازمان هاي تصميم ساز و تصميم گيرنده انجام مي شود بتوانيم اين حکم را در مناطق عشايري اجرا کنيم.

وي گفت: اين نويد را به عشاير بدهم که براي اولين بار بعد از انقلاب توانستيم در برنامه ششم از ماليات بر ارزش افزوده برخوردار شويم که اميدواريم با راهکارهاي درست و هماهنگي ها بتوانيم سالانه 300 ميليارد تومان از اين محل براي ايجاد خدمات توسعه اي و عمران عشاير هزينه کنيم.

رئيس امور عشاير کشور گفت: فرصت هاي خوبي براي عشاير از طرف دولت فراهم شده است که انشالله بتوانيم در جهت توانمندسازي و حفظ زندگي عشاير با تاکيد بر توانايي توانمند شدن اقدام کنيم.

انتهاي پيام1026ج /610ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۴:۲۲:۴۱

4 Feb 2020