۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶
کد مطلب : ۲۳۹۲۵
نقدی بر جایگاه خبر و خبرنگار

روز خبرنگار؛ به نام خبرنگاران ، به کام مسئولان

سال هاست که جهان پا به عرصه اطلاعات و ارتباطات نهاده است ، عصری که نقش وسایل ارتباط جمعی و خبرنگاران در پیدایش و تداوم آن غیرقابل انکار است . در این عصر این رسانه ها هستند که اطلاعات مورد نیاز مردم را تامین می کنند و خبرنگار به عنوان یکی از محوری ترین عوامل عرصه اطلاع رسانی حضوری فعال در زنده نگه داشتن" وجدان بیدار ملت ها "دارد
روز خبرنگار؛ به نام خبرنگاران ، به کام مسئولان
به گزارش جهانبین نیوز مظاهر توفیقی کارشناس ارشد ارتباطات و رسانه در یادداشتی نوشت:

در علم ارتباطات گفته می شود روزنامه مولودی است که در روز تولدش میمیرد ،گویی این ویژگی به روز خبر نگار هم سرایت کرده است چرا که در بهترین حالت مسئولین امر فقط در این روز است که یادی از فعالین عرصه خبر می کنند . اگرچه اگر دید واقع بینانه ای به این امر داشته باشیم متوجه می شویم در روز خبرنگار، بازهم این خبرنگار است که مغفول قرار می گیرد . رهبرفرزانه انقلاب در اهمیت روز خبرنگار می فرمایند :"روز خبرنگار، روز رعایت حریم قلم و اندیشه است، این روز یادآور حماسه‌آفرینی آن‌هایی است که بقای حقیقت را به بقای خود ترجیح می‌دهند." اما وجود نوعی نگاه ابزاری در این روز به خبرنگار، حرمت واقعی اصلی ترین ستون وجدان بیدار ملت ها را شکسته است اکثر برنامه های برگزار شده به مناسبت روز خبرنگار نه تنها خبرنگار محور نیست و به مقام قلم و اندیشه توجه لازم را ندارد بلکه بهانه ای است برای خودنمایی مسئولین وارائه گزارش کارشان.موجودی که بقای حقیقت را به بقای خود ترجیح می دهد در این روز هم مظلوم است وباز هم امور دیگری چون عملکرد دستگاه های مختلف به تجلیل ازمقام و عملکرد او ترجیح داده می شود.

حقیقت تلخ است اما به غم دیروز نشستن و و از اندیشه فردا بازماندن هم معنا و فایده ای ندارد خصوصاً در حرفه خبرنگاری که زمان در آن نقشی اساسی دارد. از دولت که به نوعی باید گذشت . چرا که تا کنون اقدام موثری در این عرصه نداشته است .این دولت و دولت های قبل نتوانستند نگاه صحیحی به خبرنگار به عنوان عامل اصلی جریان اطلاع رسانی داشته باشند، در این بین این جامعه خبرنگاری است که باید به فکر خود باشد . تقویت صنوف و تشکل های مرتبط با مساله خبر و اطلاع رسانی ،خصوصاً خانه مطبوعات و خروج این تشکل ها از رکود و ایستایی به سمت پیگیری امور و ایفای صحیح نقش خود در جامعه می تواند کارگشا باشد.

