۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۱۷۶۲۵
گزارش از صف ۱۳ میلیون طلب‌ "کار"

خیمه بیکاری بر سر جوانان فارغ التحصیل/ایجاد صندوق اشتغال راهکار ربیعی برای مهار بیکاری

ایجاد امنیت و ثبات شغلی، توجه به تولید داخلی، رشد اقتصادی مثبت و.. راه‌کارهای کارشناسان اقتصادی در مهار بیکاری ارائه شده است اما به تازگی ربیعی با هشدار بیکاری ۱۰ میلیونی در آینده راه‌کارحل این معضل را ایجاد صندوق اشتغال خوانده است.
خیمه بیکاری بر سر جوانان فارغ التحصیل/ایجاد صندوق اشتغال راهکار ربیعی برای مهار بیکاری
به گزارش جهانبین نیوز، با توجه به اعلام نگرانی مسئولان عالی رتبه کشور از موج جدید بیکاری و با توجه به اینکه بیکاری مشکل اول اقتصاد ایران در دهه آینده خواهد بود، این رسانه پرداختن به معضل بیکاری را در دستور کار دائمی خود قرار داده و گزارش زیر در این راستا تهیه شده است.

 هفته گذشته بود که ربیعی در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس  حین ارائه گزارش تعداد بیکاران  فعلی را 6 میلیون نفرعنوان کرد و گفت:  7 میلیون نفر دیگر نیز به آن اضافه خواهد  و به نمایندگان هشدار داد که اگر برای رفع مشکل بیکاری برنامه ریزی نکنیم، قطعا دچار مشکل می شویم.

وزیر کار همچنین به لزوم رشد اقتصادی متوسط سالانه 7 درصد اشاره کرد و گفت: در سنوات قبل رشد اقتصادی کشور منفی بود و در حال حاضر به صفر رسیده و به سمت مثبت حرکت می کند و هرچه کمتر از 7 درصد باشد، از مهار اشتغال عاجز خواهیم بود.

وی معتقد است: اگر کاری نکنیم در افق 1400 تعداد بیکاران به 10 میلیون نفر می رسد و این عدد خوبی نیست و بسیار خطرناک است، عمده واجدان شرایط کار، فارغ التحصیلان دانشگاهی اند که 40 درصد آنها خانم هستند.

*راه‌کار آقای وزیر برای مهار بیکاری

به گزارش تسنیم، اعلام هشدار و نگرانی مسئولان عالی رتبه کشور از رئیس جمهور تا وزرا، اقتصاددانان و فعالان اقتصادی کشور از ورود حدود 13 میلیون متقاضی کار به بازار کار طی ده سال آینده، نشان می دهد که بیکاری معضل اول اقتصاد کشور شده است.اما در این شرایط  علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست مشترک کمیسیون ویژه رسیدگی به لایحه رفع موانع تولید مجلس از نمایندگان خواست تا برای رفع معضل بیکاری با ایجاد صندوق اشتغال موافقت کنند و مجوز ایجاد این صندوق را بدهند.

همچنین وزارت کار به عنوان وزارتخانه متولی سیاستگذاری برای برنامه‌های عملیاتی برنامه های عملیاتی حوزه کار و توسعه اشتغال را شامل تنظیم بازارکار و سیاست گذاری اشتغال
 تلاش در جهت ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار کار، ارایه تعاریف و شاخص های بومی اشتغال و بیکاری، تلاش در جهت افزایش انعطاف بازار کار و کاهش هزینه های تبعی استفاده از نیروی کار، نیاز سنجی بازار کار و ارایه اطلاعات پالایش شده، توسعه بازار کار در دسترس بین المللی برای جویندگان کار داخلی، افزایش صادرات خدمات فنی، مهندسی و پزشکی از طریق اعزام نیروی کار، مدیریت اشتغال اتباع خارجی،  ارتقاء سهم فعالیتهای کارآفرینی در ارزش افزوده تولیدی کشور،  توسعه خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی از طریق ایجاد نهادهای توسعه کارآفرینی اعلام کرده است.

 همچنین برنامه های دیگر این وزارتخانه برای مهار بیکاری در قالب سیاست‌هایی همچون برنامه ریزی و سیاستگذاری توسعه اشتغال در بخشهای مختلف اقتصادی، بهبود شاخص های فضای کسب و کار از طریق نظارت و ارایه ،نهادهای کاربردی، نظارت بر ارایه فرصتهای عادلانه اشتغال برای جویندگان کار، شناسایی ظرفیتهای اشتغال جدید بر اساس روندهای فنی و علمی،گسترش کسب و کار خانگی و مشاغل از راه دور، تلاش در جهت بهبود مستمر فضای سرمایه گذاری و تولید در جامعه، آینده پژوهی در روند و فضای اشتغال کشور به منظور شناسایی مشاغل جدید و مهارتهای مورد نیاز و برنامه ریزی منابع انسانی،  تلاش در جهت گسترش و استفاده بهینه از ظرفیت های اقتصادی دارای مزیت مانند گردشگری و حق گذر (ترانزیت) ، تجاری سازی ایده ها و پشتیبانی از شرکت های کوچک ، نوآور و نوپا و تلاش در جهت کاهش فاصله نرخ بیکاری استانهای کشور  دنبال شده است.

به گزارش تسنیم، طبق مصاحبه‌هایی که تا کنون این خبرگزاری با مسئولان داشته است،‌ایجاد امنیت و ثبات شغلی در کنار برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف چشم انداز 1404،توجه به تولید داخلی و رشد 8درصدی اقتصاد کنار اصلاح فرهنگ کار در کشور چندین مقوله مهم در مهار نرخ بیکاری است.با توجه به اینکه حل مشکل بیکاری همواره در دولت‌های قبلی  با طرح های فراوانی از جمله پرداخت وام های خوداشتغالی، اجرای طرح بنگاه های کوچک زودبازده، مشاغل خانگی و مباحث از این قبیل مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت نتیجه مثبتی نداشته است. اکنون ایجاد صندوق اشتغال که راه‌کار آقای وزیر است تا چه برای حل معضل صف13 میلیونی بیکاران در آینده می‌تواند عملیاتی باشد؟

 انتهای پیام/خ ز/

مرجع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۴۵:۳۷

29 Dec 2019