۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۲۹۲۲۶
در چهارمحال و بختیاری؛

تجاری‌سازی طرح‌هاي فرش پيش‌شرط ورود به بازارهاي جهاني

معاون صنايع كوچك شركت شهرك‌هاي صنعتي چهارمحال و بختياري گفت: تجاري‌سازي طرح‌هاي فرش، این صنعت فاخر در چهارمحال و بختیاری تنها عاملی است که مي‌تواند وضعیت مطلوبي را براي آينده صنعت فرش استان ترسیم كند.
تجاری‌سازی طرح‌هاي فرش پيش‌شرط ورود به بازارهاي جهاني
مريم كريمي معاون صنايع كوچك شركت شهرك‌هاي صنعتي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: تجاري‌سازي طرح‌هاي فرش، این صنعت فاخر در چهارمحال و بختیاری تنها عاملی است که مي‌تواند وضعیت مطلوبي را براي آينده صنعت فرش استان ترسیم كند.

وی ارزش برآورد شده برای فروش کل محصولات خوشه فرش در سال حدود را ۰۰۰/۰۰۰/۱ میلیون ریال دانست و خاطرنشان کرد: پروژه توسعه خوشه فرش دست‌بافت این استان پس از تهيه نقشه استاني خوشه‌هاي كسب و كار و امكان‌سنجي اوليه در سال ۱۳۹۴ شروع شده است.

معاون صنايع كوچك شركت شهرك‌هاي صنعتي چهارمحال و بختياري با بیان اینکه در سال نخست اجراي اين پروژه ۳۵ درصد نیروی کار ماهر و ۶۵ درصد نیروی کار نیمه‌ماهر در آن فعال هستند اضافه کرد: این پروژه با سرفصل‌هايي نظير فاز شناخت و حساس‌سازي شروع و در ادامه فعاليت آن توسعه بازار، كنترل كيفيت و نهادسازي در دستور كار قرار گرفته است.

کریمی هدف اصلي از اجرای اين پروژه را شناسنامه‌دار كردن طرح‌هاي فرش چهارمحال و بختياري است كه در گامي كاربردي در اين خصوص كنسرسيوم صادارتي فرش دستباف اين استان جهت توسعه صادرات ،تشكيل شده است.

وي با بيان اينكه مطابق با مناطق بافت و بویژه بافندگان آنها می‌توان قالي استان را به دو گروه عمده تقسیم كرد، افزود: گروه اول شامل قالی بختیاری است که حاصل دست بافندگان عشایر بختیاری و یا ساکنینی است که منشأ نژادی آنها از طوایف لر بختیاری و دارای تار و پود پنبه‌ای و پرز پشمی هستند و گروه دوم شامل قالی قشقایی که ماحصل دست عشایر ترک قشقایی می‌باشد.


وی تعداد کارگاه‌های فعال در خوشه را ۱۲ هزار و ۷۲۶ کارگاه دانست و یادآور شد:
اشتغال کل صنعت دست‌بافته‌ها ۳۵ هزار نفر است كه در بخش فرش شامل ۳۰ هزار نفر اشتغال شامل ۶ هزار نفر اشتغال دائم و ۲۴ هزار نفر اشتغال فصلی و در بخش گلیم ۵ هزار نفری شامل ۳ هزار نفر اشتغال دائم و ۲ هزار نفر اشتغال فصلی رونق اقتصادی خوبی به منطقه داده است.

معاون صنايع كوچك شركت شهرك‌هاي صنعتي چهارمحال و بختياري در انتها یکی از نقاط قوت چهارمحال و بختياري را در بخش صادرات غیرنفتی فرش دستباف برشمرد و آن را عامل ترويج فرهنگ، تفکر و نيز درآمدزایی و اشتغال‌زایی دانست.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۲۲:۳۱

26 Dec 2019