۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۲۷۷۶۹
توسط دانشجویان پزشکی؛

معرفی نیازهای معلولین با توزیع بروشور در بین مردم شهرکرد+تصویر

رئیس کمیته پزشکی پاسخگو گفت: ما در راستای کاهش تولد نوزادان معلول از یک طرف اقدام به آگاه‌سازی مردم در ازدواج‌های فامیلی، غربال‌گری و به طور کلی بحث پیشگیری پرداخته و از طرف دیگر سعی کردیم نیازهای معلولان را با ارائه بروشورهایی به مردم معرفی کنیم.
معرفی نیازهای معلولین با توزیع بروشور در بین مردم شهرکرد+تصویر
به گزارش جهانبین نیوز؛ معلولیت به ناتوانی در انجام تمام یا قسمتی از فعالیت‌های عادی زندگی فردی یا اجتماعی به علت وجود نقص مادرزادی یا اکتسابی، در قوای جسمانی یا روانی اطلاق می‌شود.

یکی از مهم‌ترین دلایل بروز بیماری‌های وراثتی که منجربه بروز معلولیت می‌شود ناآگاهی مردم درباره نحوه پیشگیری است.

علل اکتسابی (تصادف، جنگ، مسمومیت‌ها و...) و علل مادرزادی (دوران بارداری، زایمان مشکل، طولانی و غیربهداشتی و...)، ازجمله علل ایجاد معلولیت در افراد هستند.

مشکلاتی که یک معلول خواهد داشت شامل مشکلات جنسی، هیجانی و رفتاری، مشکلات و بیماری‌های جسمی و تغذیه‌ای هستند و این درحالی است که تنها یک سوم معلولین حرکت دارند و یک چهارم آن‌ها برای انجام امور خود وابسته به دیگران هستند و مشکلات بینایی و شنوایی نیز مانع دیگری برای توانایی شناختی آن‌ها است.

پرهیز از ازدواج فامیلی، مراقبت‌های دوران بارداری و تغذیه مادر، اجتناب از باردار شدن در سنین بالای ۳۵ سال و زیر ۱۸ سال، مصرف نکردن دارو هنگام باردار شدن، اجتناب از در معرض اشعه قرار گرفتن، انجام زایمان در شرایط کاملا بهداشتی و تحت نظر پزشک متخصص و... از جمله راه‌های پیشگیری از تولد فرزند معلول هستند.

آنچه یک معلول نیاز دارد، پذیرفتن و باور کردن توانایی‌های اوست، نه غصه خوردن برای کم‌توانی وی.

افراد معلول مانند سایر افراد جامعه خواهان احترام متقابل هستند، هیچ‌گاه نباید در خصوص چگونگی بروز معلولیت از این افراد سوال شود باید شرایط معلولان به دلیل مصرف داروها و بروز عواملی چون خواب‌آلودگی، اختلال در تکلم و بی‌قراری و... را درک کنیم و این درحالی است که اکثریت معلولین توانایی زندگی مستقل دارند چون این افراد اغلب از کارافتاده نیستند.

مطالب ذکر شده در بالا در خصوص معلولیت و پیشگیری از تولد فرزند معلول برگرفته از بروشور آموزشی پزشک پاسخگو به نیاز جامعه است که توسط دانشجویان رشته پزشکی در محل مجتمع امام صادق شهرکرد در بین مردم و با هدف آشنایی با معلولیت و چگونگی پیشگیری از بروز معلولیت توزیع شده است.


این دانشجویان در میان قیل و قال خریدهای نوروزی با فروش دست‌ساخته‌های معلولین موسسه نیکان و جمع‌آوری کمک‌های مردمی و همچنین توزیع بروشور در خصوص شیوه برخورد با معلولین و راه‌هایی برای پیشگیری از تولد فرزند معلول اقدام به آگاه‌سازی مردم کردند.
 
 
مهرداد صابرزاده رئیس کمیته پزشکی پاسخگو در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: کمیته دانشجویی پزشک پاسخگو که تحت نظر دانشگاه علوم‌پزشکی درحال فعالیت است چند کمیته تخصصی دارد.

وی با اشاره به کمیته سلامت عمومی و کمک به بیماران گفت: در این کمیته یک پروژه چهار فازی تعریف شده است که طی آن می‌تواند مردم را با معلولیت‌های ذهنی و تاحدودی معلولیت‌های جسمی آشنا ساخت.

صابرزاده با اشاره به خطرات قبل از ازدواج برای تولد فرزندان معلول اضافه کرد: ما در راستای کاهش تولد نوزادان معلول از یک طرف اقدام به آگاه‌سازی مردم در ازدواج‌های فامیلی، غربال‌گری و به طور کلی بحث پیشگیری پرداخته و از طرف دیگر سعی کردیم نیازهای معلولان را با ارائه بروشورهایی به مردم معرفی کنیم.

وی ادامه داد: دانشجویانی که در این مکان حضور یافته‌اند سعی دارند علاوه‌بر ارائه اطلاعات در این زمینه به مردم با فروش برخی از کارهای بچه‌های معلول ذهنی موسسه نیکان کمکی را هم برای این موسسه جمع‌آوری کنند.

رئیس کمیته پزشکی پاسخگو بیان داشت: آگاه‌سازی مردم یکی از فازهای این پروژه است اما فاز دیگر آن برگزاری کارگاه آموزشی برای والدین و مربیان معلولین بود که مباحثی چون تداخلات دارویی و تغذیه‌ای و نیازهای ازدواج معلولین در این کارگاه‌ها آموزش داده شد.

وی به برگزاری اردوی تفریحی برای معلولان در پارک تهلیجان اشاره و خاطرنشان کرد: این کار با هدف نشاط برای این افراد صورت می‌گیرد.



انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۴۷:۴۴

27 Dec 2019