۰
plusresetminus
محمدجواد لاریجانی گفت: برخی اخبار مبنی بر توقف پروژه بزرگ تأسیس "رصدخانه ملی" صحت ندارد و این پروژه ان‌شاءالله در سال ۹۴ یا ابتدای ۹۵ به بهره‌برداری خواهد رسید.
آخرین خبر از بزرگ‌ترین طرح‌های علمی تاریخ معاصر ایران/ "رصدخانه ملی"متوقف نشده/ نوید دستیابی به رصدخانه حرفه‌ای بعد از هزار سال
به گزارش جهانبین‌نیوز به نقل از تسنیم، محمدجواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادین در جریان بازدید از خبرگزاری تسنیم و در گفت‌وگو با خبرنگاران این خبرگزاری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اخیراً اخباری منتشر شد مبنی بر آنکه پروژه عظیم "رصدخانه ملی" به‌دلیل عدم تخصیص بودجه به‌طور کلی متوقف شده است و همچنین سرنوشت پروژه بزرگ دیگر این پژوهشگاه یعنی "شتابگر ملی" مبهم است، اظهار داشت: هیچ‌کدام از این پروژه‌ها متوقف نشده است، طبیعتاً دولت محترم مشکلات بودجه‌ای دارند، اما جناب آقای نوبخت برای همین دو پروژه، جلسه ویژه‌‌ای تشکیل داده چندین ساعت وقت گذاشتند که از این بابت از ایشان تشکر می‌کنم؛ لذا ان‌شاءالله هیچ‌کدام از این دو پروژه بزرگ متوقف نخواهد شد.

وی با بیان اینکه طبیعتاً بودجه‌ها کمبودهایی دارد ولی طرح‌ها پیش می‌رود، خاطرنشان کرد: من هم در جریان بعضی از اخبار (مبنی بر توقف این پروژه‌ها) قرار گرفتم که درست نیست.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادین با اشاره به اینکه طرح رصد‌خانه ملی که قسمت اصلی‌اش مربوط به تلسکوپ و اجزای پشتیبانی است مراحل نهایی خود را طی می‌کند، تصریح کرد: این طرح بزرگ، از جمله پروژه‌هایی است که در لبه فناوری است، یعنی این‌طور نیست که ما یک تکنولوژی قدیمی را درست کرده باشیم.

محمدجواد لاریجانی با بیان اینکه این دو پروژه، مجموعه عظیمی از فعالیت‌ها است، گفت: تأسیس پروژه‌های مهم ملی، یعنی تأسیس رصدخانه ملی و شتاب‌گر ملی از بزرگ‌ترین طرح‌های علمی تاریخ معاصر ایران است و تقریباً بعد از هزار سال در حال دستیابی به یک رصدخانه‌ی حرفه‌ای در سطح رصدخانه‌های حرفه‌ای دنیا هستیم.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادین درباره پروژه شتابگر ملی نیز ادامه داد: پروژه شتاب‌گر ملی نیز جایابی شده است. خیلی از طرحهای تفصیلی ــ مفهومی، از جمله اجزا و کارگاه‌های آن درست شده است و الحمدلله ادامه دارد. ما از دولت هم تشکر می‌کنیم و هم انتظار داریم این طرح را با قدرت پیش ببرند.

دکتر محمدجواد لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره زمان افتتاح رصدخانه ملی گفت: طرح رصدخانه در دولت خاتمی تصویب شد، در دولت احمدی‌نژاد به راه افتاد و ان‌شاءالله در زمان دولت آقای روحانی تکمیل می‌شود. ما امیدوار هستیم که بخش اول که نورگیری این رصدخانه است در سال ۹۴ یا اوایل ۹۵ انجام شود. این طرح به‌امید خدا در این دوره نورگیری می‌شود که بخش عظیمی از عملیات آن است.

وی اظهار داشت: طرح شتاب‌گر البته وسیع‌تر است که آن هم ان‌شاءالله در دولت‌های آینده به کمال می رسد. کنار پیشرفت رصدخانه ما نیروهای متخصص هم تربیت می‌کنیم. چون رصدخانه فقط دستگاه نیست، ما منجمی که بتواند رصد کند هم تربیت می‌کنیم و برای این قسمت، دوره‌های دکتری داریم.

انتهای پیام/خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۲۷:۳۳

13 Feb 2020