اما سخنی با دولت
دولت تدبیر و امید بارها اشاره کرده که دغدغه اول آن برطرف کردن مشکلات موجود است . در این میان اصحاب رسانه از آنجا که واسطه میان دولت و مردم هستند ضرورت دارد در اولویت این دغدغه قرار گیرند . خبرنگاران از طرفی صدای رسای مطالبات و خواسته های مردمند و بدون حضور آنها آگاهی دولت از مشکلات مردم ناقص و ابتر می ماند و از سویی دیگرواسطه دولت در انتقال اقدامات صورت گرفته به مردم می باشند . مسئولین دولت باید توجه داشته باشند که آگاهی از توان حرفه ای خبرنگاران و رسانه ها کمک می کند تا برنامه ریزی در ابعاد مختلف با حداقل حواشی و با حداکثر حمایت افکار عمومی همراه باشد . در مقابل ، آگاهی مردم از نقش واقعی خبرنگاران هم سبب می شود علاقه به مشارکت در امور مختلف جامعه بیشتر شده و در نتیجه برنامه های دولت با حداکثر همراهی و نظارت عمومی همراه باشد. توجه به این مساله خصوصاً در این برهه زمانی اهمیتی مضاعف پیدا می کند .شرایط ناشی از توافق هسته ای صورت گرفته و لزوم توجه به هدایت افکار عمومی با هدف جلوگیری از جریان سازی رسانه ای غرب در کشور و موج سواری عده ای معلوم الحال از این وضعیت ، کنترل مطالبات مردمی ، نظارت بر عملکرد دولت وتطبیق مواعید دولتمردان با میزان عملگرایی آنها ، جلوگیری از ایجاد دوستگی در جامعه و ... می طلبد تا دولت رویکردی واقع بینانه تر به خبرنگاران واصحاب رسانه داشته باشد . در حالی که رسانه های مختلف خارجی که بعضاً سوابق دشمنی آنها با ایران اسلامی قابل کتمان نیست ، با تمام توان وارد کشور شده و قصد دارند از موقعیت موجود حداکثر استفاده را در القاء دیدگاه های خود و در دست گرفتن افکار عمومی مردم داشته باشند، داشتن نگاه صحیح و اصولی به عرصه خبر و رسانه ها و خبرنگاران داخلی می تواند بهترین عامل در مهار اقدامات رسانه ای دشمنان باشد . این امر منطبق بر نظر رهبر معظم انقلاب است و به نوعی مطالبه معظم له از مسئولین امر نیز می باشد. ایشان در این خصوص معتقدند :" مؤثرترین سلاح بین‌المللی علیه دشمنان و مخالفان، سلاح ارتباطات رسانه‌ای است؛ امروز این، قوی‌ترین سلاح است . من مطبوعات را یک پدیده ضروری، لازم و اجتناب‌ناپذیر برای جامعه می‌دانم. "

اگر چه دیدگاه خوشبینانه می گوید اجازه ورود به برخی از رسانه های خارجی مانند بی. بی. سی. که تقریباً همزمان با روز خبرنگار در سال جاری روی داد، نگاهی رسانه ای ودر محدوده امر اطلاع رسانی است اما سوابق فعالیت این رسانه ها مانند آنچه بی.بی. سی.در فتنه۸۸ انجام داد، نشان از بهره برداری مغرضانه عوامل این رسانه در موقعیت فعلی و متعاقب توافق هسته ای دارد . بهره گیری از توقعات بوجود آمده در بین توده های مختلف جامعه،برجسته کردن مطالبات برخی از اقشار جامعه که همسو با خواسته های بیگانگان است ، طرح و تقویت شایعات در افکار عمومی با ارائه اطلاعات از منابع مجهول و دامن زدن به نارضایتی های اجتماعی تحریک مردم به اعتراض به اوضاع و حاشیه سازی برای نظام، بدبین کردن مردم به مسئولین نظام و خصوصاً نهادهای خدوم انقلابی نمونه اندکی است از آنچه سیاست های رسانه ای غرب در سال های اخیر در کشورمان و کشورهای مشابه دنبال کرده و قطعاً با شرایط جدید استمرار و تقویت خواهد شد. شرایطی که بی شباهت به انقلاب های رنگی نیست . اگرچه نظام اسلامی و بعد مردمی بودن آن شرایطی متفاوت از کشورهایی که فعالیت های نرم غرب در آنها به ثمر نشسته دارد اما داشتن آمادگی برای مقابله با تحرکات دشمن ،حکم عقل است.در چنین شرایطی خبرنگاران خدوم کشورباید نفش سربازان خط مقدم جبهه مبارزه با دشمنان نظام اسلامی و خنثی کردن توطئه های آنها را ایفا کنند قطعاً توجه همه جانبه به این قشر می تواند توان آفندی و پدافندی کشور را در عرصه جبهه فرهنگی تقویت کند . حل مشکل بیمه خبرنگاران،توجه به وام مسکن این قشر، تعریف رسمی و دقیق این شغل دربین مشاغل سخت، حفظ حریم خبر و خبرنگار با تدوین قوانین حمایتی لازم،توجه ویژه به آموزش خبرنگاران می تواند به رفع مشکلات موجود و تقویت این جبهه کمک کند.



انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۰۳:۱۲

26 Jan 2020