۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۳۸۶۵۹
کسب رزق حلال از طلای کثیف:

تفکیک زباله ، تبدیل معضل ها به فرصت

طرح تفکیک زباله از مبداء می تواند تهدیدها را در جامعه به فرصت تبدیل کرده و چنانچه به خوبی اجرا شود می تواند زمینه اشتغال بسیاری از افراد را فراهم کند.
تفکیک زباله ، تبدیل معضل ها به فرصت
به گزارش جهانبین نیوز ؛ هر شهروند روزانه مقداري زباله توليد مي‌کند که اگر اين طلاي کثيف به درستي مديريت و جمع آوري نشود سبب ايجاد مخاطرات زيست محيطي، شيوع بيماري ها و... مي‌شود.

کافي است فقط يک روز زباله‌هاي استان چهارمحال و بختياري با تاخير جمع آوري شود، تازه شهروندان متوجه مي‌شوند که بايد کمتر زباله توليد يا زباله‌ها را براي جلوگيري از آلودگي تفکيک کنند.

جمع آوري و مديريت پسماند نيازمند فرهنگ سازي و اطلاع رساني مناسب است تا شهروندان آگاه شوند که چگونه زباله خود را توليد و تفکيک کنند.

مقداري هزينه براي تفکيک زباله از مبدا از سوي مسئولان مربوطه لازم و ضروري است به دليل اينکه عدم هزينه ابتدايي سبب مي‌شود که چند برابر آن براي تفکيک زباله در مقصد هزينه شود.

طرح تفکيک زباله از مبداء در شهرکرد، بروجن، سامان، فارسان و فرخشهر اجرايي شده که نياز است ما بقي شهرهاي استان نيز از آن الگو بگيرند.

هر روز بر جمعيت شهرهاي ما افزوده مي شود بنابراين توليد زباله نيز افزايش مي‌يابد و مسئولان بايد براي مديريت پسماند‌ها هزينه و برنامه ريزي دقيق بايد داشته باشند.

کشورهاي در حال توسعه هم اکنون تا پنج درصد سرانه توليد ناخالص ملي خود را براي خدمات مديريت پسماند شهري هزينه مي‌کنند و سالانه ميليون‌ها تن زبااله در کشور توليد و از چرخه بازيافت خارج مي‌شود.

بازيافت از ارکان زنجيره مديريت مواد زائد جامد محسوب مي‌شود که مي‌تواند در قسمت‌هاي مبدأ، ميانه (ايستگاه‌هاي انتقال) و مقصد صورت گيرد بنابراين بهترين و آرماني‌ترين شکل بازيافت، تفکيک از مبدأ است.



شرکت یاران جنوب کوشک در حوزه پسماند و خدمات شهری تا کنون موفق بوده است

هوشنگ هاشم پور مدیر عامل یاران جنوب کوشک در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ با اشاره به اینکه شرکت یاران جنوب کوشک از سال ۸۱ تا سال ۸۶ در حوزه عمرانی فعالیت داشته است اظهار کرد: این شرکت در سال ۸۶ فعالیت خودش را در حوزه خدمات شهری در شهر اهواز شروع کرد.

وی با بیان اینکه این شرکت در سال ۸۸ با خرید ماشین آلات حمل پسماند و جمع آوری زباله کار خود را گسترش داد تصریح کرد: شرکت یاران جنوب کوشک هم اکنون در شهرهای شهرکرد، شیراز، تهران، اهواز و شاهرود در حال فعالیت است.

هاشم پور با بیان اینکه کار ما بصورت تخصصی و خدمات شهری طرح تفکیک از مبداء بوده است اذعان داشت: ما در چند استان هم زمان این طرح را به اجرا درآورده و تا کنون در این حوزه موفق بوده ایم.

وی اذعان داشت: در حوزه شهری از سال ۸۲ تا کنون طرح ها بصورت مناقصه گذاشته می شود و در واقع هر سه سال یکبار این کار صورت می پذیرد و هربار در این مناقصه شرکت ما برنده می شود.

هاشم پور ادامه داد: در حوزه پسماند و خدمات شهری تا کنون فعالیت و خدمات خوبی صورت گرفته است.
وی اذعان داشت: در سال۹۵ طرح تفکیک از مبداء را شهرداری ارائه داد و پس از بررسی های لازم این طرح به شورای شهر داده شد و کارشناسی های لازم بر روی آن انجام گرفت و در نتیجه جهت اجرای طرح از سال ۹۵ بمدت سه سال قرارداد بسته شد.



طرح تفکیک زباله نیازمند فرهنگ سازی است

هاشم پور با اذعان بر اینکه باید بر روی طرح تفکیک زباله از مبداء فرهنگ سازی صورت گیرد بیان داشت: طرح تفکیک زباله از مبداء به اینگونه است که باید زباله تر از خشک جدا شود و در واقع باید ما در آینده با کاهش زباله مواجه شویم که این امر نیازمند فرهنگ سازی است.

وی با اذعان بر اینکه در این طرح باید هر شش ماه یکبار فرهنگ سازی صورت گیرد و بعد کار انجام شود اظهار کرد: متاسفانه این کار از سوی برخی ادارات صورت نگرفت و تنها یک ماه فرهنگ سازی شد که با برخی مشکلات مواجه شدیم.



