۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۳۱۱۷۹
رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد:

استفاده از سموم قاچاق و مصرف کود بيش از حد امنيت غذايي در استان را با چالش مواجه مي کند

رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد گفت: استفاده از سموم قاچاق و مصرف کود بيش از حد به خصوص در توليدات ' روزچين ' و آلودگي عمده محصولات ريشه اي و غده اي چهارمحال و بختياري به نيترات از ديگر مواردي است که امنيت غذايي در اين استان را با چالش مواجه مي کند.
استفاده از سموم قاچاق و مصرف کود بيش از حد امنيت غذايي در استان را با چالش مواجه مي کند
به گزارش مشکات برين دکتر مرتضي هاشم زاده در جمع خبرنگاران استان به مناسبت روز جهاني غذا اظهار کرد: 16 اکتبر مصادف با سالروز تشکيل سازمان فائو و خوار و بار جهان با عنوان روز غذا نامگذاري شده است.

وي افزود: در استان ما توجه به آمايش سرزمين، توليد براساس ظرفيت هاي موجود و بهره گيري حداکثري از اين ظرفيت ها، اساس ايجاد امنيت و ايمني غذايي است.واين در حالي است که در اين استان به خصوص در توليد محصولات کشاورزي مواردي مشاهده مي شود که نشان دهنده بي توجهي به اين مقوله مهم است.

وي با بيان اينکه ميزان برداشت برخي محصولات در صورت بهبود عملکرد و براساس استانداردهاي توليد دنيا حدود 15 تن به ازاي هر هکتار است بيان کرد: در چهارمحال و بختياري به دليل استفاده از روش کشت هاي سنتي و توجه نکردن به قابليت هاي اقليمي و تغييرات آب و هوايي، ميزان برداشت اين محصولات حدود سه تن است.

وي گفت: استفاده از سموم قاچاق و مصرف کود بيش از حد به خصوص در توليدات ' روزچين ' و آلودگي عمده محصولات ريشه اي و غده اي چهارمحال و بختياري به نيترات از ديگر مواردي است که امنيت غذايي در اين استان را با چالش مواجه مي کند.

وي افزود : بايد براي توليد اين محصولات به دنبال جايگزين و الگوهاي جديد غذايي بود و الگوي کشت را براساس نيازهايي فراتر از تقاضاي داخلي تدوين کرد.

وي، اصلاح الگوي تغذيه در خانوارها و ترويج فرهنگ بازگشت به توليد فرآورده هاي لبني و گوشتي ، مرغ و تخم مرغ در روستاها را از راهکارهاي مهم براي حل معضلات موجود در تامين غذاي مردم برشمرد.

وي بهره گيري از انرژي هاي ارزان و تجديد پذير نظير نور خورشيد و باد را از ديگر راهکارها براي داشتن غذايي سالم و جلوگيري از آلودگي هاي زيست محيطي عنوان کرد.

دکتر هاشم زاده  در ادامه مبارزه با قاچاق کالا را راهکار موثر ديگري براي ارتقاي سطح امنيت غذايي برشمرد و گفت: در اين راستا وزارت بهداشت برچسب گذاري اصالت کالا (کد رهگيري شناسنامه کالا )را روي محصولات وارداتي در دست اقدام دارد و برچسب گذاري براي تمام کالاهاي داخلي را نيز تا پايان امسال اجرايي مي کند.وي در خصوص معزل آب نيز پيشنهادي را بيان کرد که از سوي کارشناسان قابل تامل وبررسي مي باشد وي در اين خصوص گفت براي مبارزه با کم آبي و تامين آب مايحتاج بهتر است به جاي انتقال آب از مناطقي چون استان ما هم چون ساير کشورها در جهان راه حل جامع تري در نظر گرفته شده وانجام گيرد آن هم تصفيه ي آبهاي دريا و اقيانوس و انتقال آن به مراکز و مناطق مورد نياز است.


انتهاي پيام1022ج /1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۳۵:۱۹

6 Mar 2020