۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۳۹۷۶۶

رنگرزی، هنر زنان هنرآفرین بختیاری!

رنگرزی، هنر زنان بختیاری است که در گذشته برای تامین رنگ های مورد نیاز قالی در خانه اقدام به رنگ آمیزی می کردند.
رنگرزی، هنر زنان هنرآفرین بختیاری!
به گزارش جهانبین نیوز؛ رنگرزی سنتی از هنرهای بومی و زیبا و دارای سابقه‌ای کهن در این استان به شمار می‌رود که از گذشته‌های دور به یادگار مانده است و به آثار هنری دست‌بافت مانند فرش، زیلو، گلیم و گبه، جلوه‌ای خاص و منحصربه‌فرد می‌بخشد.

گرچه از تاریخچه دقیق رنگرزی در چهارمحال و بختیاری اطلاعی در دست نیست، اما فرش‌هاي معروف نظير فرش پازيريك، بهارستان، قالي‌هاي بافته شده در گوشه و كنار كشور كه به صورت مستند در دوران مختلف از آن‌ها سخن به ميان آمده، مي‌توان تاريخ رنگرزي در استان را به دوره بعد از ظهور اسلام منتسب دانست.

سابقه رنگرزي در چهارمحال و بختیاری از قدمت بالايي برخوردار است

مسلم اسدالهي کارشناس صنايع دستي و هنرهاي سنتي میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ رنگرزی را یکی از هنرهاي سنتي و بومي استان عنوان و اظهار کرد: بر حسب سفرنامه‌ها و كتب قديمي تاريخ رنگرزي ايران به حدود ۵۰۰ سال قبل از ميلاد مي‌رسد.

وی با بيان اينكه رنگرزي‌هاي استان معمولا بر روي موادي انجام مي‌گيرد كه از مواد الي فسادپذير (پشم) تشكيل شده است لذا آثار رنگرزی در این زمینه يا وجود ندارد يا اندك است افزود: در سفرنامه‌هاي مختلف ازجمله "مقدسي" جهانگرد معروف عرب صحبت از قالي‌هاي سبز رنگ و فيروزهاي در خانه‌هاي مناطق بختياري‌نشين (ايذه-ارجان) به ميان آمده كه مؤيد اين مطلب است كه سابقه رنگرزي استان از قدمت بالايي برخوردار است.

اسداللهی ادامه داد: رنگ عنصر جدايي‌ناپذير طبيعت است كه بيشتر مواد عالم از جانداران و بي‌جان كم و بيش بهره از رنگ برده‌اند بسياري از اشياء و پديده‌ها به اشكال رنگين جلوه‌گر مي‌شود از رنگ‌هاي گوناگون سنگ و آب و خاك گرفته تا رنگ گل‌ها و درخشش پرتلالو بال و پر پرندگان و شكوه و خيال‌انگيز رنگين كمان و... .

وی بیان داشت: به همين دليل وجود نساجي و بافته‌هاي داري از گذشته‌هاي دور در استان نقش انكارناپذير رنگرزي و رنگ‌آميزي را با استفاده از مواد موجود در طبيعت و پيوندها ناگسستگي و جدايي ناپذير آنها را نشان مي‌دهد تا به آنجا كه مي‌توان گفت شهرت جهاني قالي چالشتر و ديگر بافته‌هاي داري و نساجي استان موهون رنگرزي هنرمندان اين هنر سنتي محسوب مي‌شود.


تنوع و كيفيت برتر رنگ‌هاي بكار رفته در فرش‌های چهارمحال از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها است


کارشناس صنايع دستي و هنرهاي سنتي میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: تا چند دهه قبل هنر رنگرزي تنها منحصر به استادان، هنرمندان و موي سپيدان اين رشته نبود بلكه اكثر بافندگان قالي و.ساير دستبافت‌ها... با اين هنر سنتي آشنايي كامل داشتند و بيشتر بافندگان ترجيح مي‌دادند رنگ‌هاي مورد نياز بافت را شخصا رنگ‌آميزي نمايند به همين دليل از ويژگي فرش چهارمحال و علي‌الخصوص قالي‌هاي چالشتري، شهركردي، پيربلوطي، قهفرخي، ساماني و... تنوع و كيفيت برتر رنگ‌هاي بكار رفته در فرش ذكر شده قلمداد مي‌شود.

اسداللهی ادامه داد: با گذشت زمان و پيدايش تكنولوژي‌هاي نو و... به علت تقاضاي بازار براي توليد بيشتر قالي كارگاه‌هاي متمركز رنگرزي به وجود آمد و كم كم رنگرزي‌هاي خانگي جاي خود را به رنگرزي‌هاي كارگاهي كه قابليت افزايش كميت در رنگرزي داشته سپرد و تاكنون ادامه دارد.


با رنگ‌های طبیعی در خانه رنگرزی می‌کردیم

یکی از قالی‌بافان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در گذشته برای تامین رنگ‌های مورد نیاز قالی‌های‌مان در خانه اقدام به رنگ‌آمیزی کرده و برای این منظور از مواد طبیعی استفاده می‌کردیم.

وی با افزود: خودمان پشم را ریسیده و خامه مورد نیازمان را تولید می‌کردیم سپس این رشته‌های ریسیده شده را رنگ کرده و در قالی‌های از آن‌ها استفاده می‌‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه از رناس برای تهیه رنگ قرمز، از پوست گردو برای تهیه رنگ قهوه‌ای، از زاج برای تهیه رنگ سفید و... استفاده می‌شد ادامه داد: الان دیگر قالی نمی‌بافم ولی دخترم برای قالی‌هایش از رنگ‌های آماده در بازار استفاده می‌کند.


این بانوی چهارمحالی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مهم قالی‌های چهارمحالی بهرگیری از رنگ‌های طبیعی است و در گذشته برای تهیه این رنگ‌های سختی بسیاری را متحمل می‌شدیم اما امروز با روی کار آمدن رنگرزی‌ها دیگر نیاز به تهیه این رنگ‌ها در خانه نیست.

چهارمحال و بختیاری قطب تولید رنگ‌های طبیعی فرش ایرانی است

نعیم امامی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ گفت: تعداد رنگ‌های اصیل و طبیعی شناسایی شده در چهارمحال و بختیاری به دو یک هزار رنگ رسیده است.

وی با بیان اینکه رنگ‌رزی در چهارمحال و بختیاری قدمت بالایی دارد اضافه کرد: امروز این استان به قطب تولید رنگ‌های طبیعی فرش ایران تبدیل شده است.

امامی افزود: هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ هزار بافنده، با ۲۰ هزار دار قالی سالانه بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف از نوع بختیاری، یلمه، گبه و چالشتر را تولید می‌کنند.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۲۳:۰۲

28 Dec 2019