قبل از اجرای طرح تفکیک از مبداء فرهنگ سازی خوبی صورت نگرفت

مدیر عامل شرکت یاران جنوب کوشک افزود: از آنجایی که بدرستی فرهنگ سازی صورت نگرفت و یکباره وارد مرحله اجرا شدیم متاسفانه با برخی مشکلات نیز مواجه گشتیم.

وی یکی از مشکلات عمده خود را، مواجه با افرادی که کار خرید و فروش مواد بازیافتی را انجام می دادند دانست و گفت: افرادی که کار خرید و فروش مواد بازیافتی را انجام می دادند در ابتدای کار ما را با مشکل مواجه کردند.

هاشم پور اذعان داشت: آموزش چره به چهره ۲۵ هزار نفر، استفاده از ظرفیت رسانه، بنر، پخش بروشور در مدارس از اقداماتی بود که جهت فرهنگ سازی در راستای اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء صورت گرفت.

هاشم پور بیان داشت: در راستای اجرایی کردن این طرح مردم همکاری لازم را با ما داشتند اما متاسفانه در قسمت بازار با برخی مشکلات مواجه گشتیم.

وی با بیان اینکه مسئولین در ابتدای اجرای این طرح همکاری لازم را با ما داشتند عنوان کرد: متاسفانه در ادامه این طرح با مشکل مواجه شدیم و مسئولین وارد عمل نشدند.

هاشم پور خاطر نشان کرد: اگر مسئولین و آن هایی که با این طرح ارتباط دارند کمک کنند و کارفرمای شهر نیز به یاری ما بشتابد این طرح را می توان تا شش ماه آینده انجام داد.

وی با اذعان بر اینکه اگر هدف فرهنگ سازی در راستای بهداشت محیط، محیط زیست ، کاهش زباله و ... باشد تا پایان کار ایستاده ایم اظهار کرد: هزینه های فرهنگ سازی که صورت می گیرد را شورا باید پرداخت کند.

مدیر عامل شرکت یاران جنوب کوشک گفت: این مسیری که در حال طی شدن است با مسیر اصلی بازیافت در واقع در دو جهت قرار دارد یک جهت آن فرهنگ سازی و بخش دیگر آن خرید و فروش که با توجه به قیمت گذاری در خرید و فروش این طرح نمی تواند دوام بیاورد.

هاشم پور با اشاره به اینکه ما در این طرح بیش از ۱۰۰ نفر نیرو جذب کرده ایم اذعان داشت: از ابتدای شروع طرح توانستیم زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر را فراهم کرده اما متاسفانه با حمایت نکردن مسئولین بعید است که این طرح تاپایان قرارداد جلو رود.



طرح تفکيک از زباله به نفع همه مردم و مسئولين است

محمدرضا محمديان معاون خدمات شهري شهرکرد در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: طرح تفکيک زباله از خردادماه سال جاري در اين استان و بعضي از شهرها اجرايي شد.

وي با اشاره به اينکه از سال ۹۲ اين طرح بايد اجرايي مي شد اما به دلايل و مشکلاتي با اين طرح موافقت نشده بود تصريح کرد: در کارگروه پسماند شهرداري را اجبار کردند که اين کار انجام گيرد و نهايت در خردادماه سال جاري طبق قانون مديريت پسماند اين طرح اجرايي شد.

محمديان با اشاره به اينکه اين طرح را به يک شرکت خصوصي واگذار نموده ايم بيان داشت: شرکت طرف قرارداد ما يک سري تجهيزات ازجمله کانکس، مخازن، خريد ماشين آلات و... را با هزينه خود آماده و اين کار را شروع کرد.

وي با اذعان بر اينکه ابتداي اجراي هر طرحي با يک سري مشکلات همراه خواهيم بود بيان داشت: عده اي از زباله دزد ها اين کار را نپسنديده و شروع به سنگ اندازي نمودند.

محمديان يادآور شد: هر کاري که بخواهيم انجام دهيم يک سري سنگ اندازي هايي وجود دارد اما ما اين طرح را با تمام توان و بسيار سخت دنبال کرديم تا بتوانيم طرح پسماندها را عملياتي کنيم.

وي با بيان اينکه خريد ضايعات از مردم با قيمت مصوب شوراها انجام مي گيرد اذعان داشت: اين طرح از طريق شوراي شهر مصوب گرديد و طبق قيمت مصوب از فروشنده خريداري مي شود.

محمديان اظهار کرد: ما قبل از خريداري ضايعات تمامي قيمت ها را از بيرون استان گرفتيم و طبق آناليزهايي که انجام داده ايم در خود شوراي شهر آن ها را ارائه و پس از مصوب کردن قيمت ها اين کار انجام شد.



اجراي طرح تفکيک زباله ۴۵ نفر اشتغال زايي را به همراه داشت

معاون خدمات شهري شهرکرد گفت: شرکتي از خودش سرمايه گذاري کرده و ۴۵ نفر نيرو را در راستاي اجرايي کردن طرح فوق به کار گيري نموده است.

محمديان اظهار کرد: طرح تفکيک زباله يک مقدار مشکلات و شکست هايي هم در پي دارد اما ما کار را نهادينه مي کنيم و چنانچه مردم با ما همکاري داشته باشند اين طرح مي تواند به نفع همه باشد..

گزارش: مرضیه عالی پور هفشجانی
انتهای پیام/۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۵۸:۴۵

27 Dec 2019