۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۱۰۶۵۹

نسیم بی حرمتی در محرم

در این روزها که در واپسین روزهای محرم قرار داریم اگرزمان را گم کرده باشی قطعا این شبکه و آیتمهای آن نه تنها کمکی به پیدا کردن مناسبت های تقویمی نمی کند، بلکه بیشتر حال و هوای روزهای عید و سال نو در ذهن تداعی خواهد کرد.
نسیم بی حرمتی در محرم
به گزارش جهانبین به نقل از جهان نیوز، مدتی است که از راه اندازی شبکه آزمایشی نسیم می گذرد. شبکه ای که به گفته مسئولین و مدیران ارشد سازمان صدا و سیما به منظور پر کردن اوقات فراغت و در عین حال بالابردن سطح نشاط و شادابی در بین مردم و جامعه شکل گرفته است.

نیاز عمومی مردم به نشاط و شادابی و اینکه این شبکه تا چه حد در این مدت زمان توانسته است رسالتی را که بر دوش دارد به انجام برساند، موضوعی است که باید در جای خود مورد نقد و بررسی قرار گیرد. موضوعی که با گزارشات علمی و آمارهای منطقی و صحیح توسط کارشناسان این حوزه می تواند باعث اعتلای سطح کیفی برنامه های این شبکه آزمایشی شود. اما در این مجال قصد بررسی این موضوع را نداریم و شاید از جهاتی هنوز نظر دادن درباره محتوای آن زود باشد.

اما نکته ای که بحث آن در رسانه ها نیز به عنوان یک سؤال قبل از شروع ماه محرم مطرح شده بود که برنامه های این شبکه در ایام عزاداری محرم و صفر چه خواهد بود. در پاسخ مدیر شبکه نسیم با سایتها و خبرگزاری ها عنوان شد که برنامه های این شبکه کماکان ادامه خواهد داشت اما توجه به حرمت این ایام نیز خواهد شد.

با پایان یافتن روز عاشورا و نهایتا چند روز بعد از آن، دیگر این شبکه نیز به سرعت برق و باد حال و هوای معنوی خود را فراموش کرد. تا حدی که دقیقا در شب و روز شهادت امام زین العابدین (۲۵ محرم) برنامه هایی همچون دوربین مخفی، سکانس های طنز سریال ها و ... به صورت مداوم در حال پخش بود. به صورتی که بیننده این شبکه در صورت بی اطلاعی از مناسبتها بیشتر در حال و هوای عید نوروز و سال نو قرار می گرفت.

سؤال اینجاست که آیا این بی تفاوتی نشأت گرفته از برنامه ریزی های سازمانی است یا اینکه از روی بی تفاوتی و انفعال مسئولین صورت گرفته است؟ آیا نمی توان با برنامه هایی همچون روزهای آغازین محرم حرمت این ایام را در شبکه ای که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران روی آنتن است را نگاه داشت؟

در جمع بندی ضمن تشکر از مسئولین سازمان که چنین فضای جذاب و متفاوتی را که نیاز امروز جامعه می توانست
باشد، به ارائه چند پیشنهاد درباره کمیت و کیفیت برنامه های این شبکه پرداخته می شود:

۱- به جای استفاده مداوم از آیتم های تکراری که می توان آن را بی احترامی به وقت مخاطبین شبکه تلقی کرد با دریافت اطلاعاتی جامع (چه از طریق مخاطبین و چه از کانالهای ارتباطی تعریف شده در سازمان)از ادامه این روند جلوگیری نمود.

۲- نشاط، سرگرمی، یادها و مسابقه اصول تشکیل دهنده این شبکه می باشد. می توان با انتخاب آیتم هایی که بار فرهنگی و خصوصاً ارائه سبک زندگی در هر کدام از بخش های تشکیل دهنده شبکه داشته باشد قدمی اساسی و غیر مستقیم و در عین حال جذاب و متفاوت انجام داد. به عنوان مثال مسابقات می تواند حاوی مسابقات فرهنگی و حتی مذهبی باشد. یا پخش سکانسهایی از سریال پایتخت در عین داشتن جذابیت می تواند نقش مؤثری در ارائه الگوی اسلامی ایرانی باشد.

۳- بهره گیری از سخنان بزرگان در لابلای آیتم ها با همان سیاست پخش آیتم های دیگر می تواند به القای مفاهیم دینی در بین برنامه کمک کند. خصوصا سخنرانانی که در ارتباط با جوانان قدم های مؤثرتری برداشته اند و در مدت زمان کوتاه، حجم بیشتری از معارف را با جذابیت کلامشان بیان می کنند. حضور اساتیدی همچون حجت الاسلام قرائتی و همچنین حجت الاسلام شهاب مرادی و ... در این موضوعات می تواند مؤثر باشد.در واقع اگر بنا بر تکرار باشد، تکرار این مفاهیم قطعا ارزنده تر از نحوه ساخت قطعه موسیقی است که توسط استادی به صورت مکرر پخش می شود. هر چند این استاد و هنر وی در جای خود محترم است. اما پخش مکرر آن در شبانه روز، بیشتر اثر منفی از این هنر را القا خواهد نمود.

نباید از یاد ببریم که این مملکت ما هنوز همانی است که اسلامِ آن را محرم و صفرش زنده نگاه داشته است. نباید فراموش کنیم که در گوشه و کنار شهر کماکان تکایا و هیئات عزاداری پابرجاست.فرهنگ مملکت و مردم ما آمیخته از توجه به ایام و مناسبت هاست. کشور ما ایامی از سال یکپارچه سیاه پوش می شود. همچنانکه ایامی دیگر غرق در سرور و شادمانی است.

یکی از بهترین مصادیق آموزش و زنده نگه داشتن این اعتقادات رسانه ملی است که تأثیر بی بدیل آن را می توان در ایامی همچون انتخابات و ... به وضوح مشاهده نمود.

همچنانکه این شبکه در دهه اول محرم با پخش آیتمهایی از مجموعه فاخر و ارزشمند مختارنامه و ... فضای محرم را در دلها زنده نگه داشته بود، می توانست این فضا را در ایام دیگر مناسبتی حفظ نماید و بی تفاوت از کنار آن عبور نکند. تدوین هنرمندانه و هوشمندانه از سریال ها و فیلم های مذهبی و ارائه آن در این ایام قطعا می تواند در عین انتقال مفاهیم دینی به زنده نگه داشتن شعائر اسلامی نیز کمک کند.

اتنهای خبر/


محرم, شبکه نسیم, بی حرمتی, صداوسیما, Moharram, Tvnasim, Disrespect, IRIB
مرجع : جهان نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۴۵:۰۳

27 Dec 2019