۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۴۰۰۴۳
به بهانه روز ازدواج

سنگینی سنت‌های دست و پاگیر ازدواج، بر گردن جوانان/حذف تجملات زمینه‌ساز ازدواج آسان

متاسفانه مراسم‌های غلطی که در برگزاری مراسم ازدواج دیده می‌شود، بسیاری از ارزش‌ها در ازدواج را به ضدارزش تبدیل کرده، چشم و هم‌چشمی‌ها و تجملات در برگزاری مراسم‌های عروسی خود از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی ست که این سنت حسنه را دشوار کرده است.
سنگینی سنت‌های دست و پاگیر ازدواج، بر گردن جوانان/حذف تجملات زمینه‌ساز ازدواج آسان
به گزارش جهانبین نیوز؛ ازدواج در اسلام یک اصل مهم و اساسی می‌باشد، چون خداوند انسان را ذوج آفریده است، ازدواج اسلامی اصول و قواعد خاص خود را دارد، که باید آن را شناخت و سپس به آن عمل کرد.

متاسفانه مراسم‌های غلطی که در برگزاری مراسم ازدواج دیده می‌شود، بسیاری از ارزش‌ها در ازدواج را به ضدارزش تبدیل کرده، چشم و هم‌چشمی‌ها و تجملات در برگزاری مراسم‌های عروسی خود از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی ست که این سنت حسنه را دشوار کرده است.

مثلا جهیزیه جزء ضرورت‌های زندگی است که باید توسط داماد تهیه شود اما این مورد برعهده خانواده دختر است، مهریه‌های سنگین یکی دیگر از مواردی است که مسیر ازدواج آسان را سد کرده و بسیاری از خانواده‌ها با این ضرب‌المثل که "مهریه را کی داده و کی گرفته" اقدام به تعیین مهریه‌های سنگین می‌کنندغافل از اینکه استناد به این ضرب‌المثل در تعیین مهریه درست نیست، نکته دیگری که در این روزها به چشم می‌آید دادن ولیمه با چندین نوع پیش غذا، غذا و دسر های متنوع است، درحالی‌که ولیمه ساده دادن در اسلام به‌عنوان یک امر مستحب تاکید شده است.

ازدواج در اصل همان برگزاری مراسم عقد است

حجت‌الاسلام سید داوود احمدپناه کارشناس مسائل خانواده در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: دو شخصیت والامقام در اسلام یعنی حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) باید در امر ازدواج به‌عنوان الگوی جوانان قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه ازدواج در اصل همان برگزاری مراسم عقد است اما متاسفانه این روزها برخی از مراسم‌ها ایجاد شده و برگزاری آن‌ها مانند بت‌هایی در بین مردم جا گرفته که شکستن آن‌ها دشوار است یادآور شد: زمانی که امیرالمومنین (ع) به خواستگاری حضرت زهرا (س) رفتند پیامبر اسلام (ص) درخصوص دارایی‌های ایشان سوال کردند و امام علی (ع) پاسخ دادند یک شتر، شمشیری که با آن در راه خدا می‌جنگم و یک زره کل داریی من است، پیامبر (ص) از ایشان خواستند زره را بفروش برسانند و همان پول شتر را مهریه قرار دادند و با آن جهیزیه تهیه کردند، که این همان ازدواج آسان است.

احمدپناه اضافه کرد: ولیمه حج و عروسی در اسلام مستحب است اما ولیمه دادن در این موارد به چه قیمتی است؟ و کیفیت برگزاری آن‌ها باید چگونه باشد؟ درحقیقت در این موارد باید به توصیه‌های اسلام توجه شود و نباید اجازه دهیم این موضوع مانند قل و زنجیر بر گردن جوانان باشد و مانعی برای ازدواجشان شود.

چشم و هم‌چشمی‌ها ازدواج را به تاخیر می‌اندازد

وی تاکید کرد: چشم و هم چشمی‌هاباعث تاخیر در امر ازدواج می‌شود و مشکلات را در بین دو طرف ایجاد می‌کند.

این کارشناس مسائل خانواده در ادامه بیان داشت: تهیه جهیزیه و میزان مهریه به صورت توافقی بین خانواده‌ها صورت می‌گیرد و باید خانواده‌ها در این مورد سخت‌گیری نداشته باشند، چون تشریفات امروزی اصلا واجب نیست.

احمدپناه گفت: از خانواده‌ها تقاضا دارم همان ۱۴ سکه‌ای که مقام معظم رهبری تاکید کردند به‌عنوان مهریه تعیین کنند و بعد از قرائت خطبه عقد اجزه دهند جوانان زندگی خود را آغاز کنند، خانواده‌ها با سخت‌گیری‌های نابجا جوانان خود را به گناه نیندازند.

وی در انتها بیان داشت: خانواده‌ها سعی کنند در زمان تحصیل زمینه ازدواج فرزندانشان را فراهم سازند و در حین درس خواندن به عقد هم درآیند و به این ترتیب اجازه گناه به فرزندانشان ندهند.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۱۸:۲۲

27 Dec 2019