۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۲۲۴۱۲
مدیر کل دفتر مطالعات عشایری:

نرخ بیکاری در جمعیت عشایر 4 درصد است/ مشارکت دستگاه ها در سامان دهی عشایر ضعیف است

میزبان گفت: مشارکت برخی دستگاه ها در اجرای آیین نامه ی سامان دهی عشایر ضعیف است.
نرخ بیکاری در جمعیت عشایر 4 درصد است/ مشارکت دستگاه ها در سامان دهی عشایر ضعیف است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از منطقه آزاد، مهندس میزبان مدیر کل دفتر مطالعات عشایری در همایش ملی تدبیر در توسعه استان چهارمحال و بختیاری که در دانشگاه شهرکرد برگزار شد گفت: جمعیت عشایر استان چهارمحال و بختیاری رتبه دوم در کشور را داراست.

وی با بیان اینکه توسعه زمانی حاصل می شود که ماهیت کیفیت و کمیت در جای خود قرار گیرد افزود: تا حدود ۱۵۰ سال قبل ۳۸ درصد جمعیت کشور عشایر بوده است، این آمار در سال ۱۳۰۲ به ۲۰ درصد و در ادامه ی سیر نزولی در سال ۱۳۴۵ به ۹.۶ درصد رسید.

میزبان با بیان اینکه نرخ بیکاری در جمعیت عشایر ۴ درصد است در تشریح توانمندیهای عشایر افزود: این جمعیت ۵۰ درصد دام کشور را در اختیار دارد و با تولید ۴۵درصد گوشت قرمز و ۳۰درصد صنایع دستی نرخ بالایی در اشتغال پشتیبانی کننده و رونق بخش اقتصادی را در اختیار دارند.

مدیر کل دفتر مطالعات عشایری با بیان اینکه عشایر در زمره مولدترین اقشار جامعه هستند افزود: عشایر نسبت به جمعیت شان تولید چند برابری را دارند و مناطق استقرار ییلاقی و قشلاقی آنان، جزء زیست بوم های کثیر المنابع هستند.

وی در تشریح چالش های زندگی عشایری استان چهار محال و بختیاری با اشاره به اینکه متوسط دام خانوارهای عشایری استان کم است افزود: علاوه بر آن که تخصیص منابع پایه شامل آب، خاک و سرمایه محدود است، شاخص های دسترسی و برخورداری عشایر نیز در وضعیت پایینی قرار دارند.

میزبان مشارکت برخی دستگاه ها را در اجرای آیین نامه ی سامان دهی عشایری ضعیف دانست و افزود: در طی صده گذشته زندگی عشایر در معرض تغییر قرار گرفته است که آسیب های متعددی را به دنبال دارد.

عشایر کوچنده به آن دسته از افراد گفته می شود که ساختار اجتماعی بر اساس ایل دارند، اتکای اصلی آنها به دام است و به منظور احتراز از سرما و گرما به همراه تمام خانواده و اثاث و وسایل کوچ سالانه دارند.

انتهای پیام/۱۰۲۴ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۴۷:۵۴

14 Feb 2020