۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
کد مطلب : ۳۴۸۴۲
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اردل:

15 خرداد شروع ريل گذاري معنوي تفکر انقلاب اسلامي بود

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اردل گفت: قيام 15خرداد سال 42 آغازگر حرکت نهضت انقلابي به رهبري امام خميني (ره) بود.
15 خرداد شروع ريل گذاري معنوي تفکر انقلاب اسلامي بود
به گزارش جهانبین نیوز قاسم همتي رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اردل در گفت و گو با خبرنگار هفت چشمه ضمن گراميداشت شهداي ۱۵ خرداد گفت: قيام خونين ۱۵ خرداد سال ۴۲ نقطه عطفي است در تاريخ معاصر ما؛ چرا که يادگاري است از پيوند عميق ديني و معنوي توده‌هاي عظيم مردم با روحانيت و مرجعيت شيعه که در وجود حضرت امام خميني (ره) به طور خاص تجلي و ظهور و بروز يافت.

همتي افزود: پيروزي انقلاب اسلامي ايران و سرنگوني سلطنت دو هزار و ۵۰۰ ساله شاهنشاهي مرهون و مديون قيام ۱۵ خرداد مردم است و در اين ميان مردم ورامين در آن نقش محوري و مرکزي را ايفا کردند.

وي يادآورشد: تلاش هاي و همراهي روحانيون، بينش سياسي مردم در قيام ۱۵ خرداد نقش چشمگيري در وقايع بعدي انقلاب داشت.

همتي با اشاره به اينکه فاجعه کشتار طلاب در مدرسه فيضيه قم در دوم فروردين ۱۳۴۲ و وقايع آن از عوامل شکل گيري قيام ۱۵ خرداد بود، اظهار کرد: در اين واقعه امام خميني (ره) در واکنش به فجايع صورت گرفته در مدرسه فيضيه، طي بيانيه اي حمله به مراکز علمي را ضربه زدن بر پيکر اسلام و قرآن معرفي کرد.

وي گفت: رژيم پهلوي براي سخنراني ماه محرم همان سال شروط هايي تعيين کرده بود و امام در ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ همزمان با روز عاشورا، در سخنراني تاريخي خود به شدت رزيم طاغوت را مورد حمله قرار داد.

همتي اظهار کرد: اين اقدام به دستگيري امام راحل منجر شد و مردم مبارز در شهرهاي مختلف ايران از قبيل قم، تهران و شيراز به اين اقدام رژيم اعتراض کردند و قيام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ شکل گرفت.

صالحي با بيان اينکه قيام ۱۵خرداد سال ۴۲ آغازگر حرکت نهضت انقلابي به رهبري امام خميني (ره) بود افزود: در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ با توجه به هشدار نيروهاي نظامي، مردم به حرکت خود ادامه دادند و ماموران شاه به سوي مردم تيراندازي کردند و کفن پوشان وراميني را به خاک و خون کشيدند.

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اردل يادآورشد: واقعه قيام ۱۵ خرداد ار رويداد هاي فراموش ناشدني در تاريخ شکوهمند پيروزي انقلاب اسلامي به شمار مي رود.

انتهاي پيام1026ج /۵۷۰ه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۱۷:۱۸

27 Dec 2019