۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
کد مطلب : ۲۷۷۵۰
در چهارمحال و بختیاری

برداشت آب در هشت دشت حاصلخيز با محدوديت روبرو گرديد

رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري گفت: برداشت آب در هشت دشت حاصلخيز استان با محدوديت زيادي روبرو گرديد و بايد ازطرح‌هايي استفاده کنيم که با کم‌ترين ميزان مصرف آب بيشترين اشتغال‌زايي و توليد را به همراه داشته باشد و از اجراي طرح‌هايي که با مصرف بالاي آب بازدهي کمتري نسبت به طرح‌هاي ديگر دارد بپرهيزيم.
برداشت آب در هشت دشت حاصلخيز با محدوديت روبرو گرديد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر، دکتر ذبیح‌الله غريب رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهامحال و بختياري با اشاره به اينکه، اکنون براثر خشک‌سالي‌ها و مصرف بي‌رويه آب‌هاي زيرزميني در این استان تقريبا با بحران و کمبود آب در بخش کشاورزي روبرو هستيم افزود: يکي از روش‌هاي نوين گسترش سيستم‌هاي نوين آبياري تحت فشار از جمله اجراي سيستم‌هاي آبياري قطره‌اي و باراني در سطح مزارع و باغات استان است که در شرايط فعلي راهي بجز بکارگيري چنين روش‌هايي به‌منظور حفظ و حراست و بهينه‌سازي ذخاير آبي نداريم.

دکتر صمدي مديرکل آب منطقه استان هم با اشاره به لزوم بهينه‌سازي پروانه‌هاي بهره‌برداري گفت: تاکنون موفق شديم پروانه‌هاي موجود را اصلاح کنيم و تعداد چاه‌هاي غيرمجاز را به کمتر از يک درصد برسانيم و در نظر داريم از اين ميزان باقي مانده هم جلوگيري کنيم.

وي،با اشاره به اينکه، سه دشت فلارد، گندمان و بلداجي به دشت‌هاي ممنوعه برداشت آب اضافه شدند گفت: با کاهش برداشت آب شرب و صنعت از آب چاه‌ها در نظر داريم ذخيره‌سازي آب‌هاي زيرزميني را تامين کنيم اما در اين زمينه چالش‌هايي از جمله بوجود آمدن مشکلات اجتماعي را خواهيم داشت.

وي،با بيان اينکه، سد چغاخور در ۹ سال اخير تنها ۳۲ميليون مترمکعب آبگيري شده که به شدت برای تامين منابع آبي دشت‌هاي بلداجي و گندمان با بحران روبرو هستيم گفت: در استان تنها راهکار موثر کاهش فشار بر روي برداشت آب و اجراي طرح‌هاي توسعه آب است که اجراي سامانه مانيتورينگ در چاه‌هاي کشاورزي با اجراي نصب کنتورهاي هوشمند يکي ديگر از روش‌هاي بهينه‌سازي مصرف آب کشاورزي است.

وي، خاطر نشان کرد: در آمارهاي بدست آمده تقريبا در طول دهه گذشته شرايط آبخوان‌هاي دشت‌هاي استان کاهش بسيار زياد و تقريبا منفي را نشان مي‌دهد.

لازم به ذکراست: در چهارمحال و بختياري ۱۲دشت وجود دارد که با اضافه شدن سه دشت ديگر به دشت‌هاي ممنوعه، آمار دشت‌هاي ممنوعه به ۸ دشت رسيد و هم‌اکنون به دليل مصرف بد و غيربهينه از آب‌هاي زيرزميني دشت‌هاي حاصلخيز استان دچار بحران شده است.

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۳۸:۳۱

27 Dec 2019