۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۲۴۳۶۶
معاون فرماندار کوهرنگ خبر داد:

آغاز کوچ پاييزه بزرگترين جامعه ايلي جهان پس از 6 ماه تلاش

ايل بختياري بزرگترين جامعه ايلي جهان کوچ پاييزه خود را از شهرستان کوهرنگ به سمت استانهاي همجوار آغاز کرد.
آغاز کوچ پاييزه بزرگترين جامعه ايلي جهان پس از 6 ماه تلاش
به گزارش جهانبین نیوز، به نقل از کوهرنگ خبر، زندگي عشاير بختياري بزرگترين ايل جهان مانند ساير نقاط کشورمان بر مدار کوچ و بر پايه دامداري مي چرخد.

بر اساس اعلام آمار استان چهارمحال و بختياري با داشتن 120 هزار  نفر جمعيت و 12 هزار خانوار عشايري، مقام اول را در کشور دارد.

بررسي ها نشان مي دهد عشاير چهارمحال و بختياري با توليد فرآورده هاي دامي و محصولات کشاورزي در تامين بخشي از نيازهاي غذايي جامعه، توليد صنايع دستي، حفاظت و احياء عرصه هاي منابع طبيعي و محيط زيست مشارکت مي کنند.

اين در حالي است که فراورده هاي ديگري لبني از جمله پنير، کشک و کره توليد عشاير چهارمحال و بختياري هم به تدريج در طول سال وارد بازار مي شود که آماري از مقدار دقيق آن در دست نيست.

      

كوچ نشيني كهن ترين شيوه زيست بشر است كه پابرجا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگ ترين جاذبه هاي اين شيوه معيشت است و همين شيوه خاص زندگي سبب شده ايلات و عشاير «ديدني ترين جاذبه عصر تكنولوژي» لقب بگيرند و همچنان در بين عشاير بختياري استان چهارمحال و بختياري مرسوم است. 

عشاير به شيوه اي جذاب و باورنكردني طي قرن ها وسال هاي طولاني اقدام به حفظ سنن و آداب و رسوم گذشته خود نموده اند و اين اصالت به جاذبه اي براي صنعت گردشگري تبديل شده است. 

        

مسكن عشاير و نوع زندگي آن ها، زبان و موسيقي، غذاهاي محلي، صنايع دستي، رقص و لباس هاي محلي به همراه آيين هاي به جاي آوردن جشن هاي عروسي و محلي از مهم ترين جاذبه هاي ايلات و عشاير است.

بارزترين مشخصه ايلات و عشاير شيوه زيست آنان است كه بر خلاف يك جا نشينان روستايي و شهري، در كوچ و نقل و انتقال دايمي سياه چادرها و رمه هاي خود هستند. 

عشاير كوچ رو كه يكي از جاذبه هاي مهم گردشگري فرهنگي به شمار مي آيند در همه نقاط ايران، در حوزه هاي جنوب و جنوب غرب، غرب و جنوب غرب، شرق و جنوب شرق، شمال غرب، شمال شرق و مركزي ايران ايلات و عشاير پراكنده شده اند.

       

يکي از زيباترين جلوه هاي زندگي عشاير بختياري هنگامه کوچ و پيمودن مسير طولاني جهت رسيدن به مناطق قشلاقي است.

اين سفر که همه ساله در مناطق بختياري نشين استان چهارمحال و بختياري و با سرد شدن هوا آغاز مي شود پس از پيمودن مسافتي که چندين هفته به طول مي انجامد در مناطق گرم نشين خوزستان، اصفهان و لرستان به پايان مي رسد .
 
 هر چند در بسياري از اين مناطق جاده هاي کوهستاني جاي ايلراه ها را گرفته است اما هنوز بسياري از عشاير اين مناطق با پاي پياده و تحمل روزها رنج و مشقت و البته لذت بردن از همه زيبايي هاي کوچ، اين سفر خاطره انگيز را انجام مي دهند.

