۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
کد مطلب : ۲۲۷۴۶
آسوشیتدپرس؛

بررسی برنامه هسته ای ایران اساسا متوقف شده است!

اما با نزدیک شدن ضرب الاجل هسته ای، مقامات ایرانی با یکدندگی می گویند که اجازه چنین تحقیقاتی را نخواهند داد ...
بررسی برنامه هسته ای ایران اساسا متوقف شده است!
به گزارش جهانبین نیوز، با نزدیک شدن ضرب الاجل هسته ای ۹ تیر (۳۰ ژوئن) بازار فضاسازی هسته ای برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی گرمتر شده است.

پس از انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی هسته ای در روز جاری، رسانه های آمریکایی به صورت گسترده ای مدعی عدم همکاری ایران با آژانس و متوقف شدن بررسی برنامه هسته ای ایران توسط آژانس، شده اند.

واشنگتن پست (Washingtonpost)، یو اس نیوز (USnews)، هافینگتون پست (Hufingtonpost)، بیزینس اینسایدر (Businessinsider)، یاهو نیوز (Yahoonews) و ... با عناوین مختلفی به انعکاس این خبر پرداختند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP) نیز در خبری تحت عنوان "گزارش آژانس هسته ای سازمان ملل نشان می دهد بررسی [برنامه هسته ای] ایران اساسا متوقف شده است" به این موضوع پرداخت.

در این گزارش آمده است: «همزمان با افزایش تلاش های بین المللی برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران، آژانس هسته ای سازمان ملل روز جمعه گزارش داد که کار بر روی یک عنصر کلیدی، یعنی ارزیابی ادعاهایی مربوط به تلاش تهران برای ساخت سلاح هسته ای، اساسا متوقف باقی مانده است.

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین تاکید دارد که به همکاری بیشتری از سوی ایران برای وضوح کامل فعالیت های کنونی این کشور نیاز است. این آژانس اعلام کرده است که بدون این همکاری، نمی تواند نتیجه گیری کند که تمامی مواد هسته ای در ایران در راستای فعالیت ها و اهداف صلح آمیز است.»

این خبرگزاری آمریکایی افزود: «پس از سال ها وقفه، ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای در نوامبر ۲۰۱۳ برای تلاشی جدید برای بررسی اتهامات توافق کردند. آمریکا و متحدانش نیز بازرسی ها را جزئی از فهرست مطالب مورد بحث در مذاکرات هسته ای با ایران به منظور محدود کردن برنامه هسته ای این کشور در ازای لغو تحریم ها، قرار دادند.

واشنگتن نیز اصرار دارد لغو کامل تحرم ها، وابسته به بررسی کامل اتهامات [ایران] توسط آژانس بین اللملی انرژی هسته ای و دستیابی این آژانس به یک ارزیابی بر اساس یافته ها است. ایران هرگونه تلاش یا تمایل برای دستیابی به تسلیحات هسته ای را انکار کرده و اسراییل، آمریکا و دیگر مخالفان خود را به ارائه شواهد ساختگی به آژانس برای تحقیق و رسیدگی، متهم می کند. آژانس بر ۱۲ فعالیت نسبت داده شده به تهران، تمرکز کرده است که به تلاش ایران برای ساخت چنین سلاح هایی اشاره دارد؛ از جمله سوء ظن ها به اینکه تهران در حال کار بر روی ساخت خرج هسته ای برای موشک های خود است.»

آسوشیتدپرس همچنین نوشت: «بر اساس گزارشی که در اختیار ما قرار گرفته است، برخی از اطلاعاتی که آژانس به دنبال آن بوده اخیرا توسط تهران در اختیار آژانس قرار گرفته است اما ایران از صورت پذیرفتن مرحله بعدی تحقیقات جلوگیری می کند. از ماه آگوست، ایران هیچ پیشنهادی برای اقدامات عملی برای پیشبرد بازرسی های آژانس ارائه نکرده است.»

در انتهای این گزارش با تاکید بر ضرورت بازرسی از مراکز نظامی ایران آمده است: «آژانس به دنبال مصاحبه با مسئولانی است که مظنون به دست داشتن در تحقیقات و توسعه تسلیحاتی هستند. آژانس همچنین خواهان بازدید از مراکزی است که ظاهرا برای این کارها استفاده شده است. اما با نزدیک شدن ضرب الاجل هسته ای، مقامات ایرانی با یکدندگی می گویند که اجازه چنین تحقیقاتی را نخواهند داد و عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران، روز جمعه، دسترسی به این اماکن و اشخاص را "کاملا غیر قابل مذاکره" خواند.»

منبع: جام نیوز

انتهای خبر/۱۰۲۴ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۰۸:۴۶

28 Dec 2019