۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
کد مطلب : ۳۵۸۵۰
کارشناس مسائل سياسي:

کودتاي 28 مرداد نقطه ننگي در تاريخ ايران/هرگاه به غرب زده ها اعتماد کرديم سيلي خورديم

يک کارشناس مسائل سياسي ضمن بيان اين که مصدق در مقطعي شعار جدايي دين از سياست را که غرب به او ديکته کرده بود عملي کرد، گفت: کوتاي 28 مرداد نقطه ننگي در تاريخ ايران به جهت عدم بصيرت و عدم توجه به رهبران ديني است.
کودتاي 28 مرداد نقطه ننگي در تاريخ ايران/هرگاه به غرب زده ها اعتماد کرديم سيلي خورديم
به گزارش جهانبین نیوز، خداکرم نادري در گفتگو با کلار ضمن اشاره به پيروزي قيام ۳۰ تير در سال ۱۳۳۱به رهبري آيت الله کاشاني که باعث روي کارآمدن دکتر مصدق شد، گفت: متاسفانه پس از روي کار آمدن کاشاني پياده نمودن شعار دين از سياست توسط مصدق مطرح و خيلي از طرفداران آيت الله کاشاني توسط دولت وقت بازداشت شدند.

وي ادامه داد: در روز ۲۷ مرداد آيت الله کاشاني به دکتر مصدق نامه نوشت که کودتايي در راه است اما متاسفانه او توجهي نکرد و نهايتا در روز ۲۸ مرداد نزديک به سه هزار نفر چماق به دست با نقشه انگليس که عامل اصلي کودتاهاست شکل گرفت.

نادري اضافه کرد: در کودتاي نوژه، ۲۸ مرداد، کودتاي جهش مثبت ۸۰ و حتي در فتنه ۸۸ نقش انگليس و سرويس هاي جاسوسي آم آي سيکس با همکاري افسران اطلاعاتي سيا و بعضا ريشه هايي از موساد ديده مي شود.

وي در ادامه به نقش انگليس و سيا در کودتاي ۲۸ مرداد اشاره کرد و گفت: مصدق بعد از جريان ۳۰ تير عليرغم تلاشي که آيت الله کاشاني براي حفظ ايران مي کرد بسياري از مخالفان را به سر کار آورد.

کودتاي ۲۸ مرداد نقطه ننگي در تاريخ ايران

اين فعال سياسي در ادامه با بيان اين که آمريکا کودتاي ۲۸ مرداد را با طرح ريزي انگليسي ها پياده کرد، افزود: در حالي که مصدق مي توانست از امکانات ارتش استفاده کند تا نظامش سرنگون نشود اما متاسفانه نتوانست و در نهايت دولتش سقوط کرد و همين کودتا منجر به ادامه ربع قرن ديگر حکومت پهلوي شد.

نادري ضمن بيان اين که آمريکايي ها با ملي شدن صنعت نفت متاسفانه با روش هاي ديگري نفت کشور را به يغما بردند، افزود: پس از کودتاي ۲۸ مرداد حاکميت ۲۵ ساله محمدرضا شاه با حمايت مستکبرين خصوصا آمريکا برقرار شد.

وي کوتاي ۲۸ مرداد را نقطه ننگي در تاريخ ايران به جهت عدم بصيرت، عدم توجه به رهبران ديني و عدم استفاده از مردم و حتي نداشتن روحيه ملي گرايي دانست و گفت: نقش رهبران ديني را ما در ملي شدن صنعت نفت مي بينيم اما هر جايي که جدايي اتفاق افتاد ملي گراهاي نهضت آزادي و امثالهم در نقشه هاي خود موفق شدند.

هرگاه به غرب زده ها اعتماد کرديم سيلي خورديم

نادري همچنين گفت: مصدق به دليل اين که به پشتوانگي مردم و تذکرات رهبر الهي توجه نکرد و به عنوان فرد غرب زده جدايي دين از سياست را مطرح کرد آمريکايي ها با مساعد ديدن فضا کودتاي خود را شکل دادند.

وي در ادامه به فتنه ۸۸ اشاره کرد و گفت: نقش انگلستان و سيا به وفور در سال ۸۸ ديده مي شود اما اينجا بصيرت مردم و اطاعت از رهبر الهي باعث شکست خوردن فتنه شد.

اين فعال سياسي اطاعت از رهبر الهي و اتکاء به پشتوانه مردمي را عامل موفقيت دولت ها دانست و گفت: هرگاه به غرب زده ها اعتماد کرديم سيلي خورديم همان طوري که مصدق در مقطعي شعار جدايي دين از سياست را که غرب به او ديکته کرده بود عملي کرد و باعث کودتا و از بين رفتن دولتش شد.

انتهاي پيام1026ج /۵۴۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۵۳:۵۸

17 Jan 2020