     

معاون فرماندار شهرستان کوهرنگ در گفت و گو با خبرنگار کوهرنگ خبر، از آغاز کوچ پاييزه عشاير به مناطق قشلاقي خبر داد.

علي بدري بابادي بيان داشت: تمهيدات لازم را براي کوچ عشاير انديشيده ايم و دستگاههاي متولي را موظف کرديم که خدمات به عشاير ارائه بدهند.

بدري بابادي تصريح کرد: ادارات امور عشاير، شبکه بهداشت و درمان، جمعيت هلال احمر، شبکه دامپزشکي و منابع طبيعي با استقرار در مسير عشاير از آنها پشتيباني مي کنند.

وي خاطر نشان کرد: مقصد عشاير استان خوزستان بخصوص شهرستانهاي لالي، مسجدسليمان و شوشتر است عده اي هم به استانهاي همجوار کوچ مي کنند.

معاون فرماندار کوهرنگ در ادامه گفت: 60000 عشاير کوچ رو داريم که هر سال اوايل فصل يهار به سمت شهرستان کوهرنگ کوچ مي کنند و پس از 7 الي 8 ماه حضور در شهرستان کوهرنگ و فعاليتهاي کشاورزي مجددا به مکان مبدا بر مي گردند.

      

مدير کل امور عشاير استان چهارمحال و بختياري در گفت و گو با خبرنگار کوهرنگ خبر، گفت: استان چهارمحال و بختياري با دارا بودن 120 هزار نفر جمعيت عشايري بزرگترين جامعه عشايري کشور را دارا مي باشد.

يحيي حسين پور افزود: شهرستان کوهرنگ بزرگترين شهرستان عشاير نشين کشور و استان چهارمحال و بختياري است.

حسين پور بيان داشت: اين شهرستان با 60000 هزار نفر جمعيت و داشتن 900 هزار راس دام بيش از 60 درصد جمعيت استان و 75 درصد جمعيت شهرستان کوهرنگ را دارا مي باشد.

          

رئيس امور عشاير شهرستان کوهرنگ در گفت و گو با خبرنگار کوهرنگ خبر اظهار داشت: عشاير شهرستان کوهرنگ در قالب 3 زيست بوم بابادي، بابادي باب و دورکي باب و بهداروند باب در 100 درصد محدوده جغرافيايي شهرستان با تراکم بيشتر در مناطق صعب العبور دوره ييلاقي خود را که از اوايل ارديبهشت ماه تا اواسط مهرماه در شهرستان کوهرنگ سپري مي کنند.

قوام فتاحي تعداد دام 900 هزار راس را نشان دهنده سهم بالاي عشاير بختياري کوهرنگ در توليدات دامي و گوشتي کشور و استان بيان کرد و افزود: عشاير بختياري نقش بسزايي در توسعه و توليد در کشور دارند.

تخصيص اعتبار جهت خريد علوفه مورد نياز عشاير و اجراي پروژه هاي آبي و خاکي در مناطق عشايري شهرستان کوهرنگ از قبيل احداث پمپاژ و احداث منابع ذخيره آب جهت اشتغالزايي و توسعه در مناطق عشايري از اقدامات مهم امور عشاير در شهرستان بختياري نشين کوهرنگ است.

         

عشاير بختياري علاوه بر توليد محصولات لبني شامل کشک، قارا، پنير محلي به پرورش زنبور عسل هم روي آورده اند و نقش زيادي در توليد عسل کشور دارند.

ضمن اينکه عشاير با توليد گياهان دارويي از جمله کرفس، تره، بن سرخ، موسير و ... در اين مورد هم در اقتصاد مقاومتي کشور کمک رسان هستند.

بافت قالي و گليم و بافت محصولات محلي از جمله شيردنگ، منگوول و تهيه پوست و موي گوسفندان از ديگر محصولات عشاير مي باشد.

گزارش از همت بدری فرد


انتهاي پيام1020ج /610ک
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۲۸:۲۰

27 Dec 2019