:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> قمه‌زني چه علني و چه در خفا حرام است | جهان بین
۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶
کد مطلب : ۱۸۵۲۵
فتاواي مقام معظم رهبري درباره قمه زني برهنه شدن، لعن و الفاظ ركيك در عزاداري‌ها

قمه‌زني چه علني و چه در خفا حرام است

پايگاه اطـلاع‌رسـانـي KHAMENEI. IR طي فراخواني اعلام كرد به پرسش‌هاي شرعي مخاطبان كه مربوط به احكام عزاداري است، پاسخ مي‌دهد.
قمه‌زني چه علني و چه در خفا حرام است
به گزارش جهانبین‌نیوز به نقل از جوان، پايگاه اطـلاع‌رسـانـي KHAMENEI. IR طي فراخواني اعلام كرد به پرسش‌هاي شرعي مخاطبان كه مربوط به احكام عزاداري است، پاسخ مي‌دهد.

به گزارش «جوان»، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسين فلاح‌زاده، كارشناس مسائل فقهي و نماينده دفتر مقام معظم رهبري در بخش استفتائات پرتكرارترين سؤالاتي كه در فراخوان پرسش‌هاي شرعي مخاطبان در پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري جمع‌آوري كرده و مطابق با فتاواي آيت‌الله‌ خامنه‌اي پاسخ داده‌ است. متن بخشي از اين پرسش و پاسخ‌ها را در ادامه مي‌خوانيد.

نظر آقا در مورد برهنه شدن در عزاداري چيست؟ اگر فيلمبرداري نشود و زنان نيز نبينند چطور؟ آيا از نظر فقهي، ايشان اين كار را حرام مي‌دانند؟

در پاسخ به اين سؤال بايد عرض كنيم، حضرت آقا به برخي از مداحان توصيه فرمودند كه در عزاداري‌ها برهنه نشوند. اما اين به عنوان يك فتواي فقهي نيست كه ما بگوييم حرام است. خب اگر نامحرماني نيستند، اگر مسئله سوئي بر آن مترتب نيست، دشمنان سوءاستفاده نمي‌كنند، خب ممكن است بگوييم حرام هم نباشد؛ مثلاً يك جمع محدودي هستند فيلمبرداري هم نمي‌كنند، فقط مردان هستند حالا پيراهن را از تن درآوردند و سينه مي‌زنند؛ اما به طور كلي توصيه ايشان اين هست - به عنوان يك توصيه - كه در عزاداري‌ها مردها برهنه نشوند. چرا؟ چون ممكن است هم در معرض ديد نامحرمان باشند و هم دشمنان باز از اين مسئله سوءاستفاده كنند براي تبليغ عليه مكتب اهل بيت.

آيا هروله كردن در عزاداري اشكال دارد؟
اگر موجب وهن مذهب نباشد، يعني ديگران سوءاستفاده نكنند عليه مكتب اهل بيت، اشكالي ندارد. ولي به طور كلي توصيه اين هست كه از اينگونه اعمال در عزاداري‌ها پرهيز كنند.

در پاسخ سؤال‌هايي كه معمولاً در مورد شيوه عزاداري و برخي از كارهايي كه در عزاداري صورت مي‌گيرد و اشكال شرعي هم ندارد مثل تعزيه‌خواني و امثال اينها، وقتي سؤال شده است، ضمن تأييد آن عزاداري‌هاي متعارف و متعادلي كه از ديرباز بين مؤمنين مرسوم بوده اضافه فرمودند: «بهتر آن است كه مجلس ذكر مصيبت برپا كنند.» پس معلوم است كه اينگونه كارهاي متعارف در هيئت‌هاي عزاداري مثل سينه‌زني و زنجيرزني به طور متعارف اينها اشكالي ندارد و جزو شعائر ديني ما محسوب مي‌شود. اما يك كارهايي كه موجب وهن مذهب است، در شأن مؤمن نيست اين كارها را انجام دهد و دشمنان از آن سوءاستفاده مي‌كنند عليه مكتب تشيع، آن كارها جايز نيست.

