۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۳۸۱۳۶
پیام‌رسان‌های داخلی نیازمند حمایت دولت و مردم

شبکه‌های اجتماعی بیگانه منبع درآمد افرادی در خارج از مرزها!

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: جدای از این، امروزه برخی منابع حتی برای هر کلیک در اینترنت هم نرخ محاسبه کرده‌اند و به خاطر مشتریان زیادی که بر روی بستر اینترنت وجود دارد بازدید و بکارگیری ابزارها در اینترنت، دارای قیمت است، اینکه من بخواهم به یکی از دوستان یا خانواده و یا همکاری که در نزدیکی من قرار دارد پیامی بفرستم و سود این تبادل پیام به افرادی در بیرون از مرزهای این کشور برسد، منطقی نیست.
شبکه‌های اجتماعی بیگانه منبع درآمد افرادی در خارج از مرزها!
مجتبی مصطفوی عضو هیات علمی مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: بسیاری از نقدهایی که به شبکه‌های پیام‌رسان خارجی وارد می‌شود از جنس سیاسی است در صورتی‌که به نظر بنده مسائل مهمتری وجود دارد که قبل از آن باید دیده شود.

وی با اشاره به اینکه در دورانی به سر می‌بریم که اطلاعات بسیار ارزشمند شده است افزود: صحبتم را با یک مثال ساده شروع می‌کنم، موردی که بنده با آن سر و کار دارم، بنده الان در اداره فناوری اطلاعات دانشگاه شهرکرد مسئولیت سامانه‌های دانشگاه را به عهده دارم، قبلاً سامانه‌هایی داشتیم که مدیریت آن دست خودمان نبود، هیچ استفاده‌ای از داده‌های آنها نمی‌توانستیم بکنیم.

این عضو هیئت علمی در دانشگاه شهرکرد ادامه داد: اخیرا چند سامانه نصب کرده‌ایم که توسط نیروهای خود دانشگاه طراحی شده و یا در قرارداد از شرکت‌ها خواسته‌ایم داده‌ها را در اختیار خودمان قرار دهند و یا تغییرات موردنظر ما را در سیستم اعمال کنند، با این سامانه‌های جدید، علاوه‌بر اینکه بسیاری از فرایندها مانند دریافت گواهی‌ها، تسویه حساب دانشجو، ارتقاء اساتید هیات علمی مطابق با آیین‌نامه‌های داخلی، مراحل اداری پایان‌نامه و... به صورت الکتورنیکی انجام می‌شود و موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها شده است و بعضا برای دانشگاه درآمدزا هستند.


مصطفوی اضافه کرد: همچنین بسیاری از آمارها برای بررسی عملکرد کارمندان و اساتید، جهت بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی دانشگاه و موارد مختلف دیگر بسیار حیاتی است، حالا فکر کنید به این‌ها دسترسی نداشته باشیم یا یک قرارداد مناسبی با شرکت‌های سازنده آن‌ها نباشد، شاید کاربران به راحتی بتوانند با آن نرم‌افزار کار کنند، اما هم هزینه زیادی برای دانشگاه و افراد آن دارد و هم امکان راه‌اندازی برخی امکانات مانند پرداخت اینترنتی که نیاز به یک قرارداد حقوقی دارد، وجود ندارد.

امروزه برخی منابع حتی برای هر کلیک در اینترنت نرخ محاسبه کرده‌اند

این استاد دانشگاه شهرکرد بیان داشت: جدای از این، امروزه برخی منابع حتی برای هر کلیک در اینترنت هم نرخ محاسبه کرده‌اند و به خاطر مشتریان زیادی که بر روی بستر اینترنت وجود دارد بازدید و بکارگیری ابزارها در اینترنت، دارای قیمت است، اینکه من بخواهم به یکی از دوستان یا خانواده و یا همکاری که در نزدیکی من قرار دارد پیامی بفرستم و سود این تبادل پیام به افرادی در بیرون از مرزهای این کشور برسد، منطقی نیست.

متاسفانه بعضی مسئولین تا مساله سیاسی بوجود نیاید بیدار نمی‌شوند

وی با تاکید بر اینکه اگر اطلاعات ما در دست دیگران باشد -که از مهم‌ترین ابزارهای آن در زمان ما پیام‌رسان‌ها هستند- می‌توانند در مورد ما تحلیل کنند، نیازها را تشخیص دهند و در مورد آن تصمیم بگیرند که منجربه از دست دادن فرصت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می‌شود بیان داشت: متاسفانه بعضی مسئولین تا مساله سیاسی بوجود نیاید بیدار نمی‌شوند و یکی از خیریت‌هایی که در مسائل اخیر بوجود آمد این بود که حداقل اسمی از شبکه‌های پیام‌رسان داخلی برده شد و به مردم معرفی شدند.

مصطفوی خاطرنشان کرد: برخی شرایط اصلی برای استفاده از پیام‌رسان داخلی قدرت، امکانات، کاربرپسندی و امنیت هستند و در آن زمان می‌توان گفت نه‌تنها امکان جایگزینی این پیام‌رسان‌ها با معادل خارجی آن وجود دارد بلکه برای پیشرفت اقتصادی و فرهنگ جامعه امری ضروریست.


پیام‌رسان‌های داخلی نیازمند حمایت دولت و مردم هستند

این عضو هیئت علمی در دانشگاه شهرکرد گفت: در این باره با توجه به بررسی‌هایی که بنده و چند نفر از همکاران انجام دادیم، نرم‌افزارهای خوبی با طراحی اصولی اولیه و دارای امکانات بسیار خوب در داخل تولید شده است که حداقل‌های لازم برای شروع کار را دارند و البته ممکن است ایرادهایی هم داشته باشند که نرم‌افزارهای پیام‌رسان معروف مانند تلگرام نیز در اوایل نقاط ضعف زیادی داشت و این موارد به مرور حل می‌شوند.

وی بابیان اینکه این نرم‌افزارها نیازمند حمایت دولت و مردم هستند تاکید کرد: نه می‌گوییم که نرم‌افزارهای خارجی فیلتر شود که امکان رقابت با تولیدات داخل از بین برود (مانند برخی صنایع داخلی) و نه اینکه نسبت به آن‌ها بی‌توجه بود و امکانات زیرساخت مورد نیاز را برای آن‌ها فراهم نکرد و با بستن مالیات سنگین آن‌ها را از ادامه کار ناامید کرد (مانند برخی صنایع دیگر)، از این نظر دولت وظیفه جدی دارد که در حد متعادل از این شرکت‌ها حمایت کند.

مردم نیز همان‌طور که از بسیاری صنایع داخلی و یا نرم‌افزارها و سامانه‌های داخلی حمایت کردند و مهم‌ترین نتیجه آن را که اشتغال و کارافرینی برای جوان‌های خودمان بود، دیدند، امید است در زمینه شبکه‌های پیام‌رسان داخلی نیز با عزم مضاعف، هر کس در حد توان خود از این نرم‌افزارها استفاده کند که اگر این اتفاق بیفتد انگیزه و امیدیست برای شرکت‌های تولیدکننده که در جهت توسعه و ارتقاء این نرم‌افزارها تلاش نمایند.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۳۲:۰۴

27 Dec 2019