راجع به قمه‌زني نظر حضرت آقا را پرسيدند كه به نظر ايشان چه حكمي دارد؟ آيا مقلدين ساير مراجع هم بايد از اين دستور تبعيت كنند؟ و نكته دوم اينكه آيا مخفيانه بودن يا مخفيانه نبودن آن با هم فرقي دارد؟

خب نظر آقا را در مورد قمه‌زني، شايد همه شنيده باشيد كه ايشان اين كار را در وضعيت فعلي حرام مي‌دانند. تعبير ايشان اين بود كه نه سابقه‌اي دارد - اين كار حالا ممكن است سابقه‌اي داشته باشد اما در گذشته‌هاي دور يك چنين كارهايي مثل قمه‌زني سابقه‌اي بين مؤمنين نداشته است - افزون بر اينكه امروزه از اين عمل دارد عليه مكتب اهل بيت و عليه شيعيان سوءاستفاده مي‌شود.

شما اگر مراجعه كنيد به برخي از سايت‌ها و كلمه شيعه را بزنيد، همين تصوير قمه‌زني ديده مي‌شود. فلذا بله اين كار به نظر حضرت آقا حرام است و بايد از اين كار پرهيز شود و فراتر از فتوا، ايشان تعبيرشان اين بوده كه قمه نزنند و حتي تعبيري داشتند كه اين عزاداري نيست، بلكه تخريب عزاداري است. بنابراين همه مؤمنين و مقلدين ساير مراجع با كمال احترام به مراجع معظم تقليد، از اين دستور بايد تبعيت كنند و از اينگونه كارها در عزاداري كه اينها عزاداري نيست، بلكه به ضرر مكتب اهل بيت هست، پرهيز كنند. فرقي هم بين قمه‌زني مخفيانه يا علني نگذاشتند؛ بنابراين حتي جداگانه هم سؤال شده است در مورد اينكه مخفيانه بروند قمه بزنند، فرمودند نه اين كار را هم نبايد بكنند و منع كردند.

لعن برخي از دشمنان اهل بيت در مكان‌هاي عمومي يا خصوصي چه حكمي دارد؟
اين هم از جمله سؤال‌هايي است كه بارها پاسخش را شايد همه شما از خود حضرت آقا شنيده باشيد و همين اواخر بيشتر تأكيد داشتند. به خاطر اين فتنه‌هايي كه در جهان اسلام پيش آمده است و برادركشي و مسلمان‌كشي بين برخي از مسلمانان، ضرري براي جهان اسلام دارد و سودش را استكبار جهاني و صهيونيسم بين‌الملل مي‌برد. بارها شنيديد كه ايشان فرموده‌اند به مقدسات ساير مذاهب توهين نكنيد و توهين به مقدسات ساير مذاهب را حرام دانستند. به علاوه هر عملي كه موجب تفرقه بين مسلمانان شود، ايشان آن را منع كردند و حرام دانستند. بنابراين مؤمنين از كارهايي كه به هر حال سودي ندارد، بلكه ضرر دارد و موجب اختلاف بين مسلمان‌ها مي‌شود و موجب برادركشي بين مسلمانان مي‌شود يا موجب وهن مذهب هست يا به نحوي توهين به مقدسات ساير مذاهب اسلامي است ان‌شاءالله بپرهيزند كه اين عمل جايز نيست.

سؤال دومي كه در اينجا مطرح شده اين است كه در اين مجالس مي‌شود شركت كرد يا نه؟
يك وقت هست شما شركت مي‌كنيد آن منبري را يا آن مداح را از اين كار خودش باز مي‌داريد حالا با تذكر محترمانه كه از اين گفته‌هاي تفرقه‌انگيز بپرهيزد. اين گاهي وقت‌ها لازم و واجب است اما اگر نه شركت شما اين اثر را ندارد بلكه تقويت مي‌شود و مجلس چنين افرادي كه تفرقه مي‌اندازند، تقويت مي‌شود بله گاهي وقت‌ها شركت در چنين مجالسي جايز نيست و بايد پرهيز شود.

لازم به ذكر است كه متن كامل اين فتاوا در پايگاه اطلاع رساني مقام معظم رهبري به آدرس
http://www. leader. ir موجود است.

انتهای پیام/ خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۹

ساعت:

۱۷:۱۶:۳۹

22 Mar 2020